فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی مهم ترین بخش از برنامه توانبخشی برای مبتلایان به سکته مغزی است که می تواند عوارض ایجاد شده برای بیماران را به حداقل برساند.

سکته مغزی دومین علت مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. شیوه زندگی و عوامل سلامتی که با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط هستند عبارتند از فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، عدم تحرک بدنی و اضافه وزن.

سکته‌ های مغزی قابل پیشگیری هستند. با این حال، برخی از افراد با وجود نداشتن عوامل خطر، ممکن است دچار سکته مغزی شوند. 

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به مغز مختل شود. این می تواند به یکی از دو روش رخ دهد. اولاً، اگر یک رگ خونی دچار انسداد شود و منبع تغذیه یک ناحیه مغز را قطع کند، به آن سکته مغزی ایسکمیک می گویند. سکته مغزی همچنین می تواند در صورت خونریزی رگ خونی به مغز رخ دهد که به عنوان سکته هموراژیک شناخته می شود.

در هر صورت، از آنجایی که خون حامل اکسیژن حیاتی است، اگر جریان خون به سرعت بازیابی نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغز شود و منجر به آسیب دائمی ناحیه آسیب‌ دیده مغز شود.

با مراقبت های پزشکی به موقع و با کیفیت خوب، اکثر افرادی که دچار سکته مغزی می شوند حداقل تا حدودی بهبود می یابند. با این حال، بسیاری از افراد پس از سکته مغزی همچنان با مسائلی مواجه می شوند که بر فعالیت های روزمره آنها تأثیر می گذارد. 

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی در منزل و کلینیک موثرترین راهکار در کمک به مدیریت علائم و عوارض سکته مغزی است که توسط متخصصان با تجربه ما ارائه می شود.

علائم و عوارض سکته مغزی

تأثیر سکته مغزی تا حد زیادی به این بستگی دارد که در کجای مغز رخ می دهد و ناحیه بزرگی را تحت تأثیر قرار می دهد. مشکلات عملکردی و عصبی رایج پس از سکته مغزی عبارتند از:

  • ضعف یا از دست دادن حرکت در بازوها یا پاها (معمولاً در یک طرف بدن)
  • تغییرات در احساس، مانند گزگز، بی حسی، یا از دست دادن احساس
  • تغییر در حس ادراک شما (دانستن بدن شما در کجای فضا)
  • مشکل در بلع و یا صحبت کردن
  • مشکلات خواندن و یا نوشتن
  • مشکل در تفکر و حافظه
  • تغییرات خلقی، مانند احساس افسردگی
  • مشکلات بینایی، مانند دوبینی
  • مشکلات تعادل
  • درد شانه
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • خستگی

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی

پس از سکته مغزی، بهبودی چشمگیر معمولاً طی چند روز آینده اتفاق می‌افتد، زیرا تورم مغز کاهش می‌یابد. بهبودی در چند ماه آینده ادامه می‌یابد، زیرا اعصاب مغز برای انجام برخی عملکردهای آسیب‌دیده در اثر سکته مغزی (در فرآیندی به نام «نوروپلاستیسیته») سازگار می‌شوند.

بهبودی حتی می‌تواند تا سال‌ها پس از سکته مغزی ادامه یابد، زیرا قدرت، استقامت و اعتماد به نفس را به دست می‌آورید. توانبخشی پس از سکته مغزی با فیزیوتراپی با هدف کمک به حداکثر کردن ظرفیت عملکردی و استقلال شما انجام می شود.

فیزیوتراپیست ها نقش مهمی در توانبخشی سکته مغزی ایفا می کنند. فیزیوتراپیست ها پس از سکته مغزی با شما همکاری می کنند تا به بهبود نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن و استفاده از بازوها کمک کنند. فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی روی چیزهایی کار می کند که برای حرکت مهم هستند، از جمله تعادل، قدرت عضلانی، دامنه حرکت، حس، هماهنگی و استقامت. 

1. مرحله اولیه (یا حاد)
در روزهای اولیه پس از سکته مغزی، احتمالا در بیمارستان بستری خواهید شد. بسیاری از افراد پس از سکته در جابجایی و تغییر وضعیت خود مشکل دارند. بنابراین، یک فیزیوتراپیست ممکن است در ارائه توصیه‌های موقعیت‌یابی برای کمک به کاهش تورم اندام، خطر آسیب پوست یا سابلوکساسیون شانه (شرایطی که در آن شانه آسیب‌دیده در حفره خود پایین می‌افتد) و حفظ طول بافت‌های نرم، مشارکت داشته باشد. فیزیوتراپیست همچنین احتمالاً در بلند کردن و حرکت شما در عرض 24 تا 48 ساعت پس از سکته مغزی نقش دارد که برای حمایت از بهبودی توصیه می شود. این می تواند شامل مواردی مانند نشستن از رختخواب، ایستادن و راه رفتن باشد. این فعالیت‌ها به کاهش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با بی‌حرکتی کمک می‌کنند و بهبود عملکردی شما را بهبود می‌بخشند. نیازهای توانبخشی شما نیز باید در 24-48 ساعت اول پس از سکته ارزیابی شود.

2. فاز تحت حاد
افرادی که سکته مغزی کرده اند و در توانبخشی اولیه و جامع شرکت می کنند، نتایج بسیار بهتری دارند. برای رسیدن به بهترین نتایج، توانبخشی باید فشرده و ساختاری باشد که تا حد امکان زمانبندی برنامه ریزی شده درمانی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) را فراهم کند، به طور ایده آل حداقل سه ساعت در روز، با حداقل دو ساعت تمرین فعال در این مدت. اولین کاری که متخصص فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی انجام خواهد داد این است که به بیمار (و خانواده و یا مراقبان) برای تعیین اهداف بهبودی کمک می کند. این ممکن است شامل مواردی مانند یادگیری دوباره راه رفتن، لباس پوشیدن و سوار شدن و پیاده شدن از ماشین باشد.

این اهداف باید مرتباً بازنگری و به روز شوند. سپس فیزیوتراپیست می تواند به بیمار و اطرافیان وی کمک کند تا در جهت دستیابی به آنها تلاش کنید. برخی از مواردی که ممکن است روی آنها کار شود عبارتند از تمرین راه رفتن و تحرک، بازیابی تعادل، بازیابی عملکرد بازو، مدیریت اسپاستیک و تمرین قلبی تنفسی.

3. فاز بلند مدت (مزمن)
تحقیقات نشان می‌دهد که با توصیه‌ها و تمرین‌های صحیح، بهبودی قابل توجهی حتی سال‌ها پس از سکته مغزی امکان‌پذیر است و با تحقیقاتی که نشان می‌دهد سطح فعالیت بدنی و تناسب اندام معمولاً پس از سکته مغزی پایین است، مداخلات برای افزایش تناسب اندام می‌تواند به بهبود عملکرد و کاهش ناتوانی و مرگ‌ومیر کمک کند.

مدیریت فیزیوتراپیست ها می توانند نقش مهمی در کمک به شما در ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ایفا کنند که به جلوگیری از تکرار سکته مغزی کمک می کند، مانند ارائه استراتژی هایی برای افزایش سطح فعالیت بدنی و حفظ وزن سالم.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی با بیمه تامین اجتماعی – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – بهترین مرکز فیزیوتراپی در منزل در تهران – توانبخشی سکته مغزی در منزل – فیزیوتراپی در پاسداران – فیزیوتراپی در قیطریه – فیزیوتراپی کمر در نیاوران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ