فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار به عنوان یکی از موثرترین روشهای درمان این اختلال شناخته می شود که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود.

بی اختیاری ادرار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است روزانه یا چندین بار در روز رخ دهد، یا ممکن است بسیار نادرتر مانند یک بار در ماه رخ دهد. ممکن است فقط چند قطره یا تخلیه کامل مثانه باشد، ممکن است نسبتاً قابل پیش بینی باشد (مانند بی اختیاری استرسی درجه پایین) یا کاملاً غیرقابل پیش بینی (مانند بی اختیاری فوری) و ممکن است فقط یک شبه اتفاق بیفتد.

صرف نظر از شدت وضعیت شما، از دست دادن کنترل ادرار طبیعی نیست و مجبور نیستید با آن زندگی کنید. درمان بی اختیاری با فیزیوتراپی کف لگن می تواند به جلوگیری از پیشرفت طبیعی علائم کمک کند.

بر اساس مطالعات انجام شده فیزیوتراپی در حدود 80 درصد موارد در درمان بی اختیاری استرسی موثر است.

بی اختیاری استرسی در طول فعالیت بدنی شایع ترین دلیل بی اختیاری ادرار است که از هر سه زن در هر سنی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

بی اختیاری استرسی نوعی نشت ادرار ناخواسته است هنگام سرفه، عطسه یا انجام فعالیت های بدنی مانند دویدن و پریدن زنان رخ می دهد و این نیروهای فیزیکی هستند که مثانه را به سمت پایین فشار می دهند و ادرار را خارج می کنند.

اگرچه بارداری و زایمان خطر بی اختیاری را افزایش می دهند اما همه زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی بچه دار نشده اند. آنها ممکن است سابقه خانوادگی بافت همبند کشیده، اضافه وزن، سرفه مزمن، یبوست یا جراحی داشته باشند. در حالی که زنان مبتلایان اصلی هستند، بی اختیاری می تواند برای مردان نیز مشکل ساز باشد، به خصوص پس از جراحی پروستات. 

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار توسط متخصصان فیزیوتراپی در منزل و کلینیک ما در شریعتی بر اساس متدهای درمانی روز دنیا ارائه می شود.

بی‌اختیاری استرسی برای مدت طولانی با روش‌های جراحی بدون انجام فیزیوتراپی به‌عنوان اولین گزینه درمان می‌شد، اما نتایج جراحی همیشه مثبت نبوده است و میزان موفقیت آن در یک مطالعه اخیر و با موفقیت کمتر از 50 تا 60 درصد است. پتانسیل عوارض این منجر به توصیه هایی شد که ابتدا فیزیوتراپی را امتحان کنید، که هیچ خطری ندارد، و گزینه جراحی را برای افرادی که تمرین عضلات کف لگن را انجام نمی دهند باز نگه دارد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد اگر زنان ماهیچه‌های کف لگن را برای قدرت تمرین دهند، ماهیچه‌ها در واقع تون خود را بهبود می‌بخشند و تکیه‌گاه محکم‌تری برای مثانه تشکیل می‌دهند و به طور خودکار برای کنترل ادرار عمل می‌کنند. این تا حدودی همان چیزی است که ما با برنامه تمرینی خود، به آن کمک می کنیم.

یکی از مشکلات زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی این است که در حین ورزش ادرارشان نشت می‌کند، بنابراین باعث بازدارنده شدن ورزش می‌شود، که این مشکل را تشدید می‌کند، زیرا آنها فعالیت خود را متوقف می‌کنند، تناسب اندام را از دست می‌دهند، افسرده می‌شوند، بیشتر غذا می‌خورند و وزن اضافه می‌کنند. ما آنها را تشویق می کنیم که تناسب اندام عمومی خود را بهبود بخشند و وزن خود را با فعالیت های کم فشار مانند دوچرخه سواری، پیاده روی با قدرت یا شنا کنترل کنند. من همچنین مردانی را می بینم که پس از جراحی پروستات با کنترل مثانه مشکل دارند. تمرین عضلات کف لگن برای آنها نیز بسیار خوب عمل می کند، و امروزه جراحان آگاهی فزاینده ای از ارزش فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری دارند.

چه کسانی تحت تاثیر بی اختیاری ادرار هستند؟

بی اختیاری ادرار می تواند با بارداری و زایمان، یائسگی، افزایش سن، پس از جراحی یا آسیب و طیف وسیعی از شرایط مزمن همراه باشد.

علائم بی اختیاری ادرار چیست؟

  • آیا گاهی اوقات احساس می کنید که مثانه خود را به طور کامل تخلیه نکرده اید؟
  • آیا برای استفاده از توالت باید عجله کرد؟
  • آیا اغلب عصبی هستید زیرا فکر می کنید ممکن است کنترل مثانه خود را از دست بدهید؟
  • آیا در طول شب دو بار یا بیشتر از خواب بیدار می شوید تا به توالت بروید؟
  • آیا گاهی اوقات قبل از رفتن به توالت نشت می کنید؟
  • آیا گاهی اوقات وقتی چیز سنگینی را بلند می کنید نشتی دارید؟
  • آیا گاهی اوقات هنگام سرفه، عطسه، خنده، ورزش یا فعالیت، نشت می کنید؟
  • آیا برنامه روزانه خود را در جایی برنامه ریزی می کنید که نزدیک ترین توالت در آن قرار دارد؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، ممکن است مشکل کنترل مثانه داشته باشید.

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی کف لگن یک رویکرد مدیریتی محافظه کارانه برای درمان بی اختیاری است و با این حال بسیاری از مردم از آن به عنوان یک جایگزین موثر برای جراحی آگاه نیستند.

درمان فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار شامل تمرینات عضلات لگن و شکم، تکنیک‌های تنفسی، تمرین مجدد مثانه، تکنیک‌های دستی برای آزادسازی عضلات سفت و بیوفیدبک تراپی است.

البته، در حالت ایده آل، انجام تمرینات کف لگن می تواند از بروز بی اختیاری ادرار جلوگیری کند.

فیزیوتراپیست سلامت لگن می تواند در ارائه راه حل و درمان بی اختیاری ادرار مفید باشد. ارزیابی مناسب برای اطمینان از مشخص شدن نوع بی اختیاری و همچنین ارزیابی اینکه آیا عضلات کف لگن ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند (اگر سفت یا ضعیف هستند) حیاتی است. این نیاز به معاینه داخلی لگن دارد. این امر برای اطمینان از بهترین دوره درمان، توصیه و تمریناتی که توسط فیزیوتراپیست کف لگن ارائه می شود، مهم است.

دریافت درمان و مشاوره مناسب در مورد بی اختیاری ادرار می تواند کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

فیزیوتراپی کف لگن برای طیف وسیعی از اختلالات کف لگن توصیه می شود: بی اختیاری ادرار، درد لگن، پرولاپس، واژینیسموس. اگرچه شایع است، اما به ندرت درباره چنین اختلالاتی صحبت می شود و اغلب تصور می شود که “فقط باید با آن زندگی کنید”.

با استفاده از روش های تایید شده بالینی، فیزیوتراپیست کف لگن می تواند به شما در کاهش یا حذف اختلال عملکرد لگن از جمله بی اختیاری ادرار و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار – فیزیوتراپی در ظفر – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی کف لگن در شریعتی – فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار – فیزیوتراپی بی اختیاری مدفوع – فیزیوتراپی اختلال نعوظ – فیزیوتراپی آلت تناسلی – فیزیوتراپی یبوست – فیزیوتراپی سندرم تنبلی روده – مرکز فیزیوتراپی کف لگن در منطقه ۳ تهران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ