فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو

فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو

فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو

در این مقاله قصد داریم با اهمیت فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو و تمرینات مختلف فیزیوتراپی در منزل جهت درمان بیماران مبتلا به آرتروز زانو صحبت کنیم.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو (استئوآرتریت زانو) که به عنوان بیماری دژنراتیو و تخریبی در مفصل نیز شناخته می شود،معمولا در نتیجه ی ساییدگی و پارگی و از دست دادن پیش رونده غضروف مفصلی زانو است این بیماری در افراد مسن شایع تر است و به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم میشود:

  • آرتروز اولیه:انحطاط مفصلی بدون هیچ علت زمینه ای آشکار و مشخصی میباشد.در راستای پدیده افزایش سن یا اصطلاحا senile رخ میدهد.
  • آرتروز ثانویه:این آرتروز در نتیجه تجمع غیرعادی نیرو در سراسر مفصل و یا عللی همچون آسیب های پس از سانحه و تصادفات یا بیماری های که منجر به غضروف مفصلی غیرطبیعی و التهابی میشوند مانند آرتریت روماتوئید (RA) رخ میدهد.

آرتروز یک اختلال و بیماری دردناک و مزمن مفصلی است که در درجه اول نه تنها زانو بلکه دست ها،لگن و ستون فقرات را نیز درگیر می کند.شدت علائم برای هر فرد متفاوت است و معمولاً به آرامی پیشرفت می کند.

علائم بالینی شایع عبارتند از:

  • دردهای زانو که به تدریج شروع شده و با فعالیت و اعمال مختلف بدتر میشود
  • خشکی،سفتی و تورم در مفصل زانو
  • درد پس از نشستن ها یا استراحت های طولانی مدت
  • کرپیتوس یا صدای غرژ غرژ با حرکت دادن مفصل زانو

درمان آرتروز زانو به چه صورت خواهد بود؟

درمان آرتروز زانو با روش های محافظه کارانه شامل دارودرمانی،فیزیوتراپی در منزل و کلینیک و استفاده از بریس ها و زانوبندها شروع شده و در صورت شکست درمان محافظه کارانه به گزینه های درمانی مرتبط با جراحی می رسد.در حالی که داروها می توانند پیشرفت آرتریت روماتویید و سایر بیماری های التهابی مفصلی را کند کنند،در حال حاضر هیچ عامل تعدیل کننده قطعی بیماری برای درمان آرتروز زانو وجود ندارد.

تمرینات فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو

تمرینات و‌ نرمشهای فیزیوتراپی در منزل آرتروز زانو باید تحت نظارت متخصص فیزیوتراپی در خانه بیمار انجام شود.
چند نمونه از تمرینات فیزیوتراپی در خانه و منزل بیمار را مطرح نموده ایم :

  • تمرین اول فیزیوتراپی در منزل شامل تمرین کشش عضله چهارسرران در منزل است:به این صورت که روی زمین (یا اگر زمین سخت تان است روی تشک) دراز بکشید و زانو را صاف نگه دارید.تا جاییکه ممکن است زانوی آسیب دیده را به آرامی خم کنید (مچ پای خود را تا آنجا که ممکن است به ناحیه تحتانی تنه خود نزدیک کنید).هنگامیکه احساس می کنید کشش در عضله ران به مدت ده ثانیه حفظ شده،سپس به حالت صاف برگردید و دوباره به مدت ده ثانیه نگه دارید.ده بار تکرار کنید.
  • تمرین دوم فیزیوتراپی در منزل شامل این که به پشت دراز کشیده و پاها را صاف نگه دارید و یک حوله رول شده را زیر زانوها قرار دهید.عضله جلوی ران (چهارسرران) را با فشار دادن زانو به حوله سفت کنید.ده ثانیه نگه دارید و سپس بیست ثانیه رها کنید.این روند را ده بار تکرار کنید.
  • تمرین سوم فیزیوتراپی در منزل شامل کشش همسترینگ است (سفت شدن عضلات همسترینگ یک یافته رایج در آرتروز زانو است).راست و صاف ایستاده و پای آسیب دیده خود را روی یک میز یا صندلی قرار دهید.سعی کنید زانوی آسیب دیده را آرام پایین آورده و تا جاییکه ممکن است تحت کشش قرار دهید.ده ثانیه نگه دارید و سپس ده ثانیه رها کنید.این روند را ده بار تکرار کنید.
  • تمرین چهارم فیزیوتراپی در منزل شامل این است که عضلات داخلی ران و عضلات گلوتئال یا باسن منقبض شوند.روی صندلی بنشینید،یک حوله یا توپ بین ران ها قرار دهید،باسن را سفت کرده و عضلات داخل ران را به هم فشار دهید.ده ثانیه نگه دارید.ده بار تکرار کنید.
  • تمرین پنجم فیزیوتراپی در منزل شامل این است که به پشت دراز بکشید،به ساعد تکیه دهید و زانوی پای آسیب دیده صاف باشد و پای آسیب دیده بطور صاف به بالا کشیده شود (برای حفظ تعادل ، زانوی پای غیر آسیب دیده را خم کنید).سپس پای آسیب دیده را چهل تا پنجاه سانتی متر از زمین فاصله دهید و ده ثانیه نگه دارید.ده بار تکرار کنید.
  • تمرین ششم فیزیوتراپی در منزل شامل تقویت عضلات چهارسر است به این شکل که روی صندلی بنشینید و بازوها را جمع کرده.بدون استفاده از بازوها به آرامی از جای خود بلند شوید.سپس به حالت نشیته روی صندلی برگردید(به آرامی دوباره به حالت نشسته بدون استفاده از بازوها بروید).ده بار تکرار کنید.
  • تمرین هفتم فیزیوتراپی در منزل شامل باز هم تقویت عضلات چهارسرران به شکل پایین آمدن از پله یا step down است.پای آسیب دیده را روی یک پله کم ارتفاع ده تا پانزده سانتی متر قرار دهید.با پای خوب (به آهستگی) پا را پایین آورید.چهار تا پنج ثانیه طول می کشد تا مرحله را تکمیل کنید.ده بار تکرار کنید.برای پشتیبانی از خود می توانید یک میله جانبی را بگیرید.
  • تمرین هشتم فیزیوتراپی در منزل شامل باز هم تقویت عضلات چهارسرران به شکل مینی اسکوات با استفاده از صندلی است به این شکل که هر دو زانو را به پایین خم کنید اما پشت و تنه خود را صاف نگه دارید.چمباتمه زدن باید سی تا چهل درجه باشد.ده بار تکرار کنید.
  • تمرینات تکمیلی فیزیوتراپی در منزل
    شنا و دوچرخه سواری ممکن است برای افراد خاصی مناسب باشد زیرا می توان تحرک،قدرت و توانایی هوازی را بدون فشار زیاد بر مفصل افزایش داد.

 

نویسنده مقاله:فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در مطب و‌ منزل (تهران،کرج)
تماس جهت مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات کلیدی مرتبط :

فیزیوتراپی زانو – آرتروز زانو – درمان آرتروز زانو – درمان آرتروز در زانو – تمرینات آرتروز زانو – ورزشهای آرتروز زانو – نرمشهای آرتروز زانو – فیزیوتراپی زانودرد – فیزیوتراپی درد زانو – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در خانه – کلینیک فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج

مقالات بیشتر

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی یک راهکار موثر و نوین است که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود. سلامت جنسی یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و فیزیوتراپی، به ویژه فیزیوتراپی کف لگن (PFPT)، به عنوان یک ابزار ارزشمند در رسیدگی به اختلالات مختلف جنسی ظاهر شده است. این رویکرد یک راه…

اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به گروهی از شرایط التهابی اشاره دارد که بر ستون فقرات و مفاصل تأثیر می گذارد. شایع ترین نوع، و اغلب به عنوان “اسپوندیلیت” شناخته می شود، اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) است. این وضعیت در درجه اول مفاصل بین مهره های ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث التهاب، درد و سفتی می…

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس یک رویکرد موفقیت آمیز است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. واژینیسموس، وضعیتی که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن در هنگام تلاش برای دخول در واژن مشخص می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی یک رویکرد ایمن و…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ