فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی و اثرات آن

در این مقاله به اثرات و اهمیت فیزیوتراپی در منزل برای توانبخشی بیماران سکته مغزی خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی جهت توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی بخش مهمی از بهبود بعد از سکته مغزی را شامل میشود.

هدف از توانبخشی سکته مغزی با فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند عملکردها و مهارت های از دست رفته خود را هنگامی که سکته مغزی بر قسمتی از مغز شما آسیب ایجاد کرده است،دوباره بازیابی کنید.فیزیوتراپی و توانبخشی سکته مغزی می تواند به شما در بازیابی نمودن استقلال و بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی کند.

شدت عوارض ایجاد شده در سکته مغزی و توانایی هر فرد در بهبودی با فیزیوتراپی سکته مغزی (در منزل یا کلینیک) بسیار متفاوت است.محققان دریافتند افرادی که برنامه فیزیوتراپی سکته مغزی را بطور منظم دریافت می کنند نسبت به اکثر افرادی که در دریافت فیزیوتراپی سکته مغزی مشارکت فعال و منظم ندارند عملکرد بسیار بهتری دارند.

توانبخشی سکته مغزی با فیزیوتراپی در منزل شامل چه مواردی میباشد؟

روش های زیادی برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل جهت توانبخشی بیماران مبتلا به وجود دارد.برنامه فیزیوتراپی در منزل شما بستگی به قسمتی از بدن یا نوع توانایی تحت تاثیر قرار گرفته از سکته مغزی دارد.

فعالیتهای بدنی در جلسات فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات مهارت حرکتی : این بخش از تمرینات فیزیوتراپی در منزل میتواند به تقویت قدرت و هماهنگی عضلات شما پس از سکته مغزی کمک کند.ممکن است برای تقویت بلع خود نیاز به فیزیوتراپی بلع در منزل داشته باشید.
  • آموزش تحرک : در این بخش از فیزیوتراپی در منزل استفاده از وسایل حرکتی مانند واکر،عصا،ویلچر یا مچ بند را یاد میگیرید.مچ بند می تواند مچ پای شما را تثبیت نموده و تقویت کند تا در حین راه رفتن مجدد وزن بدن را تحمل کند.
  • درمان با محدودسازی سمت سالم : در این قسمت از فیزیوتراپی در منزل در حالی که حرکت اندام سالم شما محدود میشود حرکت اندام آسیب دیده را برای بهبود عملکرد آن انجام میدهید.این درمان گاهی درمان اجباری نیز نامیده می شود.
  • درمان دامنه حرکتی : در این بخش فیزیوتراپی در منزل تمرینات و ورزشهای خاص می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد (اسپاستیسیتی) و به شما کمک می کند دامنه حرکتی را بازیابی کنید.

فعالیتهای بدنی با فناوری در جلسات فیزیوتراپی در منزل (خانه) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک الکتریکی عملکردی:در این قسمت تحریک الکتریکی اف ای اس روی ماهیچه های ضعیف شده اعمال شده و باعث بهبود انقباض آنها میشود.تحریک الکتریکی ممکن است به آموزش مجدد ماهیچه های شما کمک بزرگی کند.تحریک با دستگاه فیزیوتراپی اف ای اس در کلاس فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی ضروری است.
  • تکنولوژی روباتیک:دستگاه های روباتیک می توانند با انجام حرکات مکرر و متناوب به اندام آسیب دیده کمک کنند و به بازیابی نمودن قدرت و عملکرد اندام ها در کنار جلسات فیزیوتراپی در منزل کمک کنند.
  • تکنولوژی بی سیم:یک مانیتور فعالیت ممکن است به شما در افزایش فعالیت پس از سکته مغزی در دوره های فیزیوتراپی در منزل کمک کند.
  • واقعیت مجازی:استفاده از بازی های ویدئویی و سایر روش های درمانی مبتنی بر رایانه شامل تعامل با یک محیط شبیه سازی شده و زمان واقعی در جلسات فیزیوتراپی در منزل بسیار کمک کننده است.

فعالیتهای شناختی و عاطفی در کنار جلسه های فیزیوتراپی در منزل (خانه) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درمان اختلالات شناختی:کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل میتواند به شما در بازیابی توانایی های از دست رفته شناختی مانند حافظه،پردازش،حل مسئله،اختلال مهارت های اجتماعی،قضاوت و ایمنی کمک کند.
  • درمان اختلالات ارتباطی:گفتاردرمانی در منزل میتواند به شما در بازیابی کردن توانایی های از دست رفته در صحبت کردن،گوش دادن،نوشتن و درک مطلب مناسب کمک کند.
  • ارزیابی و درمان های روانشناختی:ممکن است سازگاری های احساسی شما مورد تست قرار گیرد.همچنین ممکن است مشاوره هایی داشته باشید یا در گروه های حمایتی شرکت کنید.
  • دارو:پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا دارویی را که بر هوشیاری،آشفتگی یا حرکت تان تأثیر میگذارد توصیه کند.

درمان های تجربی در کنار فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی شامل موارد زیر است:

  • تحریک غیر تهاجمی مغز با تکنیک هایی مانند تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای با موفقیت در محیط تحقیقاتی برای بهبود مهارت های حرکتی در کنار جلسات فیزیوتراپی در منزل مورد استفاده قرار گرفته است.
  • درمان های بیولوژیکی مانند سلول های بنیادی همچنان در حال بررسی و تحقیق است اما فقط باید به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
  • طب جایگزین با درمان هایی مانند ماساژ،درمان با داروهای گیاهی،طب سوزنی فیزیوتراپی و اکسیژن درمانی در حال انجام است.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل جهت توانبخشی سکته مغزی از چه زمانی باید آغاز شود؟

هرچه زودتر فیزیوتراپی و توانبخشی سکته مغزی را شروع کنید احتمال بازیابی توانایی ها و مهارت های از دست رفته بیشتر است.

با این حال،اولویت های فوری پزشکان متخصص شما عبارتند از:

  • تثبیت وضعیت پزشکی شما
  • کنترل کردن شرایط تهدید کننده زندگی شما
  • از سکته دیگر جلوگیری کنید
  • محدود کردن عوارض ناشی از سکته مغزی
  • پیشنهاد اینکه فیزیوتراپی سکته مغزی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از رخ دادن سکته مغزی در حالی که در بیمارستان هستید شروع شود و به شکل فیزیوتراپی در منزل ادامه یابد.

فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی به شدت سکته مغزی و عوارض مربوط به آن بستگی دارد.برخی از بازماندگان بیماری سکته مغزی به سرعت بهبود می یابند اما اکثر آنها به نوعی به توانبخشی سکته مغزی به شکل فیزیوتراپی در منزل طولانی مدت نیاز دارند که احتمالا ماه ها یا سالها پس از سکته مغزی ادامه می یابد.

با بازآموزی مهارت ها و تغییر نیازهای خود، برنامه فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی شما در طول دوره بهبودی تغییر می کند.با تمرین مداوم در جلسات فیزیوتراپی در منزل می توانید به پیشرفت خود در طول زمان ادامه دهید.

توانبخشی سکته مغزی با فیزیوتراپی در کجا انجام میشود؟

احتمالاً زمانی که هنوز در بیمارستان هستید ، فیزیوتراپی سکته مغزی جهت توانبخشی را شروع خواهید کرد. قبل از خروج از بیمارستان شما و خانواده خود با مددکاران اجتماعی بیمارستان و تیم مراقبت خود کار خواهید کرد تا بهترین شرایط توانبخشی را تعیین کنید. عواملی که باید در نظر بگیرید شامل نیازهای شما ،بیمه ای است که برای شما و خانواده شما مناسب تر است. در نهایت پس از ترخیص فیزیوتراپی در منزل را باید تا بهبودی کامل خود ادامه دهید.

گزینه های موجود برای بیماران سکته مغزی غیر از فیزیوتراپی در منزل و خانه خود عبارتند از:

  • واحدهای توانبخشی بستری:این امکانات معمولا در بخشی از بیمارستان ها هستند.شما می توانید به عنوان بخشی از یک برنامه توانبخشی و فیزیوتراپی فشرده حداکثر دو تا سه هفته در این مراکز بمانید.
  • واحدهای سرپایی:این امکانات اغلب بخشی از بیمارستان یا درمانگاه هستند.شما می توانید چند ساعت در هفته و هر بار چند ساعت در این مراکز باشید.
  • برنامه های فیزیوتراپی خانگی داشتن:درمان در منزل به صورت فیزیوتراپی در خانه و منزل انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به سایر گزینه ها امکان پذیر میکند.صرفا یک اشکال این است که شما به احتمال زیاد به تجهیزات توانبخشی تخصصی دسترسی نخواهید داشت.علاوه بر این بیمه نیز به شدت افراد واجد شرایط درمان خانگی را کنترل میکند.

چه افرادی در تیم توانبخشی سکته مغزی شما شرکت می کنند؟

توانبخشی سکته مغزی شامل متخصصان رشته های مختلفی میشود.

متخصصانی که توانمندی دارند که به نیازهای جسمانی تان کمک کنند عبارتند از:

  • پزشکان:پزشک مراقبت های اولیه شما پس از سکته مغزی و همچنین متخصصین مغز و اعصاب و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی میتوانند مراقبت های شما را هدایت کرده و از عوارض جلوگیری کنند.این پزشکان همچنین می توانند به شما در دستیابی و حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم جهت جلوگیری از سکته مغزی دیگر کمک کنند.
  • درمانگران فیزیوتراپی:فیزیوتراپیست به شما در یادگیری مجدد حرکاتی مانند راه رفتن و حفظ تعادل،بهبود قدرت عضلات و بازیابی اعمال فیزیکی از دست رفته و نرم شدن حرکات تان کمک میکنند.
  • کاردرمانگران:این درمانگران به شما کمک می کنند که مهارت دست و بازو را برای مهارت های روزانه مانند حمام کردن،بستن کفش یا بستن پیراهن خود دوباره یاد بگیرید.درمانگران کاردرمان همچنین میتوانند مشکلات شناختی و ایمنی در خانه شما را در جلسات کاردرمانی در منزل برطرف کنند.

متخصصانی که بر مهارت های شناختی،عاطفی و حرفه ای تمرکز میکنند عبارتند از:

  • آسیب شناسان گفتار و زبان:این متخصصان به بهبود مهارت های زبانی و توانایی بلع شما کمک شایانی میکنند.آسیب شناسان گفتار و زبان همچنین می توانند با شما همکاری کنند تا ابزارهایی را برای رفع مشکلات حافظه،تفکر و ارتباط ایجاد کنند.
  • مددکاران اجتماعی؛مددکاران اجتماعی به شما کمک می کنند تا به منابع مالی متصل شوید.در صورت لزوم برای شرایط زندگی جدید برنامه ریزی کنید و منابع جامعه را مشخص کنید.
  • روانشناسان:این متخصصان مهارت های تفکر شما را ارزیابی می کنند و به رفع نگرانی های سلامت روانی و عاطفی شما کمک بزرگی میکنند.
  • متخصصان تفریح ​​درمانی:این متخصصان به شما کمک میکنند تا فعالیتها و نقشهایی را که قبل از سکته مغزی داشته اید از سر بگیرید از جمله سرگرمی ها و مشارکت در اجتماع.
  • مشاوران حرفه ای:این متخصصان به شما کمک می کنند تا مسائل مربوط به بازگشت به کار را برطرف کنید.

چه عواملی بر نتیجه توانبخشی سکته مغزی بصورت فیزیوتراپی در منزل تأثیر می گذارد؟

بهبود سکته مغزی در افراد مختلف متفاوت و متغیر است.پیش بینی اینکه چه تعداد توانایی را در چه مدت ممکنه به دست می آورید دشوار است.به طور کلی توانبخشی موفق سکته مغزی با فیزیوتراپی به موارد زیر بستگی دارد:

  • عوامل جسمی از جمله شدت سکته مغزی از نظر اثرات شناختی و جسمی
  • عوامل احساسی مانند انگیزه و خلق و خوی شما و توانایی شما برای ادامه فعالیتهای توانبخشی خارج از جلسات درمانی
  • عوامل اجتماعی مانند حمایت دوستان و خانواده
  • عوامل درمانی از جمله شروع زودهنگام فیزیوتراپی و مهارت تیم توانبخشی سکته مغزی در تکمیل توانبخشی بیمار
  • به طور کلی میزان بهبودی در طی هفته ها و ماههای پس از سکته مغزی بیشتر خواهد شد.با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد می تواند حتی دوازده تا هجده ماه پس از سکته مغزی با انجام فیزیوتراپی در منزل و خانه بهبود یابد.

توانبخشی سکته مغزی به زمان نیاز دارد

بهبودی پس از سکته مغزی می تواند یک تجربه طولانی و خسته کننده باشد.طبیعی است که در این راه با مشکلات روبرو شوید. فداکاری و تمایل به کار در جلسات فیزیوتراپی در خانه (منزل) در جهت بهبود به شما کمک می کند تا بیشترین سود را کسب نمایید.

نویسنده مقاله: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در کلینیک و‌ منزل (تهران،کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات کلیدی :

فیزیوتراپی سکته مغزی – دکتر فیزیوتراپی – متخصص فیزیوتراپی – فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل – دکتر متخصص فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی – پزشک متخصص طب فیزیکی – دکتر فیزیوتراپ – متخصص فیزیوتراپ – دکتر فیزیوتراپیست – دکتر طب فیزیکی – دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – متخصص توانبخشی – دکتر توانبخشی – متخصص توانبخشی در منزل – دکتر طب فیزیکی و توانبخشی – کاردرمانی در منزل – گفتاردرمانی در منزل – فیزیوتراپی در منزل بیماران سکته مغزی

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ