پیشگیری از کمردرد

پیشگیری از کمردرد

پیشگیری از کمردرد با اقداماتی ساده، امکان پذیر است که در این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

در صورت بروز کمردرد فیزیوتراپی مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی خوب و یا انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل به عنوان مناسب ترین روش درمانی توصیه می شود.

کمردرد یک بیماری شایع است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. تخمین زده می شود که حدود 80 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله آسیب، کشیدگی عضلانی، آرتریت و فتق دیسک باشد و با برخی کارهای می توان به پیشگیری از کمردرد کمک کرد.

علائم کمردرد

علامت اصلی کمردرد درد در ناحیه پشت است. درد می تواند مبهم، تیز یا کوبنده باشد. می تواند ثابت یا متناوب باشد. همچنین می تواند به سایر قسمت های بدن مانند باسن، پاها و پاها تابش کند.

سایر علائم کمردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسپاسم عضلانی
  • بی حسی یا گزگز
  • ضعف
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن

کمردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  • آسیب: کمردرد اغلب در اثر آسیبی مانند زمین خوردن، بلند کردن چیزی سنگین یا چرخاندن کمر ایجاد می شود.
  • کشیدگی عضلات: کشیدگی عضلانی یکی دیگر از علل شایع کمردرد است. این می تواند در اثر استفاده بیش از حد، وضعیت بدنی نامناسب یا حرکات تکراری ایجاد شود.
  • آرتریت: آرتریت وضعیتی است که باعث التهاب مفاصل می شود. این می تواند هر مفصلی در بدن از جمله ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد.
  • فتق دیسک: فتق دیسک وضعیتی است که در آن لایه بیرونی دیسک در ستون فقرات پاره می شود و به مواد داخلی اجازه می دهد تا بیرون بزنند. این می تواند به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد شود.
  • سیاتیک: سیاتیک نوعی درد عصبی است که زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک که از قسمت پایین کمر به پایین پا کشیده می شود، تحریک یا فشرده می شود.

در این مقاله به برخی راهکارها برای پیشگیری از کمردرد و سایر آسیب های ستون فقرات اشاره داشته ایم.

پیشگیری از کمردرد

انجام نادرست فعالیت ها در طول روز فشار زیاد به ستون فقرات وارد می کند ، برای پیشگیری از کمردرد باید توجه کافی به نحوه انجام فعالیت ها و فشاری که به ستون فقرات وارد می کنند داشته باشید.

انجام ورزش روزانه می تواند کمک زیادی به افزایش سلامت ستون فقرات و پیشگیری از کمردرد بکند که در این میان تمرینات کششی، تقویتی و ورزش های هوازی مناسب ترین ورزش ها برای تامین سلامت ستون فقرات هستند.
برای انتخاب ورزش مناسب با دکتر فیزیوتراپی خود مشورت کنید.

قوز کردن هنگام نشستن سبب وارد آمدن فشار غیرطبیعی و زیادی به ستون مهره ها شده و در بروز کمردرد و خستگی مزمن موثر است.

برای بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین هرگز از کمر خم نشوید، این کار می تواند موجب آسیب شدید به ستون فقرات و بروز مشکلاتی همچون فتق دیسک کمر شود. برای بلند کردن اجسام سنگین از دیگران کمک بخواهید و هرگز به تنهایی آنها را بلند نکنید.

پیشگیری از کمردرد

برای پیشگیری از کمردرد در هنگام بلند کردن اجسام، به جسم نزدیک شده تا آرنج شما خم شود و هرگز با بازوها صاف و رو به جلو، جسمی را بلند نکنید.

سایر راهکارها

هنگام بالا بردن یا پایین آوردن اجسام، لگن و زانوی خود را خم کرده و سعی کنید پشت شما صاف باشد.

هرگز هنگام صحبت با تلفن گوشی تلفن را بین سر و گردن خود قرار ندهید چرا که باعث وارد شدن آسیب به ستون فقرات و بروز مشکلاتی همچون کمردرد می شود.

خوابیدن روی تشک و بالش غیر استاندارد سبب بروز مشکلاتی برای ستون فقرات خواهد شد. وضعیت صحیح خوابیدن که بهترین آن به پهلو خوابیدن است، نیز به اندازه استفاده از تشک استاندارد ضروری است.

ایستادن به شیوه نادرست که ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد می تواند سبب آسیب به ستون مهره ها شود. برای پیشگیری از کمردرد هنگام ایستادن باید بطور مستقیم بایستید، بطوری که استخوان های شانه عقب و پایین قرار گرفته و ماهیچه های شکمی منقبض شوند.

غیر استانداراد بودن میز کار شما نیز یکی از عواملی است که موجب وارد آمدن فشار زیادی به کمر و گردن خواهد شد و می تواند سبب آسیب دردن ستون فقرات شود. با مشورت با فیزیوتراپیست خود میز و صندلی مناسب با ارگونومی بدن تهیه کنید. صفحه مانیتور نیز باید بطور مستقیم با چشمان شما قرار داشته باشد تا مجبور به تغییر دادن وضعیت سر خود به جلو یا پایین و بالا نشوید.

 

 

 

 

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ