درمان درد زانو با فیزیوتراپی

درمان درد زانو با فیزیوتراپی

درمان درد زانو با فیزیوتراپی روشی موثر ، ایمن و کم هزینه است که توسط متخصصان فیزیوتراپی در منزل و کلینیک ما ارائه می شود.

زانو بزرگترین مفصل بدن است که محل اتصال استخوان ران (فمور) با ساق پا (درشت نی و نازک نی) و کلاهک زانو (کشکک) است. این به عنوان “مفصل لولا” طبقه بندی می شود، به این معنی که حرکات غالب آن خم شدن و راست شدن است، اگرچه مقدار کمی چرخش نیز در مفصل رخ می دهد.

به دلیل بار زیاد و ضربه قابل توجهی که از طریق زانو وارد می شود، در ارتباط با مکانیسم های پیچشی که در ورزش ها و فعالیت های مختلف دخیل هستند، متاسفانه یکی از شایع ترین مفاصل آسیب دیده در بدن است.

درمان درد زانو با فیزیوتراپی

در این جا به شایع ترین مشکلات مفصل زانو که با فیزیوتراپی می توان به درمان آن ها و تسکین علائم آن ها کمک کرد اشاره کرده ایم.

پارگی رباط های زانو

در حالی که برخی از پارگی‌های رباط صلیبی می‌توانند خودبه‌خود بهبود یابند، اکثر آنها نیاز به ترمیم جراحی دارند.

برخی از افراد می توانند بدون ACL عمل کنند. با این حال، این باعث می شود که مفصل با ثبات محدودی مواجه شود، که بیشتر ورزشکاران برای تغییر جهت و شتاب و کاهش سرعت به آن نیاز دارند. برخی از بیماران متوجه می شوند که با تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ می توانند از طریق قدرت عضلانی به ثبات کافی دست یابند، اما به طور کلی این برای ورزشکاران کافی نیست.

اغلب ACL ها با جراحی در روشی که معمولاً به عنوان بازسازی زانو شناخته می شود، ترمیم می شوند، جایی که از تاندون همسترینگ یا تاندون کشکک برای ایجاد یک ACL “جدید” استفاده می شود. در حالی که ورزشکاران حرفه ای نخبه ممکن است به سرعت عمل جراحی را انتخاب کنند، معمولاً توصیه می شود شش تا هشت هفته پس از آسیب منتظر بمانند تا بهبودی مجدد ارزیابی شود و مشخص شود که آیا جراحی لازم است یا خیر.

توانبخشی صحیح پس از بازسازی ACL حیاتی است و باید بر مدیریت تورم، دامنه حرکت، تقویت و سپس تمرین تعادل و حس عمقی تمرکز کند. کیفیت توانبخشی و انطباق بیمار تأثیر زیادی بر اثربخشی نتیجه جراحی دارد. در حالی که هر مورد متفاوت است، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که تقریباً چهار ماه پس از عمل و مهارت های سطح بالاتری مانند پریدن و بافتن بین شش تا دوازده ماه پس از بازسازی زانو بتوانند به دویدن بازگردند.

درمان درد زانو با فیزیوتراپی در آسیبهای رباط زانو بسیار موثر است و کمک زیادی به بازگشت هرچه سریع تر فرد به سطح آمادگی قبل از آسیب می کند.

آرتروز زانو

مانند هر مفصلی، زانو نیز ممکن است به آرتروز مبتلا شود. متأسفانه، آرتریت در زانو به دلیل ساییدگی و پارگی ناشی از تحمل وزن و فعالیت های ضربه زیاد شایع است. با افزایش سن، غضروف ها از بین می روند و بالشتک کمتری بین سطوح استخوانی استخوان ران و درشت نی باقی می گذارند. این باعث اصطکاک با حرکت و متعاقب آن درد و سفتی می شود.

درمان استئوآرتریت باید بر تمرینات برای بازیابی دامنه حرکتی (و جلوگیری از بدتر شدن سفتی) و همچنین تقویت عضلات برای برداشتن بار از روی مفصل متمرکز شود. 

یکی از مهمترین عوامل در مدیریت آرتروز، حفظ وزن مناسب است. هرچه وزن بیشتری از طریق مفصل وارد شود، باید سخت‌تر کار کند، که ممکن است منجر به تحلیل رفتن، درد و از دست دادن عملکرد بیشتر شود. ایجاد یک برنامه ورزشی برای کسانی که از آرتروز زانو رنج می برند می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا آنها اغلب ورزش را دردناک می دانند که منجر به کاهش سطح فعالیت و افزایش وزن می شود.

آرتروز زانو در حال حاضر بسیار شایع است و با افزایش سن جمعیت، تعداد مبتلایان در حال افزایش است. درمان درد زانو با فیزیوتراپی در مبتلایان به آرتروز بسیار موثر است.

سندرم درد پاتلوفمورال

یک اختلال بیومکانیکی ناشی از تراز ضعیف، جایی که کشکک به استخوان ران متصل می‌شود، سندرم درد کشکک رانی (PFPS) در ورزش‌هایی که شامل دویدن، پریدن (و فرود آمدن) و چمباتمه زدن است، شایع‌تر است. نوار Iliotibial که از قسمت خارجی ران پایین می رود، روی کشکک قرار می گیرد. اگر سفت باشد می تواند کشکک زانو را در جهت جانبی بکشد، که تراز زانو را تغییر می دهد. عضلات باسن ضعیف می توانند با چرخش مجدد ران به سمت داخل و امکان کشش جانبی روی کشکک تأثیر داشته باشند.

فیزیوتراپیست ها ما که بطور تخصصی خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل و کلینیک را ارائه می دهند از موثرترین روشهای فیزیوتراپی در تسکین علائم ناشی از این آسیب بهره می برند.

بورسیت زانو

در هر مفصل زانو 11 کیسه پر از مایع وجود دارد که به بورسا معروف هستند. آنها حاوی مایع سینوویال هستند و نقش آنها کاهش اصطکاک است و به ماهیچه ها و تاندون ها اجازه می دهد روی ساختارهای استخوانی بلغزند. بزرگترین آنها بورس زیر کشککی (زیر کاسه زانو)، بورس فوق کشکک (بالای کلاهک زانو) و بورسای پیش کشکک (در جلوی کلاهک زانو) هستند.

بورسیت می تواند به دلیل ضربه مستقیم به زانو ایجاد شود و باعث تورم شود و در مشاغلی که نیاز به زانو زدن زیاد دارند بسیار شایع است. لوله کشی، باغبانی – و حتی در کسانی که در نمازهای منظم شرکت می کنند. همچنین می تواند به دلیل پرش های مکرر رخ دهد و بنابراین در بین ورزشکاران رایج است.

برای درمان بورسیت، اولویت باید اقدامات ضد التهابی باشد، به عنوان مثال. یخ، دارو و استراحت، به ویژه اجتناب از هر گونه فعالیت تشدید کننده مانند زانو زدن و چمباتمه زدن. تکنیک‌های نواری خاص می‌توانند در تخلیه ناحیه آسیب‌دیده مؤثر باشند.

در این موارد درمان درد زانو با فیزیوتراپی می تواند به بیمار کمک زیادی بکند. 

آسیب های منیسک

منیسک یک بالشتک غضروفی ضربه‌گیر است که در داخل زانو قرار می‌گیرد. در هر طرف مفصل یک منیسک وجود دارد و بین استخوان شی و استخوان ساق پا یک بافر ایجاد می کند. اینها می توانند به راحتی با انحطاط ناشی از ساییدگی پاره شوند یا در طی مکانیسم پیچ خوردگی به طور ضربه ای آسیب ببینند. آسیب های منیسک معمولا با درد در خم شدن زانو و تورم در مفصل ظاهر می شود. یکی دیگر از علائم آسیب منیسک، قفل شدن است، جایی که زانو در موقعیت های خاصی گیر می کند.

درمان حول مدیریت درد و التهاب، حصول اطمینان از دامنه کامل حرکت، و تقویت عضلات چهار سر ران برای افزایش ثبات و کاهش بار از طریق مینیسک است.

اغلب آسیب های منیسک همراه با ساختارهای دیگر رخ می دهد. خونرسانی به منیسک به لبه های بیرونی محدود می شود و این بدان معناست که پارگی الیاف داخلی ممکن است به طور طبیعی بهبود نیابد. آنها می توانند شش تا هشت هفته طول بکشد تا بهبود یابند و اگر این به طور طبیعی اتفاق نیفتد، می توانند از طریق جراحی آرتروسکوپی ترمیم شوند.

مانند هر آسیب دیگری، اولویت اول مدیریت هرگونه درد و التهاب با استفاده از استراحت، یخ، داروهای ضدالتهاب، بالا بردن ارتفاع برای درمان هر گونه تورم و فشرده سازی بالقوه با گیره لوله یا آستین زانو است. به دلیل وجود حفره‌های داخل مفصل زانو، تورم گاهی اوقات می‌تواند کاملاً سرسخت باشد و رفع آن زمان می‌برد. حرکت ملایم می تواند مایع را به جابجایی تشویق کند.

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران – درمان درد زانو با فیزیوتراپی

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ