متخصصان توانبخشی سکته مغزی

متخصصان توانبخشی سکته مغزی

متخصصان توانبخشی سکته مغزی

بسته به اینکه کدام قسمت یا توانایی های بدن تحت تاثیر قرار گرفته و نوع و شدت آسیب، برنامه توانبخشی در طول فرآیند بهبودی تغییر می کند.

سکته مغزی نوعی آسیب حاد و ناگهانی مغز است که به دلیل انسداد یا پارگی عروق مغزی رخ می دهد و می تواند منجر به بروز مشکلات حرکتی ، ضعف تعادل ، مشکلات بینایی و گفتاری و … شود.

فیزیوتراپی ، گفتاردرمانی و کاردرمانی از مهم ترین ارکان توانبخشی پس از سکته مغزی هستند.

متخصصان توانبخشی سکته مغزی

یک تیم توانبخشی سکته مغزی شامل متخصصان مختلفی است:

پزشکان مسئولیت اصلی مدیریت و هماهنگی مراقبت های طولانی مدت از بازماندگان سکته مغزی را دارند، از جمله توصیه می کنند کدام برنامه های توانبخشی به بهترین وجه نیازهای فردی را برطرف می کند. این پزشکان اغلب شامل متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، متخصصان مغز و اعصاب، متخصصین داخلی، متخصصان سالمندان و پزشکان خانواده هستند. یک پزشک همچنین ممکن است داروهایی را برای کاهش درد یا درمان یک بیماری توصیه کند.

پرستاران توانبخشی می توانند به بیمار سکته مغزی کمک کنند تا مهارت های مورد نیاز برای انجام فعالیت های اساسی زندگی روزمره را دوباره بیاموزد. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد مراقبت های بهداشتی روتین، مانند نحوه پیروی از برنامه دارویی، نحوه مراقبت از پوست و مدیریت مشکلات مثانه و روده، نحوه خارج شدن از تخت و روی صندلی چرخدار، و نیازهای ویژه برای افراد دیابتی ارائه می دهند. .

فیزیوتراپیست ها از مهم ترین متخصصان توانبخشی سکته مغزی هستند که در درمان ناتوانی های مربوط به اختلالات حرکتی و حسی تخصص دارند. آنها با ارزیابی و درمان مشکلات مربوط به حرکت، تعادل و هماهنگی به بازیابی عملکرد فیزیکی کمک می کنند. برنامه فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی ممکن است شامل تمریناتی برای تقویت عضلات، بهبود هماهنگی و بازیابی دامنه حرکتی باشد. و درمان ناشی از محدودیت، که در آن یک اندام آسیب‌دیده بی‌حرکت می‌شود و باعث می‌شود که فرد از اندام آسیب‌دیده برای بازیابی حرکت و عملکرد استفاده کند.

کاردرمانگران نیز در تیم توانبخشی سکته مغزی حضور پررنگی دارند و به بهبود توانایی های حرکتی و حسی کمک می کنند و در عین حال ایمنی را در دوره پس از سکته تضمین می کنند. آنها به فرد کمک می کنند تا مهارت های مورد نیاز برای انجام فعالیت های خودراهبری (که مشاغل نیز نامیده می شود) مانند نظافت شخصی، تهیه غذا و نظافت خانه را دوباره بیاموزد.
متخصصان تفریحات درمانی به افراد دارای معلولیت های مختلف کمک می کنند تا بتوانند از اوقات فراغت خود برای ارتقای سلامت، استقلال و کیفیت زندگی خود استفاده کنند.

متخصصان گفتاردرمانی نیز از متخصصان توانبخشی سکته مغزی هستند که به فرد کمک می کنند تا نحوه استفاده از زبان را دوباره یاد بگیرد یا ابزارهای ارتباطی جایگزین ایجاد کند و توانایی بلع را بهبود بخشد. آنها مهارت های حل مسئله و اجتماعی مورد نیاز برای مقابله با عواقب بعدی سکته را آموزش می دهند.

درمانگران حرفه ای بسیاری از وظایف مشابهی را انجام می دهند که مشاوران شغلی معمولی انجام می دهند، در کمک به افراد دارای ناتوانی باقیمانده در شناسایی نقاط قوت حرفه ای و تهیه رزومه هایی که این نقاط قوت را برجسته می کند. آنها همچنین می توانند به شناسایی کارفرمایان بالقوه، کمک در جستجوی شغل خاص، و ارجاع به آژانس های توانبخشی حرفه ای کمک کنند.
مددکاران اجتماعی می توانند در تصمیم گیری های مالی و برنامه ریزی برای بازگشت به خانه یا محل زندگی جدید کمک کنند. آنها همچنین می توانند به برنامه ریزی برای مراقبت پس از ترخیص از یک مرکز توانبخشی کمک کنند.

روانشناسان می توانند به سلامت روانی و عاطفی فرد کمک کنند و مهارت های شناختی را ارزیابی کنند.

متخصصان توانبخشی سکته مغزی

یک بیمار سکته مغزی چه زمانی می تواند توانبخشی را شروع کند؟

درمان توانبخشی تحت نظر متخصصان توانبخشی سکته مغزی معمولاً پس از تثبیت وضعیت، اغلب در عرض 48 ساعت پس از سکته، در بیمارستان مراقبت‌های حاد آغاز می‌شود. اولین قدم ها اغلب شامل ترویج جنبش مستقل برای غلبه بر هر فلج یا ضعف است. یک درمانگر با کمک یا خود انجام تمرینات دامنه حرکتی برای تقویت و افزایش تحرک در اندام های آسیب دیده در سکته کمک می کند. بیمار سکته مغزی ممکن است نیاز به یادگیری نحوه نشستن و حرکت بین تخت و صندلی برای ایستادن و راه رفتن، با یا بدون کمک داشته باشد. شروع دوباره دستیابی به توانایی انجام فعالیت های اساسی زندگی روزمره، مانند حمام کردن، لباس پوشیدن و استفاده از توالت، نشان دهنده اولین مرحله در بازگشت به استقلال است.

قبل از ترخیص از بیمارستان، بیمار سکته مغزی و اعضای خانواده با مددکاران اجتماعی بیمارستان هماهنگ می‌شوند تا شرایط زندگی مناسب را پیدا کنند. بسیاری از بیماران سکته مغزی به خانه باز می گردند و از خدمات متخصصان توانبخشی سکته مغزی در منزل بهره مند می شوند.

برنامه‌های توانبخشی در منزل به بیمار سکته مغزی و متخصصان توانبخشی سکته مغزی اجازه می‌دهد تا برنامه‌ای خاص برای نیازهای فردی آن شخص را تنظیم کنند، انعطاف‌پذیری زیادی را فراهم می‌کنند. چنین برنامه ای به فرد اجازه می دهد تا مهارت ها و استراتژی های جبرانی را در زمینه محیط زندگی خود توسعه دهد. (با این حال، ممکن است دسترسی به تجهیزات تخصصی موجود در یک مرکز توانبخشی سنتی وجود نداشته باشد.) توانبخشی در منزل ممکن است شامل شرکت در یک سطح فشرده درمانی چند ساعت در هفته یا پیروی از یک برنامه روتین و عادی باشد. برنامه های توانبخشی در منزل اغلب برای افرادی مناسب است که تنها به درمان توسط یک نوع درمانگر توانبخشی نیاز دارند.

پیشگیری از سکته مغزی

تحقیقات اخیر پیشرفت هایی را در پیشگیری از سکته مغزی دیگر از طریق اصلاح رفتار همراه با مداخلات دارویی نشان داده است. بازماندگان سکته مغزی با متخصصان توانبخشی سکته مغزی در مورد انواع تغییرات رفتاری تحت نظارت صحبت می کنند که می تواند به منظور کاهش تأثیر این عوامل خطر بر سلامت کلی انجام شود. برخی از مهم ترین عوامل خطر قابل درمان برای سکته مغزی عبارتند از:

  • کنترل فشار خون بالا (فشار خون بالا). فشار خون بالا قوی ترین عامل خطر برای سکته مغزی است. بازماندگان سکته مغزی باید با پزشک خود همکاری کنند تا آن را به محدوده طبیعی کاهش دهند. ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و/یا مصرف داروهای تجویز شده برای کمک به کاهش فشار خون لازم باشد.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهد و با تجمع مواد چرب در شریان ها مرتبط است. همچنین فشار خون را بالا می برد و خون را غلیظ تر و احتمال لخته شدن را افزایش می دهد.
  • به طور منظم ورزش کنید و وزن خود را حفظ کنید. چاقی و کم تحرکی با فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی مرتبط است. اضافه وزن خطر سکته مغزی ایسکمیک را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • کاهش سطح کلسترول کلسترول بالا می تواند منجر به تجمع مواد چرب (آترواسکلروز) در رگ های خونی شود و میزان خون و اکسیژن مغز را کاهش دهد.
  • بیماری قلبی را بررسی کنید. اختلالات شایع قلبی می تواند منجر به لخته های خونی شود که ممکن است شکسته شود و عروق داخل یا منتهی به مغز را مسدود کند. ممکن است برای کمک به جلوگیری از تشکیل لخته یا جراحی برای تمیز کردن شریان مسدود شده، دارو مورد نیاز باشد.
  • دیابت را مدیریت کنید. دیابت می تواند باعث تغییرات مخرب در رگ های خونی در سراسر بدن از جمله مغز شود. آسیب مغزی معمولاً زمانی که سطح گلوکز خون بالا باشد شدیدتر و گسترده تر است. درمان دیابت می تواند شروع عوارضی را که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند به تعویق بیاندازد.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران و کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در منزل سکته مغزی – دکتر فیزیوتراپی سکته مغزی – فیزیوتراپی در منزل نارمک – فیزیوتراپی در منزل تهرانپارس – متخصص فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل – هزینه فیزیوتراپی در منزل – متخصصان توانبخشی سکته مغزی – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران – هزینه فیزیوتراپی در منزل -فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – فیزیوتراپی سکته مغزی در تهران نو – فیزیوتراپی در امامت – فیزیوتراپی در منزل جنوب تهران – توانبخشی سکته مغزی در منزل

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ