درد در داخل و خارج زانو

درد در داخل و خارج زانو

درد در داخل و خارج زانو

درد در قسمت داخلی یا خارجی زانو شایع است و چندین بیماری مختلف ممکن است در بروز آن دخیل باشند. 

مفصل زانو یکی از پرتحرک ترین مفاصل بدن است که فشار وزن نیز بر آن وارد می شود و به همین ریسک بروز آسیب دیدگی در آن بالا است.

افزایش سن نیز یکی از عواملی است که خطر بروز مشکلات مفصل زانو و زانودرد را افزایش می دهد.

فیزیوتراپی در منزل و کلینیک یکی از بهترین روشها در درمان مشکلات و آسیب های مفصل زانو است که توسط متخصصان ما ارائه می شود.

دلایل درد داخلی زانو

قسمت داخلی زانو شامل طیف گسترده ای از استخوان ها، رباط ها و ساختارهای بافت نرم است که همگی در یک ناحیه نسبتاً کوچک قرار دارند. به همین دلیل، تشخیص درد در این ناحیه از مفصل دشوار است.

چندین مورد از شایع ترین شرایطی که باعث علائم درد داخلی زانو می شوند در زیر ذکر شده است.

آرتروز
استئوآرتریت (OA) در زانو زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف صاف و لغزنده که انتهای استخوان ران (ران) و استخوان ساق پا (درشت نی) را می‌پوشاند شروع به نازک شدن و تحلیل رفتن می‌کند. با این اتفاق، اصطکاک در مفصل افزایش می‌یابد و حرکت طبیعی زانوی شما تغییر می‌کند. این افزایش اصطکاک همچنین می تواند باعث ایجاد استخوان جدید در مفصل شود و دامنه حرکتی شما را بیشتر محدود کند.

استئوآرتریت اغلب قسمت داخلی زانو (به نام محفظه تیبیوفمورال داخلی) زانو را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به درد در داخل مفصل می شود.

این وضعیت در افراد میانسال و مسن شایع است و درد معمولاً با فعالیت بدنی بدتر می شود.

درد و سفتی نیز از جمله شکایات رایج در مبتلایان به استئوآرتریت است، به ویژه در صبح و بعد از نشستن برای مدت طولانی. علائم دیگر عبارتند از:

  • تورم
  • ضعف
  • محدود شدن دامنه حرکات زانو

فیزیوتراپی زانو یکی از روشهای موثر درمان آرتروز زانو و سایر دلایل درد داخل و خارج زانو است.

پارگی مینیسک داخلی
منیسک در واقع دو تکه غضروف سفت است که بین استخوان ران و استخوان درشت نی در مفصل زانو شما قرار دارد. این ساختار سخت به جذب نیروهای وارد شده بر روی زانوی شما کمک می کند و مانند یک بالشتک برای ناحیه عمل می کند.

گاهی اوقات، بخش داخلی منیسک شما ممکن است پاره شود و منجر به درد در داخل زانو شود. گاهی اوقات این نوع آسیب به طور ناگهانی پس از پیچ خوردن ساق پا در حین ورزش یا ورزش رخ می دهد. در موارد دیگر، پارگی منیسک داخلی در افراد مسن در نتیجه ساییدگی و پارگی غضروف در طول زمان رخ می دهد.

علاوه بر درد داخل زانو، پارگی منیسک داخلی نیز می‌تواند باعث:

  • گرفتگی یا قفل شدن مفصل زانو
  • تورم و سفتی
  • ناتوانی در صاف کردن یا خم کردن کامل زانو
  • برای اضافه کردن به این، این وضعیت می‌تواند باعث شود که زانوی شما ناپایدار باشد و در واقع باعث شود در حین راه رفتن، جای خود را از دست بدهد.

سایر دلایل درد داخل و خارج زانو

رگ به رگ شدن MCL
رباط جانبی داخلی یا MCL نواری از بافت سفت است که از استخوان ران تا استخوان درشت نی در داخل زانوی شما کشیده شده است. این رباط ثبات این ناحیه را فراهم می کند و به جلوگیری از کمانش زانو به سمت داخل کمک می کند. گاهی اوقات، این ساختار ممکن است بیش از حد کشیده شود (به نام رگ به رگ شدن) یا حتی پاره شود (به طور جزئی یا کامل).

پارگی MCL معمولاً در نتیجه چرخش، خم شدن یا تغییر جهت ناگهانی رخ می دهد. به همین دلیل، هنگام انجام ورزش هایی مانند فوتبال، فوتبال یا بسکتبال، اغلب آسیب می بیند. همچنین ممکن است در اثر ضربه مستقیم به قسمت خارجی مفصل زانو دچار رگ به رگ شدن یا پاره شود. جراح ارتوپد در صورت پارگی رباطهای زانو بطور کامل جراحی را توصیه می کند.

جدای از درد داخلی زانو، این وضعیت معمولاً منجر به موارد زیر می شود: 

  • تورم ناگهانی که اندکی پس از آسیب اولیه ایجاد می شود
  • ترکیدن در قسمت خارجی مفصل
  • سفتی و کبودی زانو
  • احساس بی ثباتی در زانو

بورسیت پس آنسرین
یکی از علل کمتر شایع درد داخلی زانو بورسیت پس آنسرین است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بورسا (کیسه ای پر از مایع که به کاهش اصطکاک بین استخوان ها و تاندون ها کمک می کند) واقع در نزدیکی زانو داخلی ملتهب می شود. این بورس استخوان درشت نی را از سه تاندون عضلانی (گراسیلیس، سارتوریوس و نیمه‌تندینوسوس) که در نزدیکی آن قرار می‌گیرند، جدا می‌کند.

بورسیت پس آنسرین به ویژه در افرادی که در ورزش های تکراری مانند دویدن یا دوچرخه سواری شرکت می کنند شایع است، زیرا می توانند باعث افزایش اصطکاک بر روی بورس شوند. درد ناشی از این عارضه معمولاً حدود دو تا سه اینچ زیر مفصل داخلی زانو است. به طور معمول، درد با ورزش یا هنگام بالا رفتن از پله ها افزایش می یابد و با استراحت کاهش می یابد یا برطرف می شود.

دلایل درد بیرونی زانو

مانند داخل زانوی شما، قسمت خارجی یا جانبی مفصل تقاطع بسیاری از ساختارهای آناتومیکی مختلف است. این می‌تواند باعث شود که درد در این ناحیه به همان اندازه ناامیدکننده باشد. اگر در نزدیکی قسمت جانبی زانوی خود درد دارید، شایع ترین علل مشاهده شده در زیر ذکر شده است.

آرتروز
همراه با محفظه داخلی زانو و پشت کلاهک زانو، استئوآرتریت (OA) همچنین می تواند قسمت جانبی (به نام محفظه تیبیوفمورال جانبی) را تحت تأثیر قرار دهد. استئوآرتریت در این ناحیه یک دلیل شایع برای درد و درد در قسمت بیرونی زانو است.

علائم این بیماری دقیقاً منعکس کننده علائمی است که برای استئوآرتریت داخلی زانو توصیف شده است. معمول ترین علائم OA جانبی عبارتند از: 

  • سفتی صبحگاهی
  • محدوده حرکتی محدود
  • احساس قفل شدن زانو همراه با حرکت
  • ضعف
  • جا انداختن گاه به گاه پا

دیگر دلایل درد داخل و خارج زانو

پارگی منیسک جانبی
قسمت بیرونی مینیسک شما نیز مستعد پارگی است، یا به طور ناگهانی پس از یک آسیب پیچشی یا در نتیجه انحطاط در طول زمان. پارگی منیسک جانبی یکی دیگر از دلایل شایع درد کانونی در قسمت خارجی مفصل زانو است.

سایر علائم مرتبط با این نوع آسیب غضروف عبارتند از:

  • تورم
  • سفتی، سختی
  • قفل کردن زانو
  • راه دادن در مفصل
  • دامنه حرکت نیز ممکن است محدود باشد و در نتیجه کشیدن یا خم کردن زانوی شما دشوار باشد.

رگ به رگ شدن LCL
رباط جانبی جانبی یا LCL نوار نازک‌تری از بافت است که از استخوان فمور تا نازک نی (استخوان کوچک‌تری در قسمت بیرونی ساق پا) کشیده شده است. این ساختار با جلوگیری از خم شدن مفصل زانو به سمت بیرون، ثبات را برای آن فراهم می کند.

مشابه MCL، این رباط اغلب پس از بریدگی یا تغییر جهت دچار رگ به رگ شدن یا پارگی می شود. شروع و توقف حرکات یا ضربات مستقیم به داخل زانو نیز می تواند مقصر باشد.

به دنبال رگ به رگ شدن یا پارگی LCL، ممکن است احساس کنید:

  • تورم
  • درد
  • ناپایداری زانو

علاوه بر این، از آنجایی که رباط نزدیک به ساختاری به نام عصب پرونئال قرار دارد، آسیب LCL ممکن است منجر به بی‌حسی یا گزگز در پای شما شود.

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

 

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی زانو – دلایل درد داخل و خارج زانو – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ