فیزیوتراپی برای ام اس

فیزیوتراپی برای ام اس

فیزیوتراپی برای ام اس نقش موثری در بهبود علائم و تخفیف عوارض ناشی از ام اس دارد که توسط متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما ارائه می شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن عصبی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به پوشش محافظ، میلین، مغز و نخاع حمله می کند و باعث التهاب و اغلب آسیب به میلین می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، جریان معمول تکانه های عصبی در امتداد رشته های عصبی (آکسون ها) قطع می شود. علائم و نشانه های ام اس به میزان زیادی بر اساس میزان آسیب و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند، متفاوت است.

هر فرد مبتلا به ام اس یک علائم منحصر به فرد دارد. علائم دامنه وسیع و متغیر است. زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند و به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

درمان فیزیوتراپی برای ام اس به علائم ام اس مانند تحرک، تعادل اسپاسم عضلانی و هماهنگی کمک می کند که زندگی را بسیار آسان تر می کند. فیزیوتراپی می تواند بهبودی را در زمانی که عودها رخ می دهد، افزایش دهد و فرد مبتلا به ام اس را تا حد امکان تا حد امکان فعال نگه دارد.

مولتیپل اسکلروزیس اغلب یک بیماری ناتوان کننده است که به پوشش (میلین) سلول های عصبی در نخاع و مغز حمله می کند. این بیماری عامل اصلی ناتوانی عصبی مزمن در بزرگسالان جوان و میانسال (18 تا 50 سال) است که 1.3 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت عصبی می تواند تأثیرات زیادی بر سلامت شناختی و جسمی فرد داشته باشد، از جمله تأثیر بر قدرت عضلانی، استقامت، تعادل و تحرک.

در بیماری ام اس، از دست دادن میلین مانع از انتقال دقیق و به موقع سیگنال ها از مغز به بدن می شود. سلول هایی به نام الیگودندروسیت سلول هایی هستند که در مغز و نخاع یافت می شوند و در تولید و ترمیم میلین نقش دارند.

همه افراد مبتلا به ام اس همه علائم را تجربه نمی کنند و اغلب علائم در دوره های بهبودی بهبود می یابند.

ما از فیزیوتراپی در مدیریت مولتیپل اسکلروزیس به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه برای رسیدگی به این بیماری استفاده می‌کنیم. 

شواهد نشان داده اند که توانبخشی هنوز تنها راه برای بهبود نتایج عملکردی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس است. برنامه های توانبخشی ساختاریافته و فیزیوتراپی برای ام اس می توانند تحرک، قدرت عضلانی، ظرفیت هوازی و کیفیت زندگی را بهبود بخشند.

انواع ام اس

چهار نوع اصلی MS وجود دارد که عبارتند از:

  • ام اس خوش خیم – این خفیف ترین شکل ام اس است و عودهای کمی دارد (زمان هایی که علائم شما تشدید می شود). با این حال، فرد مبتلا به این نوع ام اس باید تا حدود 15 سال قبل از تایید تشخیص، علائم بسیار کمی داشته باشد یا هیچ علامتی نداشته باشد. این نوع ام اس ممکن است با افزایش سن بدتر شود.
  • ام اس در حال بهبود عود کننده – 80 درصد افراد مبتلا به ام اس به این نوع ام اس مبتلا هستند. این بدان معنی است که شما عودهایی دارید که پس از بهبودی علائم، دوره های بهبودی را به دنبال دارد. عودها زمانی رخ می دهند که علائم جدید یا قدیمی به طور ناگهانی و پس از بهبودی یا بهبودی شعله ور شوند.
  • ام اس پیشرونده ثانویه – حدود 50 درصد از مبتلایان به ام اس عود کننده و فروکش کننده در عرض 10 سال به ام اس پیشرونده ثانویه مبتلا می شوند. پس از پایان عود، علائم بهبود نمی یابند و به تدریج کارهای روزمره را با گذشت زمان دشوارتر می کنند.
  • ام اس پیشرونده اولیه – این نوع ام اس به این معنی است که علائم بدون هیچ دوره بهبودی به طور پیوسته شدیدتر می شوند.

فیزیوتراپی برای ام اس

فیزیوتراپیست ها می توانند به رفع نیازهای افراد مبتلا به ام اس کمک کنند. این می تواند شامل درمان علائمی مانند خستگی، تعادل، ضعف و اسپاسم باشد.

خستگی می تواند بخشی ناتوان کننده از علائم ام اس باشد و بر سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی فرد تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش استقامتی در بیماران ام‌اس می‌تواند فاصله راه رفتن و معیارهای کیفیت زندگی را بهبود بخشد. متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما می‌توانند به طراحی یک برنامه ورزشی مناسب و جامع کمک کنند که می‌تواند اثرات خستگی را کاهش دهد.

کمبود تعادل می تواند منجر به افزایش خطر افتادن، انحراف در راه رفتن و کاهش استقلال شود. ام اس می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند که می تواند بر تعادل تأثیر بگذارد، از جمله کاهش هماهنگی، ضعف عضلانی، تغییرات حسی، لرزش و سرگیجه. یک مرور سیستماتیک تحقیقات اثرات مثبت قابل توجهی را فیزیوتراپی برای ام اس بر تعادل افراد مبتلا به ام اس که دارای سطوح ناتوانی خفیف تا متوسط ​​هستند نشان داده است.

ضعف یک مشکل رایج در افراد مبتلا به ام اس است. تمرینات مقاومتی می تواند به بهبود استقامت، قدرت و قدرت عضلانی کمک کند. این به نوبه خود می تواند به فعالیت های عملکردی، توانایی راه رفتن و استقلال فیزیکی کمک کند. درمانگران ما می توانند به طراحی و اجرای یک برنامه تمرین مقاومتی کمک کنند که به رفع نقاط ضعف و عدم تعادل در بدن کمک کند.

اسپاستیسیتی یکی از علائم شایع ام اس است که با سفتی غیر ارادی و یا اسپاسم عضلانی مشخص می شود. اسپاستیسیتی می تواند تأثیر جدی بر تحرک و استقلال فرد داشته باشد. اثرات اسپاستیسیته می تواند از یک مراجعه کننده به MS متفاوت باشد. پوزیشن، کشش و بریس همگی راه هایی برای کمک به کاهش اثرات اسپاستیسیتی هستند.

فیزیوتراپی به حفظ قدرت و استقامت عضلانی، کاهش علائم درد و خستگی و بهبود استقلال و فعالیت های روزانه برای مبتلایان به ام اس کمک می کند.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی برای ام اس – فیزیوتراپی در منزل ام اس – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل تهران نو – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – هزینه فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل کرج – بهترین مرکز فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ