فیزیوتراپی برای دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی برای دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی برای دیسک کمر به عنوان بهترین و موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر شناخته می شود که توسط متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما ارائه می شود.

فتق دیسک ستون فقرات یک تشخیص نسبتاً رایج است که زمانی رخ می دهد که بخش داخلی ژل مانند یک دیسک (به نام هسته پالپوسوس) از طریق یک بخش پاره شده از لایه بیرونی دیسک (به نام آنولوس) بیرون بزند.

این مشکل می تواند در هر یک از سه بخش ستون فقرات (گردن رحم، قفسه سینه یا کمر) رخ دهد، اگرچه در قسمت تحتانی کمر بیشتر شایع است. در حالی که دیسک ها به طور معمول به جذب فشارهای وارده بر ستون فقرات کمک می کنند، فتق ممکن است زندگی روزمره را دشوار و دردناک کند.

خوشبختانه، فیزیوتراپی برای دیسک کمر ممکن است بتواند با علائم این تشخیص گاهی چالش برانگیز مبارزه کند.

پیدا کردن فتق دیسک در اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) به طور خودکار به این معنی نیست که شما درد خواهید داشت. با این حال، این مشکل می تواند منجر به علائم مختلفی شود.

فتق در ستون فقرات کمری بسته به محل آن ممکن است باعث کمردرد شود یا نباشد. همچنین اگر مواد دیسک با یکی از اعصاب نخاعی در این ناحیه تماس پیدا کند، می‌تواند منجر به درد در باسن، پاها یا پاها شود. اگر نیشگون گرفتن یا فشردگی عصب رخ دهد، ممکن است در پاهای خود ضعف، گزگز یا بی حسی داشته باشید.

فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می تواند باعث درد یا اسپاسم در گردن و تیغه شانه (کتف) شود. اگر این بیماری تا جایی پیش برود که فتق عصب را در ناحیه تحت فشار قرار دهد، درد ممکن است یکی از بازوهای شما را پایین بیاورد و باعث بی حسی، گزگز، یا ضعف در بازو، دست یا انگشتان شود.

فتق دیسک قفسه سینه (وسط پشت) نادرتر است و علائم آن کمی منتشرتر است. در بیشتر موارد، فتق در این ناحیه باعث درد شکم، قسمت فوقانی کمر یا کمردرد می شود. این علائم همچنین می تواند به یک یا هر دو پا فرو رود و منجر به ضعف در اندام شود.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی برای دیسک کمر

به دلیل تنوع گسترده مکان‌هایی که علائم ممکن است رخ دهند، فیزیوتراپیست (PT) باید با یک ارزیابی کامل شروع کند. علاوه بر این که از شما در مورد منشأ وضعیت شما می پرسد، یک PT ستون فقرات شما را برای ارزیابی تحرک و محل درد شما بررسی می کند.

آنها همچنین معمولاً قدرت عضلات بازو و پای شما را بررسی می کنند تا ببینند آیا این عضلات تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر. علاوه بر این، آنها باید حس و رفلکس شما را ارزیابی کنند، زیرا اینها می توانند بینشی در مورد وجود فتق ارائه دهند.

هنگامی که آنها درک بهتری از مشکل فردی شما پیدا کردند، می توانند درمان های مفیدی برای کمک به بهبود درد شما ارائه دهند.

در بسیاری از موارد، فتق دیسک عصب نخاعی مجاور را تحت فشار قرار می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف ناشی از آن معمولاً به اندام ها گسترش می یابد.

هنگام ارزیابی عصب فشرده شما، فیزیوتراپیست شما معمولاً بررسی می کند که آیا حرکت در یک جهت خاص باعث بهبود یا برطرف شدن کامل علائم در بازوها یا پاهای شما می شود.

این به عنوان ترجیح جهت دار شناخته می شود و نوع تمرینات تجویز شده توسط PT را تعیین می کند. در همین راستا، اگر حرکت در جهات خاص باعث بدتر شدن درد در اندام شما شود (که به آن پریفرالیزاسیون می گویند)، معمولاً از تمرینات مربوط به این نوع حرکت در اوایل درمان اجتناب می شود.

متأسفانه، در برخی موارد، درمان‌های محافظه‌کارانه مانند فیزیوتراپی و داروها برای تسکین دردی که می‌تواند همراه با فشار دادن عصب باشد کافی نیست. در این شرایط، جراحی ممکن است برای برداشتن فتق دیسک و تثبیت بخش آسیب دیده ستون فقرات ضروری باشد.

فیزیوتراپی برای فتق دیسک

پس از تشخیص فتق دیسک توسط پزشک و درمان مناسب، یافتن یک PT با تجربه در درمان این نوع بیماری مهم است.

به طور معمول، فیزیوتراپیست های ارتوپدی یا نورولوژیک در کمک به بیماران با این تشخیص به خوبی تبحر دارند.

پس از ثبت نام در فیزیوتراپی، جلسات شما چندین هدف خاص خواهد داشت. ابتدا، تمریناتی به شما داده می شود که سعی می کند فشار را بر روی هر اعصابی که بر اساس ترجیحات جهتی شما فشرده می شود، کاهش دهد.

در مرحله بعد، معمولاً تمرینات تثبیت کننده مرکزی توسط دکتر فیزیوتراپی برای کمک به تثبیت ستون فقرات تجویز می شود. تهویه هوازی برای کمک به استقامت شما اضافه شده است. در نهایت، انجام حرکات کششی و دستی توسط درمانگر به بهبود انعطاف پذیری کلی شما کمک می کند.

به طور کلی، دریافت فیزیوتراپی برای دیسک کمر همراه با داروهای ضد درد و آموزش در مورد تشخیص شما در مقایسه با عمل جراحی بعد از سه ماه، به همان اندازه در درمان فتق دیسک کمر موثر است.

24-48 ساعت اول
24 تا 48 ساعت اول پس از فتق دیسک اغلب دردناک ترین است و ممکن است از بدتر شدن وضعیت خود بترسید. در حالی که ترسیدن طبیعی است، فیزیوتراپیست شما معمولاً اهمیت فعال ماندن و اجتناب از استراحت در رختخواب را به شما آموزش می دهد.

ورزش‌های هوازی سبک، مانند پیاده‌روی یا شنا، می‌توانند به کاهش اسپاسم عضلانی و تسکین بخشی از درد کمک کنند. تمرینات آرام بخش تقویتی و تحرکی نیز اغلب برای حمایت از ستون فقرات توصیه می شود.

علاوه بر این، دستگاهی به نام کشش کمری که به کاهش فشار روی اعصاب نخاعی شما کمک می‌کند نیز ممکن است در کوتاه‌مدت مفید باشد. هر یک از این تکنیک‌ها می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر به حالت عادی برگردید بدون اینکه علائم شما را تشدید کند.

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل
هنگامی که مرحله حاد فتق دیسک را پشت سر می گذارید، درمانگر شما معمولاً بر پیشبرد برنامه اولیه فیزیوتراپی در منزل تمرکز می کند.

تمرینات تقویتی مرکزی معمولاً چالش برانگیزتر می شوند تا اطمینان حاصل شود که قدرت کافی در این ماهیچه های حمایتی مهم دارید. درمانگر شما همچنین فرم شما را در حین ورزش کنترل خواهد کرد تا از جبران خسارت‌های احتمالی مضر محافظت کند.

علاوه بر این، در حالی که فیزیوتراپی اولیه معمولاً به حرکاتی متمرکز می شود که منجر به متمرکز شدن علائم می شوند، مرحله بعدی توانبخشی معمولاً شامل بازگردانی آرام آرام حرکاتی است که قبلاً تحریک کننده بودند.

هنگامی که وضعیت شما با موفقیت مدیریت شد و علائم فروکش کرد، فیزیوتراپیست شما معمولاً یک برنامه جداگانه برای شما ایجاد می کند تا پس از ترخیص به آن ادامه دهید.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات مرتبط :

دکتر فیزیوتراپی در منزل – متخصص فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی کمردرد – فیزیوتراپی شانه در نارمک – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی – فیزیوتراپی زانودرد در تهرانپارس – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران – هزینه فیزیوتراپی در منزل -فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – فیزیوتراپی در نارمک – دلایل بروز کمردرد

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ