درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی یکی از موثرترین روشهای درمان غیرجراحی دیسک کمر است که توسط درمانگران با تجربه ما در مرکز فیزیوتراپی آیتن ارائه می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر یک بیماری شایع است که زمانی رخ می دهد که ماده نرم و ژل مانند داخل دیسک ستون فقرات در قسمت تحتانی ستون فقرات (ناحیه کمر) از طریق پارگی در لایه بیرونی دیسک بیرون بزند. این وضعیت می تواند باعث فشردگی یا تحریک اعصاب نخاعی مجاور شود که منجر به درد، بی حسی و ضعف در کمر، باسن و پاها می شود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی در اغلب بیماران می تواند موفقیت آمیز باشد، بخصوص هنگامی که با سایر راهکارها مانند استراحت، داروها و تغییر سبک زندگی ترکیب شود. هدف از فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر، کاهش درد، کاهش التهاب و بهبود عملکرد و تحرک است.

فتق دیسک کمر می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن، حرکات تکراری، بلند کردن نامناسب اجسام، چاقی و استعداد ژنتیکی باشد.

تشخیص فتق دیسک کمر معمولاً شامل معاینه فیزیکی، آزمایش های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سی تی اسکن و گاهی اوقات آزمایش هدایت عصبی است. گزینه های درمانی می تواند از مدیریت محافظه کارانه مانند استراحت، داروها و فیزیوتراپی تا گزینه های تهاجمی تر مانند تزریق یا جراحی متغیر باشد. انتخاب درمان به شدت بیرون زدگی دیسک، مدت و میزان علائم و سلامت کلی و ترجیحات پزشک و خود بیمار بستگی دارد.

علائم دیسک کمر

علائم این بیماری بسته به محل دیسک بیرون زده و دیگر شرایط بیمار متغیر است اما علائم رایج عبارتند از :

  • کمردرد رایج ترین علامت بیرون زدگی دیسک کمر است و ممکن است در ناحیه کمر و باسن احساس شود.
  • علائم شبه سیاتیک مانند کمردردی که به پاها نیز منتشر می شود از دیگر علائم بیرون زدگی دیسک کمر است که بیماران گزارش می دهند.
  • بی حسی یا گزگز کردن اندام ها نیز در بسیاری از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر دیده می شود.
  • در موارد شدید، فتق دیسک کمر می تواند باعث ضعف و فلجی در پاها شود و ایستادن یا راه رفتن را دشوار کند.
  • بی اختیاری ادرار و یا مدفوع نیز از عوارض بیرون زدگی دیسک کمر در موارد پیشرفته بیماری است.

دلایل و عوامل خطر

فعالیت های تکراری مانند بلند کردن اجسام سنگین، چرخش یا خم شدن از کمر می تواند منجر به وارد شدن فشار بیش از حد بر دیسک های ستون فقرات شده و خطر بیرون زدگی دیسک کمر را افزایش دهد.

بلند کردن اجسام سنگین با تکنیک های غلط و نامناسب می تواند خطر بروز بیرون زدگی دیسک کمر را به همراه داشته باشد.

فتق دیسک کمر در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن شیوع بیشتری دارد و به همین دلیل چاقی یکی از عوامل خطر بیرون زدگی دیسک شناخته می شود.

بیماری دژنراتیو دیسک نیز که نوعی بیماری دیسک ها در نتیجه فرسودگی و افزایش سن است و با افزایش خطر دیسک کمر همراه است.

با افزایش سن و کاهش رطوبت دیسک های ستون فقرات ، خاصیت ارتجاعی دیسک ها کاهش یافته و انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند. این می تواند خطر فتق دیسک را افزایش دهد.

ساختار و ترکیب دیسک های ستون فقرات در برخی افراد با افزایش خطر مشکلات دیسک و ستون فقرات همراه است.

زمین خوردن، تصادفات رانندگی یا آسیب های ورزشی می تواند باعث ایجاد فشار ناگهانی و شدید بر دیسک های ستون فقرات شود و منجر به فتق شود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

دکتر فیزیوتراپی بر اساس شدت فتق، علائم بیمار و دیگر شرایط برنامه درمانی منحصر بفردی را در نظر می گیرد که می تواند شامل تکنیک های درمان دستی ، تمرینات ورزشی ، گرما و سرما درمانی ، مدالیته های ضددرد و مراقبت های کایروپراکتیک باشد.

تمرینات ورزشی که شامل تمرینات کششی و تقویتی و همچنین تمرینات دامنه حرکتی می شوند نیز بخش مهمی از برنامه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی هستند که توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی تهران برای بیماران در نظر گرفته می شوند.

مدالیته های ضددرد همچون لیزر تراپی ، الکتروتراپی ، التراسوند و سوزن خشک نیز با توجه به نیاز بیماران در برخی موارد مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان دستی ستون فقرات در برنامه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی شامل تکنیک هایی مانند حرکت دادن یا دستکاری ستون فقرات برای کمک به تسکین درد و بهبود تحرک مفصل است. این تکنیک ها می‌توانند به بهبود تحرک مفصل، کاهش درد و افزایش تاثیر سایر مداخلات فیزیوتراپی کمک کند.

کشش دستی و مکانیکی ستون فقرات نیز در برخی مبتلایان به فتق دیسک کمر موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید :

فیزیوتراپی کمر درد

روشهای فیزیوتراپی در درمان سیاتیک

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

لیزر درمانی دیسک کمر

روشهای درمان کمردرد

فیزیوتراپی بیماریهای ستون فقرات

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ