تنیس البو چیست؟

تنیس البو چیست

تنیس البو چیست؟

تنیس البو یا آرنج تنیس بازان (اپی کوندیلیت خارجی) یک وضعیت دردناک است که زمانی رخ می دهد که تاندون های آرنج شما بیش از حد تحت فشار قرار میگیرند (معمولاً با حرکات تکراری مچ دست و بازو).

با وجود این نام،ورزشکاران تنها افرادی نیستند که دچار تنیس البو میشوند.

افرادی که ویژگی شغل آنها دارای انواع حرکاتی است که می تواند منجر به این عارضه شود شامل لوله کش ها، نقاشان، نجاران و قصاب ها هستند.

درد آرنج تنیس بازان در جایی اتفاق می افتد که تاندونهای عضلات ساعد به یک برآمدگی استخوانی در خارج آرنج شما متصل می شوند. این درد همچنین می تواند در ساعد و مچ دست گسترش یابد. استراحت و مسکن های بدون نسخه اغلب به تسکین درد تنیس البو کمک می کند. اگر درمان های محافظه کارانه کمک کننده باشند یا علائم ناتوان کننده شوند، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

علائم تنیس البو چیست؟

درد ناشی از آرنج تنیس بازان ممکن است از بیرون آرنج به ساعد و مچ شما منتقل شود.درد و ضعف ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • از دست دادن قدرت گرفتن یک شی ، چرخاندن دستگیره در و حتی نگه داشتن فنجان قهوه

چه زمانی دکتر را ویزیت کنیم؟

اگر اقدامات خوددرمانی همانند استراحت،یخ گذاری و استفاده از مسکن های بدون نسخه،درد و حساسیت آرنج شما را کاهش نمیدهد،با پزشک خود حضورا مشورت کنید.

علل تنیس البو چیست؟

تنیس البو یک عارضه ناشی از استفاده بیش از حد از اندام و مربوط به کشیدگی عضلات است.

علت انقباض مکرر عضلات ساعد است که از آنها برای باز کردن و بالا بردن دست و مچ خود استفاده میکنید.

حرکات مکرر و فشار بر بافت ممکن است منجر به یک سری از پارگی های ریز در تاندون ها شود که عضلات ساعد را به برجستگی استخوانی خارج آرنج شما متصل می کند.

همانطور که از نام این بیماری مشخص است،بازی تنیس به ویژه استفاده مکرر از حرکت رو به عقب (بک هند) که با تکنیک ضعیف انجام میشود یکی از علل احتمالی آرنج تنیس بازان است.

با این حال،بسیاری از حرکات رایج بازو می تواند باعث ایجاد آرنج تنیس بازان شود از جمله:

  • استفاده از ابزار لوله کشی
  • نقاشی کردن
  • پیچ های رانندگی
  • قطع کردن و بریدن مواد غذایی بالاخص گوشت
  • استفاده مکرر از موس کامپیوتر

فاکتورهای خطر تنیس البو چیست؟

فاکتورهایی که ممکن است خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را در شما افزایش دهند عبارتند از:

  • سن:در حالی که آرنج تنیس روی همه افراد در هر سنی تاثیر میگذارد،بیشتر در بزرگسالان بین سی تا پنجاه سال شایع تر است.
  • شغل:افرادی که دارای مشاغلی هستند که شامل حرکات مکرر مچ و بازو می شود،بیشتر احتمال دارد که درگیر آرنج تنیس بازان شوند به عنوان مثال می توان به لوله کش ها،نقاشان،نجاران،قصابان و آشپزها اشاره کرد.
  • ورزش های خاص:شرکت در ورزشهای راکتی خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را افزایش می دهد به خصوص اگر از تکنیک ضعیف در ضربه زدن استفاده کنید.

تشخیص تنیس البو به چه صورت است؟

در طی معاینه فیزیکی،پزشک شما ممکن است به ناحیه آسیب دیده فشار وارد کند یا از شما بخواهد که آرنج،مچ دست و انگشتان خود را به روش های مختلف حرکت دهید.

در بسیاری از موارد سابقه پزشکی شما و معاینه فیزیکی اطلاعات کافی را برای تشخیص بیماری آرنج تنیس آرنج در اختیار پزشک قرار می دهد اما اگر پزشک مشکوک باشد که چیز دیگری ممکن است باعث علائم شما شود،ممکن است اشعه ایکس یا انواع دیگر تست های تصویربرداری را پیشنهاد دهد.

درمان تنیس البو

آرنج تنیس بازان اغلب خود به خود بهتر می شود اما اگر داروهای ضد درد و سایر اقدامات خود درمانی کمکی نکند،پزشک فیزیوتراپی را پیشنهاد میکند.موارد شدید آرنج تنیس بازو ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

فیزیوتراپی

اگر علائم شما مربوط به تنیس البو است ، پزشک شما ممکن است به فیزیوتراپیست پیشنهاد دهد تکنیک تنیس یا حرکات مربوط به وظایف شغلی شما را ارزیابی کند تا بهترین مراحل برای کاهش استرس بر بافت آسیب دیده شما را تعیین کند.

یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که به تدریج عضلات خود را بطور متناوب تحت کشش و تقویت قرار دهید (به ویژه عضلات ساعد).

تمرینات اکسنتریک که شامل پایین آوردن مچ دست به آرامی پس از بالا آوردن آن است بطور ویژه ای کمک کننده و مفید است.

یک کش ساعد (معروف به کش تنیس البو) یا بریس می تواند فشار بر بافت آسیب دیده را کاهش دهد.

سوزن خشک که در آن با سوزن های مخصوصی تاندون آسیب دیده را در بسیاری از نقاط هدف قرار میدهد بسیار مفید میباشد.

جراحی یا سایر روشها

  • تزریقات:ممکن است پزشک شما تزریق پلاسمای غنی از پلاکت،بوتاکس یا نوعی محرک (پرولوتراپی) را به تاندون دردناک پیشنهاد کند.
  • تنوتومی اولتراسونیک (پروسه TENEX):در این روش ، تحت هدایت سونوگرافی ، پزشک یک سوزن مخصوص را از طریق پوست شما وارد قسمت آسیب دیده تاندون می کند.انرژی فراصوت سوزن را به سرعت تکان می دهد به طوری که بافت آسیب دیده مایع شده و می توان آن را مکش کرد.
  • عمل جراحی:گر علائم شما پس از شش تا دوازده ماه درمان گسترده غیرجراحی بهبود نیافته است،ممکن است برای عمل جراحی برداشتن بافت آسیب دیده کاندید عمل جراحی شوید.این نوع روش ها را می توان از طریق یک برش بزرگ یا از طریق چندین برش کوچک انجام داد.تمرینات فیزیوتراپی برای بهبودی پس از جراحی بسیار مهم هستند.

نویسنده مقاله

فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
مشاوره و درمان (فیزیوتراپی در مطب و منزل)
نظام پزشکی: ف۴۹۳۹
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

کلمات مرتبط :

تنیس البو – آرنج تنیس بازان – فیزیوتراپی – جراحی آرنج – فیزیوتراپی آرنج – فیزیوتراپی در منزل – کلینیک فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج – متخصص ارتوپدی – متخصص فیزیوتراپی – دکتر ارتوپد – دکتر فیزیوتراپی – دکتر فیزیوتراپ

مقالات بیشتر

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی یک راهکار موثر و نوین است که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود. سلامت جنسی یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و فیزیوتراپی، به ویژه فیزیوتراپی کف لگن (PFPT)، به عنوان یک ابزار ارزشمند در رسیدگی به اختلالات مختلف جنسی ظاهر شده است. این رویکرد یک راه…

اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به گروهی از شرایط التهابی اشاره دارد که بر ستون فقرات و مفاصل تأثیر می گذارد. شایع ترین نوع، و اغلب به عنوان “اسپوندیلیت” شناخته می شود، اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) است. این وضعیت در درجه اول مفاصل بین مهره های ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث التهاب، درد و سفتی می…

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس یک رویکرد موفقیت آمیز است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. واژینیسموس، وضعیتی که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن در هنگام تلاش برای دخول در واژن مشخص می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی یک رویکرد ایمن و…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ