فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی برای بازیابی توانایی های از دست رفته و بازگشت هرچه سریع تر بیمار به شرایط مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

توانبخشی پس از عمل جراحی فوق العاده چالش برانگیز است. این یک همکاری بین بیمار و فیزیوتراپیست برای تدوین بهترین برنامه ممکن و دستیابی به نتیجه مطلوب و بازگرداندن بیمار به سطح فعالیت یا ورزش انتخابی است.

در ابتدا، بیماران پس از جراحی اغلب به دلیل عدم تمایل به حرکت دادن ناحیه درگیر – شانه، زانو، لگن، پشت، مچ دست پس از جراحی بسیار عصبی هستند زیرا احساس می کنند ممکن است باعث آسیب بیشتر شوند.

در نتیجه، یکی از مهمترین جنبه ها این است که بیمار پس از عمل جراحی را بررسی کند. آنچه می توانند انجام دهند و همچنین آنچه که نمی توانند انجام دهند.

بیماران باید پس از عمل با فیزیوتراپیست خود صحبت کنند تا بفهمند چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند. اغلب بیماران از اینکه متوجه می شوند حتی در چند هفته اول پس از عمل چقدر می توانند انجام دهند، کاملا شگفت زده می شوند. این یک علامت بسیار مثبت است و روند بهبودی را آغاز می کند.

در بیشتر موارد، با هر نوع جراحی ارتوپدی، بیماران ممکن است یک یا دو روز بستری شوند و پس از آن پروسه فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی آغاز خواهد شد.

درد
شایع ترین عارضه بعد از جراحی ارتوپدی درد است.

مشاوران و فیزیوتراپیست ها معمولاً درد را در مقیاس بصری آنالوگ (VAS) اندازه گیری می کنند. این به طور معمول از 0 تا 10 امتیاز می گیرد. 0 بدون درد است و 10 بدترین دردی است که یک بیمار می تواند تصور کند. سطح درد و تحمل هر فرد متفاوت است، به همین دلیل از این مقیاس فردی استفاده می شود.

پس از جراحی و در طول دوران نقاهت بیماران، مهم است که VAS با درد زیاد نداشته باشید. اگر نمره درد بیماران بالا باشد، مانع از بهبودی آنها می شود.

بنابراین، ارتباط با مشاور، پرستاران و فیزیوتراپیست برای اطمینان از استفاده بیماران از مسکن مناسب و منظم (پاراستامول یا ضد التهاب های غیر استروئیدی) مهم است.

 

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی

همه بیماران باید یک ارزیابی اولیه را با فیزیوتراپیست خود پس از جراحی ارتوپدی ترتیب دهند. بیمارانی که زودتر از خدمات فیزیوتراپی بهره مند می شوند، می توانند بهبودی خود را زودتر شروع کنند و به کنترل درد، تورم، کاهش دامنه حرکتی مفاصل و ضعف عضلانی بپردازند.

فیزیوتراپیست در همان روزهای ابتدایی پس از جراحی تمرینات ساده ای را برای بیمار در نظر می گیرد که کمک زیادی به تسریع بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از جراحی خواهد کرد.

این تمرینات ممکن است برای برخی بسیار ابتدایی و ساده به نظر برسند، اما در موارد دیگر، ممکن است بسیار سخت باشند.

در هر دسته ای که قرار می گیرند، مهم است که بیماران از دستورالعمل های مشاور و فیزیوتراپیست پیروی کنند و تمرینات مناسب را در کنار تسکین درد کافی انجام دهند.

پس از جراحی، احتمالاً تورم موضعی در ناحیه عمل و به طور بالقوه بیشتر در قسمت دیستال مانند مچ پا یا دست وجود دارد.

در مراحل اولیه، هدف فیزیوتراپی تلاش برای به حداقل رساندن تورم است تا دردناک نشود و از بهبودی بیماران جلوگیری کند. برای انجام این کار مراحل زیر ضروری است:

  • محافظت – این ممکن است شامل استفاده از عصا یا آتل باشد.
  • استراحت – این ممکن است مستلزم داشتن مدتی مرخصی از کار و عدم انجام وظایف منظم در اطراف خانه باشد.
  • یخ – این شامل 15 تا 20 دقیقه، سه تا چهار بار در روز در اطراف منطقه تحت عمل است.
  • فشرده سازی – اعمال فشار کم هنگام یخ زدن. باید احساس کند که بیمار به آرامی ناحیه مورد نظر را “فشرده” می کند تا مایع اضافی را خارج کند. 
  • ارتفاع – استفاده از نیروی جاذبه می تواند در کاهش تورم محیطی اطراف مچ پا یا دست بسیار مفید باشد. باز هم، با یخ و فشرده سازی، باید به طور منظم در طول روز انجام شود.

توانبخشی اولیه

پس از ارزیابی اولیه بیماران، متداول ترین نوع تمریناتی که توسط متخصص فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی به بیماران داده می شود طیفی از تمرینات حرکتی است. شروع حرکت مفصل در صورت مجاز بودن و جلوگیری از هرگونه عارضه مهم مانند شانه یخ زده یا کوتاه شدن ماهیچه پس از جراحی حیاتی است.

معمولاً بیمار این تمرینات را به طور منظم در طول روز طی چند هفته آینده انجام می دهد.

سایر ورزش هایی که ممکن است برای بیماران تجویز شود تقویت کننده خواهد بود. اینها به طور بالقوه می تواند شامل تقویت عضلات روتاتور کاف اطراف شانه، فعال کردن عضلات چهارسر ران در اطراف زانو، یا ماهیچه های گلوت در اطراف لگن یا کمر باشد.

پیروی از این برنامه تمرینی جزء ضروری بهبودی بیماران است و در صورتی که بیماران از انجام این تمرینات پیروی نکنند یا نتوانند این تمرینات را انجام دهند، بهبودی آنها را به طور قابل توجهی به تاخیر می اندازد.

توانبخشی مرحله میانی

این می تواند متفاوت باشد اما حدود شش تا دوازده هفته است.

در این مرحله، بیماران به خوبی پیشرفت می‌کنند و به باشگاه بازگشته‌اند، در حالی که سایر بیماران هنوز با درد، حرکت محدود و ضعف دست و پنجه نرم می‌کنند که فقط می‌توانند تمرینات اولیه را انجام دهند.

بیماران باید به طور منظم به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنند که توانبخشی آنها را به درستی پیش می برد.

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی در این مرحله ممکن است شامل پیشرفت تمرینات تقویتی، کنترل حرکتی و ثبات مرکزی باشد. بیماران به احتمال زیاد به طور منظم در باشگاه حاضر می شوند و تمرینات قلبی عروقی را دوباره شروع می کنند.

علاوه بر این، اکثر بیماران در این مرحله به سر کار بازمی‌گردند و به فعالیت‌های عادی خود بازمی‌گردند، که برقراری تعادل با توانبخشی فیزیوتراپی اغلب چالش برانگیز است.

مرحله پایانی

بسیار رایج است که بیماران از این مرحله عبور کنند زیرا احساس می کنند بهبود یافته اند.

بیماران ممکن است به ورزش یا فعالیت معمولی خود بازگردند، اما به دلیل کمبودهای مداوم در قدرت، کنترل حرکتی و حس عمقی که نیاز به بررسی دارند، دچار مشکل هستند.

پس از جراحی ارتوپدی، فیزیوتراپی بعد از عمل برای اطمینان از بهبودی کامل ضروری است.

این نیاز به یک ارزیابی کامل و جامع فیزیوتراپی، همراه با ارزیابی مجدد منظم و پیشرفت درمان و توانبخشی دارد تا بیمار را مطلع و با انگیزه نگه دارد.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – هزینه فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل کرج – بهترین مرکز فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ