فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به ناحیه‌ای از مغز قطع می‌شود که سلول‌های مغز را از اکسیژن محروم می‌کند و در نتیجه منجر به مرگ سلولی می‌شود. انسداد جریان خون به مغز می تواند ناشی از لخته شدن خون در شریان های تغذیه کننده مغز (سکته مغزی ایسکمیک) یا به دلیل افتادن یا ضربه به سر (سکته مغزی هموراژیک) باشد. هنگامی که سلول های مغز می میرند، توانایی هایی که آن ناحیه از مغز کنترل می کند، مانند حافظه، گفتار، کنترل حرکتی یا هماهنگی، مختل می شود و می تواند منجر به ناتوانی شود. تأثیر سکته مغزی بر بدن بستگی به اندازه آسیب مغزی و اینکه کدام مدارهای مغزی آسیب دیده است دارد.

از طریق یک برنامه ورزشی هدفمند و سفارشی، فیزیوتراپیست ها به بازماندگان سکته کمک می کنند تا عملکرد خود را پس از سکته مغزی بهینه کنند، سطح استقلال خود را افزایش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

پس از سکته مغزی، اتصالات حیاتی بین مغز و عضلات شما آسیب می بیند، به همین دلیل است که علت اصلی ناتوانی طولانی مدت است و بیشتر اوقات منجر به از دست دادن تحرک و حرکت به شکلی می شود. با این حال، این از دست دادن لزوما دائمی نیست. در واقع، توانبخشی به ویژه در مراحل اولیه بهبودی سکته مغزی حیاتی است.

فیزیوتراپی در کنار کاردرمانی و گفتار درمانی به بهبود بیماران سکته مغزی کمک می کند. بسته به علائم پس از سکته مغزی بیمار، ممکن است برخی یا همه این درمان ها مورد نیاز باشد.

صرف نظر از جایی که در مسیر بهبودی هستید، پیشرفت طولانی مدت شما به یک برنامه فیزیوتراپی ثابت بستگی دارد. در این مقاله توضیح داده شده که چرا فیزیوتراپی برای سکته مغزی برای بازماندگان سکته مغزی مفید است و چگونه می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

فیزیوتراپی نوعی مراقبت توانبخشی است که تحرک و بازسازی قدرت بدنی را از طریق یک برنامه تمرینی نظارت شده و ساختار یافته هدف قرار می دهد. فیزیوتراپی یکی از اجزای اصلی بهبودی پس از سکته مغزی است که بر رسیدگی و کاهش تأثیر فیزیکی سکته مغزی تمرکز دارد. اغلب، بیماران سکته مغزی عملکرد خود را در یک دست یا پا از دست می دهند و در نتیجه فلج می شوند. در هفته‌های اول بهبودی، فیزیوتراپیست‌ها با بیماران سکته مغزی کار می‌کنند تا عضلات آسیب‌دیده را تحریک کنند تا از ضعف و آتروفی آن ها جلوگیری کند.

هنگامی که عملکرد حرکتی برمی گردد، فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی به بیماران این امکان را می دهد تا مهارت های روزمره را دوباره یاد بگیرند و سلول های سالم مغز خود را برای کنترل قسمت های آسیب دیده بدن دوباره آموزش دهند.

سکته مغزی روی هر فرد بطور متفاوتی تأثیر می گذارد. فیزیوتراپیست علائم شما را ارزیابی می کند و بر اساس نیازها و اهداف خاص شما یک برنامه درمانی طراحی می کند. هدف بلند مدت فیزیوتراپی برای سکته مغزی تشویق به ریکاوری مغز و تحریک حرکت عضلات است. فیزیوتراپی همچنین می تواند به بازماندگان کمک کند تا استقلال و توانایی انجام فعالیت های روزانه را دوباره به دست آورند.

مهم ترین فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

توانبخشی پس از سکته مغزی بخش بزرگی از روند بهبودی است و اغلب به محض کنترل علائم بیمار در بیمارستان شروع می شود. فیزیوتراپیست های متخصص در بهبود سکته مغزی می توانند عضلات و اعصاب آسیب دیده را برای حفظ گردش خون و جلوگیری از سفتی تحریک کنند. سپس آنها می توانند شما را در مراحل بهبودی سکته مغزی راهنمایی کنند، همانطور که شما حرکات اساسی ماهیچه را دوباره یاد می گیرید.

متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما می دانند که چگونه به بیماران کمک کنند تا حرکات پیچیده بدن را دوباره یاد بگیرند و از عوارضی که بعداً پیشرفت آنها را به خطر می اندازد اجتناب کنند. پس از سکته مغزی، بهبود تعادل، هماهنگی و سایر مهارت های اساسی برای کیفیت کلی زندگی شما ضروری است.

پس از سکته مغزی، فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند:

  • بهبودی از آسیب مغزی و از دست دادن عملکرد عضلانی
  • تحریک اعصاب و عضلات آسیب دیده
  • کاهش سفتی و حفظ گردش خون در عضلات و اعصاب آسیب دیده
  • بازآموزی دوباره حرکات و فعالیت ها
  • دستیابی به بیشترین عملکرد و استقلال ممکن
  • یادگیری روش های جدید حرکت را به دلیل عوارض جانبی طولانی
  • بازیابی تحرک و قدرت بدنی
  • جلوگیری از ضعف پیشرونده عضلات
  • بهبودی بهتر و سریعتر

دیگر فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی

پس از سکته مغزی، فیزیوتراپی برای کمک به بیمار سکته مغزی برای بازیابی قدرت، هماهنگی، تعادل و کنترل حرکتی ضروری است. فیزیوتراپیست به آسیب‌ های فیزیولوژیکی ناشی از سکته مغزی، مانند مشکلات راه رفتن یا اختلال در اندام‌ها، از طریق یک برنامه ورزشی تحت نظارت و سفارشی رسیدگی می‌کند.

مداخلات فیزیوتراپی بر بازآموزی مغز و بدن برای بازگرداندن هماهنگی، کنترل عضلات، قدرت و تعادل تمرکز دارد. سلول های اطراف ناحیه آسیب دیده می توانند عملکرد خود را برای انجام وظایف سلول های آسیب دیده تطبیق دهند. فیزیوتراپیست از این فرآیند از طریق یک برنامه هدفمند استفاده می کند که در آن بیمار حرکات پیچیده ای مانند بالا رفتن از پله ها را که نیاز به هماهنگی و تعادل و همچنین تکرار برخی کارها و مهارت های حرکتی برای بازیابی قدرت و کنترل عضلانی در گروه های عضلانی آسیب دیده دارد، انجام می دهد.

درمان فیزیوتراپی می تواند شامل ورزش درمانی، آب درمانی، تمرین راه رفتن و تعادل، موقعیت یابی، تحرک اولیه و تمرین عملکرد اندام فوقانی باشد.

مزایای فیزیوتراپی پس از سکته مغزی عبارتند از:

  • تحقیقات نشان داده است که بازماندگان سکته مغزی که در توانبخشی پس از سکته مغزی شرکت می‌کنند، سریع‌تر و مؤثرتر از گذشته بهبود می‌یابند.
  • بیماران در طول زمان از طریق برنامه ورزشی سفارشی شده، قدرت کلی، تحرک و چابکی را بهبود می بخشند.
  • فیزیوتراپی از آتروفی عضلانی (ضعف و نارسایی عضلانی) به دلیل اختلال در اندام ها جلوگیری می کند، زیرا درمانگر به بیمار کمک می کند تا از طریق تمرینات برای تحریک عضلات و بازسازی ارتباط مغز و بدن، استفاده از اندام آسیب دیده را دوباره به دست آورد.
  • بیماران سکته مغزی با بهبود استقامت و قدرت بدنی کیفیت زندگی بهتری دارند.
  • بیماران مستقل تر هستند و به طور کلی خلق و خو و ذهنیت بهتری دارند. آنها می توانند راحت تر به زندگی و فعالیت های روزمره بازگردند و کمتر به مراقبین نیاز داشته باشند.

 

کلمات مرتبط :

فواید فیزیوتراپی برای سکته مغزی – توانبخشی سکته مغزی – درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی – فیزیوتراپی در منزل با بیمه

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ