سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

اول بیاییم با بیماری سکته مغزی آشنا شویم ، زمانی که خون‌ رسانی به ناحیه ای از مغز مختل شده و متوقف شود این قسمت از مغز دیگر نمیتواند عملکرد و فانکشن طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را به اصطلاح سکته مغزی مینامند.

سکته مغزی میتواند به عللی همچون بسته شدن یا پاره شدن یکی از عروق خون ‌رسان مغز ایجاد شود که به ترتیب سکته ی ایسکمیک و سکته ی هموراژیک نام دارند.

سکته مغزی در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد.

معمولا قبل از بروز سکته های مغزی علائم هشدار دهنده ‌ای وجود ندارد یا اینکه این علائم بسیار جزئی هستند.

بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری شده تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود.

عوارضی که پس از سکته مغزی ایجاد میشود بستگی به منطقه سکته و وسعت بافت‌ های درگیر شده مغز دارد.

عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج‌ کننده ی دائمی یا حتی مرگ را شامل میشود.

اگر این علائم در طول بیست و چهار ساعت از بین روند، این وضعیت را اصطلاحاً حمله ایسکمی گذرا (transient ischemic attack) یا TIA مینامند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده هست.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در دنیا است.

آمارهای سکته مغزی در ایران چندان مناسب نیست.

متخصصین ایرانی میگویند افراد در ایران ده سال زودتر از سایر کشورها به سکته مغزی مبتلا میشوند.

متخصصان کم‌تحرکی، مصرف بی‌رویه نمک و چربی، اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی را عاملی برای سوق پیدا کردن به سمت سکته‌ های مغزی ایرانیان میدانند.

بر اساس آمار سکته‌ های مغزی در مردان ایرانی بیست و پنج درصد بیشتر از زنان است. دبیر انجمن سکته مغزی ایران اعتقاد دارد که این سکته به عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران و برخی از کشورهای در حال پیشرفت شناخته شده است.

پژوهشها نشان میدهند اگرچه اشراف بر زبان دوم احتمالاً بی ارتباط با سلامت فیزیکی به نظر می‌رسد اما ظاهراً این مهارت از مغز در برابر آسیب‌های ویرانگر به عملکردهای مغزی محافظت کرده و افرادی که در سخن گفتن به دو زبان مهارت دارند احتمال بهبودی و درمان آن‌ها در صورت بروز سکته مغزی، دو برابر دیگر افراد است.

درمان اولیه پس از رخ دادن یک سکته مغزی شامل تحت نظر گرفتن دقیق فرد و انجام اقدامات پرستاری برای محافظت راه تنفسی وی هست.اگر در سی تی اسکن دیده شد که یک لخته ی خون در شریان وجود دارد باید بلافاصله با استفاده از داروهای ترومبولیتیک اقدام به حل کردن آن کرد.این درمان ممکن است باعث بهبود عواقب سکته مغزی بشود اما در هر موردی نباید آن را بکار برد زیرا باعث افزایش خطر بروز خون‌ریزی در مغز میشود.

یکی از روشهای درمان سکته مغزی ناشی از انسداد عروق، حل کردن لخته مسدود کننده رگ است.

این کار با استفاده از دارویی به نام Alteplase یا به اختصار tPA انجام میگردد.

هر قدر این درمان سریعتر انجام شود نتیجه بهتری دارد و حداکثر ظرف چهار ساعت و نیم از شروع سکته مغزی قابلیت تزریق وجود دارد.

هر قدر تزریق از شروع سکته به تأخیر بیفتد احتمال بروز خونریزی مغزی بدنبال این درمان بیشتر میگردد.

این دارو از طریق ورید بازویی یا داخل شریانی تزریق میگردد.اگر زمان فوق از دست رود و علت سکته آمبولی یا ترومبوز عروق مغزی بوده‌ باشد داروهایی مثل آسپیرین یا وارفارین تجویز می‌شود تا با رقیق کردن خون از وقوع لخته‌های خون جلوگیری به عمل آید.

اگر مشخص شد که یک شریان دچار تنگی شده‌ است ممکن است با جراحی بتوان آن را باز کرد.

پس از بروز یک سکته مغزی که علتش خونریزی و پاره شدن یک شریان بوده‌ است درمان بر روی زمینهٔ ایجادکننده آن متمرکز می‌شود.

درمان طولانی مدت آن ممکن است شامل تجویز داروهای ضد فشار خون باشد تا فشار خون را پایین آورده و از احتمال خونریزی‌های بعدی جلوگیری شود.

اگر سکته مغزی بر اثر التهاب شریان باشد داروی کورتون دار تجویز می‌شود.

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

در همه موارد سکته ‌های مغزی درمان ‌های توانبخشی همچون فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی چه در بیمارستان و چه در منزل(خانه) ضروری میباشد.

بدون شک یکی از مهمترین مراحل درمانی بیماران سکته مغزی توانبخشی تحت نظر یک تیم توانبخشی است که اعضای تیم شامل فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، ارتوپدی فنی، شنوایی ‌سنج، گفتار درمانگر، بینایی‌ سنج، روانشناس، کارشناس تغذیه و مددکار اجتماعی میباشد.

یکی از روش‌های جدیدی که در توانبخشی و درمان بیماران سکته مغزی استفاده شده‌ است استفاده از تحریک غیر تهاجمی مغز با کمک مغناطیس و برق میباشد که به ترتیب شامل دو تکنولوژی تحریک مغناطیسی یا rTMS و تکنولوژی تحریک الکتریکی مغز یا تی دی سی اس TDCS میباشد.

تغییر عادات و نحوه زندگی مثل کم کردن میزان چربی در رژیم های غذایی،ترک کردن استعمال دخانیات و الکل میتوانند باعث کاهش خطر بروز یک سکته مغزی دیگر آینده شوند.

پیش‌بینی عاقبت یک سکته مغزی بسیار دشوار بوده و بستگی زیادی به عوامل ایجاد کننده‌ آن دارد.

معمولا غالب افراد پس از سکته مغزی با انجام یک پروسه منظم توانبخشی بالاخص فیزیوتراپی (در کلینیک یا منزل) به بهبودی کامل یا نسبتا کامل دست پیدا میکنند.

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن

اگر مشکلاتی که برای افراد بعد از سکته مغزی ایجاد شد در طول ۶ و حداکثر ۹ ماه بهبود نیابد احتمالا این مشکلات دائمی خواهند بود.

تشخیص زودهنگام این عارضه میتواند کمک چشمگیری به پیشگیری از آن یا کاهش آسیب‌ های سکته مغزی داشته باشد.

بتازگی محققان دانشگاه کورنل آمریکا با استفاده از یک روش جدید زمان تشخیص را به ده دقیقه کاهش داده‌ اند. در این متد محققان یک آنزیم را به نانوذرات متصل کرده و وارد جریان خون می‌کنند.

زمانی که آنزیم وارد جریان خون میگردد روشن شده و محققان با استفاده از آن میتوانند نشانگر زیستی ایجاد شده بر اثر آسیب‌ های مغزی را مشاهده نمایند.

بیماران ارجمند جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل و یا کلینیک میتوانند با شماره ذیل تماس گرفته و مشاوره رایگان درمانی دریافت کنند.

فیزیوتراپی در منزل و کلینیک توسط کادر فیزیوتراپیست آقا و خانم انجام میگردد.
مدیریت:فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
فیزیوتراپی در مطب و منزل
خدمات فیزیوتراپی در منزل در سراسر تهران بزرگ و کرج امکان پذیر است
تماس:۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات مرتبط :

سکته مغزی و فیزیوتراپی آن – فیزیوتراپی سکته مغزی – کاردرمانی سکته مغزی – گفتاردرمانی سکته مغزی – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران – فیزیوتراپی در منزل جنوب تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ