فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل

فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل

فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل

در این مقاله در رابطه فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل و مطب صحبت خواهیم کرد. لازم است که در وهله اول با منیسک در زانو و آسیب های آن آشنایی پیدا کنیم.

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب ها در زانو است.هرگونه فعالیتی که باعث می شود زانو را با نیروی زیاد بپیچانید یا چرخش دهید به ویژه هنگامی که وزن کامل خود را روی آن قرار میدهید می تواند منجر به پارگی در مینیسک داخلی یا خارجی شود.

هر یک از زانوها دارای دو تکه غضروفی به شکل C هستند که مانند یک بالشتک بین استخوان ساق پا (تیبیا) و استخوان ران (فمور) شما عمل میکنند.منیسک پاره شده میتواند باعث درد،تورم و سفتی شود.همچنین ممکن است مانع حرکت نرمال زانو شده و در صاف کردن کامل زانو و خم کردن آن دچار مشکل شوید.

درمان پارگی مینیسک چیست؟

درمان های کانسرواتیو و محافظه کارانه مانند استراحت دادن، یخ گذاری، دارودرمانی و فیزیوتراپی در غالب موارد برای تسکین درد و بهبود پارگی منیسک کافی هستند و به آسیب رخ داده زمان میدهد تا خود به خود بهبود یابد. در موارد پارگی شدید مینیسک نیاز به ترمیم جراحی خواهد بود.

علائم پارگی مینیسک چیست؟

اگر منیسک خود را پاره کرده باشید،ممکن است علائم و نشانه های زیر را در زانو داشته باشید:

  • حس پوپینگ و صدای ترکیدن چیزی
  • تورم
  • سفتی
  • درد به ویژه هنگام پیچاندن یا چرخاندن زانو
  • مشکل در صاف شدن کامل زانو
  • هنگامی که سعی می کنید زانوی خود را حرکت دهید احساس می کنید که زانو قفل شده است
  • خالی کردن زانو

چه زمان به جراح ارتوپد مراجعه کنیم؟

اگر زانو دردناک شده است یا ورم کرده است یا اگر نمی توانید زانو را به روشهای معمول حرکت دهید،با جراح ارتوپدی خود تماس بگیرید. فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل یکی از راهکارهای موثر در کنترل علائم و کمک به روند بهبودی آسیب های مینیسک زانو است.

علل پارگی منیسک چیست؟

منیسک پاره شده می تواند ناشی از هر گونه فعالیتی باشد که باعث می شود زانو را به شدت بچرخانید یا بپیچانید مانند چرخش ها و توقف های ناگهانی و محوری شدید که میتوانند باعث آسیب مینیسک شود.حتی زانو زدن،چمباتمه زدن زیاد یا بلند کردن چیز سنگین گاهی اوقات منجر به پارگی منیسک میشود.در افراد مسن تغییرات دژنراتیو و تخریبی زانو می تواند منجر به پارگی مینیسک همراه با یک تروما یا صدمه مختصر یا حتی بدون ایجاد تروما بشود.

عوامل خطر پارگی مینیسک چه مواردی هستند؟

انجام فعالیت هایی که شامل پیچ ها و چرخش های محوری شدید زانو است شما را در معرض پارگی منیسک قرار خواهد داد.این خطر به ویژه برای ورزشکاران به ویژه کسانی که در ورزشهای تماسی و برخوردی مانند فوتبال یا فعالیتهایی که شامل حرکات محوری مانند تنیس یا بسکتبال است بسیار زیاد است.پدیده سایش و فرسایش که با افزایش سن رخ میدهد احتمال پارگی منیسک را افزایش میدهد.چاقی هم همینطور احتمال پارگی مینیسک را افزایش میدهد.

عوارض پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک میتواند منجر به احساس خالی کردن در زانو،ناتوانی در حرکت دادن طبیعی زانو یا درد مداوم در زانو شود.احتمال رخداد آرتروز یا ساییدگی در مفصل آسیب دیده افزایش می یابد.

تشخیص پارگی مینیسک 

مینیسک کشیده شده یا پاره شده اغلب در حین معاینه فیزیکی قابل تشخیص است.دکتر ممکن است زانوی شما را در موقعیت های مختلف قرار دهد،راه رفتن شما را بطور دقیق مشاهده کند و از شما بخواهد که به طور دقیق اسکوات (چمباتمه) کنید تا علت علائم و نشانه های شما مشخص شود.

تست های تصویربرداری

  • تصویربرداری با اشعه ایکس:از آنجا که مینیسک پاره شده از غضروف تشکیل شده است در عکس حاصل از اشعه ایکس ظاهر نمیشود اما اشعه ایکس می تواند سایر مشکلات مربوط به بافت استخوانی زانو که باعث علائم مشابه میشوند را رد کند.
  • ام ار ای:در این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر دقیق از بافتهای سخت و نرم داخل زانو استفاده میشود.ام ار ای بهترین مطالعه تصویربرداری برای تشخیص پارگی مینیسک زانو است.
  • آرتروسکوپی:در برخی موارد دکتر ممکن است از وسیله ای به نام آرتروسکوپ برای بررسی قسمت های داخلی زانو استفاده کند.آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در نزدیکی زانو وارد میشود.این دستگاه شامل یک نور و یک دوربین کوچک است که تصویر بزرگ شده از داخل زانو را به مانیتور منتقل میکند.در صورت لزوم ابزار جراحی را می توان از طریق آرتروسکوپ یا از طریق برش های کوچک اضافی در اطراف مفصل زانو وارد کرد تا پارگی را ترمیم کند.

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک اغلب بسته به نوع، اندازه و محل پارگی شما به صورت محافظه کارانه و کانسرواتیو آغاز میشود.

پارگی های مرتبط با آرتریت اغلب با گذشت و مرور زمان با درمان آرتریت بهبود می یابند،بنابراین جراحی معمولا ضرورت پیدا نمکند.بسیاری از پارگی های دیگر که با قفل شدن یا انسداد حرکت زانو همراه نیستند،با گذشت زمان کمتر دردناک میشوند و بنابراین نیازی به جراحی ندارند.

پزشک شما ممکن است توصیه کند:

  • استراحت:از فعالیت هایی که باعث تشدید درد زانو میشوند به ویژه هرگونه فعالیتی که باعث پیچ خوردن،چرخش یا حرکت چرخش محوری زانو میشود خودداری کنید.اگر درد شما شدید است،استفاده از عصا و کراچ می تواند فشار را از زانو برداشته و باعث تسریع بهبودی و ترمیم شود.
  • یخ:یخ می تواند درد و ورم را در زانو کاهش دهد.از یک کیسه یا پک سرد یا یخ،یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک حوله پر از تکه های یخ برای حدود پانزده دقیقه تا بیست دقیقه در یک زمان استفاده کنید و زانو را بالا نگه دارید.این کار را در هر چهار تا شش ساعت یک یا دو روز اول و سپس به دفعات مورد نیاز انجام دهید.
  • دارو:مسکن های بدون نسخه و ضدالتهاب نیز میتوانند به تسکین درد زانو کمک کنند.

فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل

فیزیوتراپی میتواند به شما در تقویت عضلات اطراف زانو و پاها کمک کند و به تثبیت و حمایت از مفصل زانو کمک شایانی کند. فیزیوتراپی منیسک زانو در بسیاری از بیماران تحت نظر فیزیوتراپیست در کلینیک فیزیوتراپی انجام میشود.در برخی بیماران که توانایی حضور در مرکز فیزیوتراپی را ندارند،فیزیوتراپی مینیسک زانو در منزل انجام میشود.

عمل جراحی

اگر زانو همچنان علیرغم درمان فیزیوتراپی،دارودرمانی و وسایل کمکی دردناک است یا اگر زانو همچنان قفل است یا انسدادی در زانو حس میشود(گاهی لوز بادی یا جسم آزاد در مفصل ایجاد میشود)، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.گاهی اوقات امکان ترمیم منیسک پاره شده به ویژه در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.اگر پارگی مینیسک زانو قابل ترمیم با فیزیوتراپی نباشد احتمالا از طریق برش های کوچک با استفاده از آرتروسکوپ جراحی ترمیمی انجام میشود.پس از جراحی شما باید تمریناتی را که فیزیوتراپیست تجویز میکند در کلینیک و همچنین در خانه انجام دهید تا قدرت و ثبات زانو افزایش یابد.در صورت ابتلا به آرتریت تخریبی و پیشرفته،پزشک ممکن است تعویض مفصل زانو را توصیه نماید.برای افراد جوانتر که علائم و نشانه های آرتریت را بعد از جراحی دارند اما آرتریت پیشرفته ای ندارند،پیوند مینیسک ممکن است مناسب باشد.این عمل شامل پیوند مینیسک از جسد است.

سبک زندگی و درمان های خانگی

تا زمانیکه درد برطرف نشود از فعالیت هایی که باعث تشدید درد زانو می شود خودداری کنید به ویژه ورزش هایی که شامل پیچش در زانو یا چرخش محوری زانو میشود.یخ و مسکن های بدون نسخه می توانند مفید باشند.

آماده شدن برای ویزیت

درد و ناتوانی ناشی از پارگی مینیسک بسیاری از افراد را وادار می کند تا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشند.برخی دیگر با پزشکان خانوادگی خود قرار ملاقات میگذارند.بسته به شدت آسیب دیدگی،ممکن است نیاز باشد که به پزشک متخصص جراحی استخوان و مفاصل (جراح ارتوپدی) مراجعه کنید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

قبل از قرار ملاقات با پزشک متخصص ارتوپد،آماده پاسخگویی به سوالات زیر باشید:

  • کی آسیب دیدید؟
  • در آن زمان چه کار می کردید؟
  • آیا صدای پاپ یا حس ترکیدن صدای بلندی داشتید؟
  • آیا بعد از آسیب تورم زیادی ایجاد شد؟
  • آیا قبلا به زانو آسیب زده اید؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده یا گاه به گاه است؟
  • آیا به نظر می رسد حرکاتی خاص علائم شما را بهبود می بخشد یا بدتر می کند؟
  • آیا وقتی می خواهید زانو را حرکت دهید زانوی شما قفل و لاک میشود یا احساس مسدودی و انسداد می کند؟
  • آیا تا به حال احساس کرده اید که زانوی شما ناپایدار است،خالی میکند یا قادر به تحمل وزن شما نیست؟

 

در صورت نیاز به خدمات فیزیوتراپی منیسک زانو در منزل و کلینیک فیزیوتراپی با ما در تماس باشید

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک
(فیزیوتراپی در منزل تهران،کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی در منزل زانو – فیزیوتراپی منیسک زانو – فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – فیزیوتراپی مینیسک زانو – فیزیوتراپی در منزل توسط خانوم – فیزیوتراپی در منزل مینیسک زانو – دکتر فیزیوتراپ – متخصص فیزیوتراپی زانو – دکتر فیزیوتراپی – دکتر متخصص فیزیوتراپی – دکتر فیزیوتراپیست – درمان پارگی منیسک زانو – درمان پارگی مینیسک زانو – فیزیوتراپی پارگی منیسک زانو در منزل – درمان درد زانو – فیزیوتراپی پارگی مینیسک زانو در منزل – فیزیوتراپی در خانه – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی منزل تهران – هزینه فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی زانو در خانه – انجمن فیزیوتراپی ایران – سازمان نظام پزشکی

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ