فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو‌

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو‌

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو‌

اول لازم است با تعویض مفصل زانو آشنا شویم. تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی کامل مفصل زانو یا توتال ‌نی آرتروپلاستی(Total Knee Arthroplasty)عمل جراحی ارتوپدی است که طی آن سطوح مفصلی استخوان ران و درشت‌ نی در مفصل زانو با پروتز مصنوعی جایگزین میشود.

هر ساله بیش از هفتصد هزار عمل جراحی تعویض مفصل زانو در آمریکا با موفقیت انجام میگردد.

آرتروپلاستی مفصل زانو در مواردی که سطوح مفصلی بیمار به دلایلی همچون استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، دفورمیتی واروس یا والگوس شدید، تروما یا خونریزی داخل مفصلی مزمن از بین رفته باشد با جایگزینی دقیق پروتزهای آماده صورت میپذیرد.

علل مهم تعویض مفصل زانو چیست؟

۱ . آرتروز

آرتروز مفصل زانو از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال بوده و شایعترین بیماری تخریبی مفاصل بدن ‌هست.

میزان ابتلا در بانوان نسبت به آقایان بیشتر است. مهم‌ترین مشخصه آرتروز تخریب تدریجی غضروف مفصلی است.

دو انتهای هر استخوان از غضروف که بافتی انعطاف‌ پذیر بوده ساخته شده ‌است. با شروع بیماری آرتروز زانو،غضروف انتهای پایینی استخوان فمور (ران) و غضروف قسمت بالایی استخوان تیبیا (درشت‌ نی) به تدریج دچار تغییرات تخریبی (دژنراتیو) می‌شوند. به همین صورت درگیری و آسیب غضروف پشت کشکک به آرتروز این ناحیه منجر میگردد،بنابراین آرتروز مفصل زانو در دو ناحیه ی تیبیوفمورال (مفصلی که بین ران و ساق ایجاد قرار دارد) و مفصل پتلوفمورال(کشککی-رانی) میتواند رخ دهد.

۲ . روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن هست.شیوع آن در جهان حدود یک درصد بوده و معمولا در سنین میانسالی بروز پیدا کرده و در زنان نیز شایع‌ تر از مردان است.

ضعف و خستگی ، تورم و درد مفاصل ، سفتی صبحگاهی مفاصل و ندول‌های روماتوئیدی از مهم ترین علائم آرتریت روماتوئید هستند.

۳ . پارگی مینیسک و رباط های زانو
۴ . نقص غضروفی

فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو‌

پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو و بهره‌مندی از فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو، میتوان تحرک طبیعی را در مفصل بازیابی نمود و قدرت عضلات را به شرایط نرمال خود بازگرداند.

جراحی آرتروپلاستی زانو معمولا زمانی انجام میگردد که آرتروز و درد شدیدی در زانوی بیمار وجود داشته باشد.

در بیشتر موارد این درد شدید، حرکت زانو را محدود کرده و موجب بروز اشکال هنگام راه‌ رفتن بیمار میشود.

پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیاز جدی به انجام فیزیوتراپی جهت بازگشت کامل قدرت به زانو وجود دارد چراکه عضلات پا بر اثر عدم استفاده احساس ضعف خواهند داشت.

بعد از انجام عمل جراحی و برطرف شدن مشکلات عمده در زانو، فیزیوتراپی موجب قوی‌ تر شدن عضلات اطراف زانو و بهبود ثبات میشود.

در روزهای اولیه بعد از عمل جراحی آرتروپلاستی زانو ، روزانه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه فیزیوتراپی در کلینیک یا منزل داشته باشید.

در صورت دشواری در جابجایی به علت درد فیزیوتراپی در منزل انجام دهید.

فیزیوتراپیست باید تمرینات را بطور دقیق در خانه بیمار آموزش دهد. در این جلسات صاف و خم کردن زانوها به‌ آرامی و با کمک دست انجام گرفته و عضلات ران ‌ها بتدریج تقویت خواهند شد. استفاده از تحریکات الکتریکی با دستگاه های فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست تنظیم میشود، به تقویت عضلات در جلسات فیزیوتراپی در منزل کمک شایانی میکند.

در واقع فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا دامنه ی حرکتی مفصل زانو بهبود پیدا کند و قدرت حرکت به زانو بازگردانده شود. همچنین روزانه به‌ مدت پانزده تا بیست دقیقه دقیقه پیاده ‌روی نیز میتواند فرایند بهبود زانو را تسریع ببخشد و استفاده از عصا و واکر نیز برای ساپورت بیشتر حین راه ‌رفتن توصیه میگردد.

پس از انجام عمل زانو تا چه مدت به انجام فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک نیاز است؟

بطور معمول، پس از انجام این عمل جراحی به مدت شش تا هشت هفته نیاز به فیزیوتراپی است. البته این زمان برای هر فرد متفاوت بوده و اشخاص با سرعت ‌های متفاوتی بهبود پیدا میکنند. با توجه به میزان بهبود و پاسخ ‌دهی به عمل جراحی و سپس فیزیوتراپی، زمان بازیابی میتواند کوتاه مدت‌ تر یا بلندمدت ‌تر باشد. برای آگاهی از میزان زمان دقیق و روند پاسخ‌دهی به فیزیوتراپی، باید با ارتوپد یا فیزیوتراپیست خود مشورت نمایید.

وجود درد پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو امری کاملا طبیعی است و پس از مدتی کاهش پیدا خواهد کرد. برنامه ‌های توانبخشی معمولا شامل طیف وسیعی از تمرینات حرکتی، تقویت عضلات چهار سر ران، درمان های دستی(منوال تراپی)، تمرین ‌های تخصصی جهت راه‌ رفتن دوباره و تمرینات روزمره ی زندگی است. خیلی حائز اهمیت خواهد بود که در طول مدت زمان ریکاوری پس از عمل جراحی زانو، از انجام کارهای سنگین و بیش از حد خسته ‌کردن زانو خودداری کنید.

فیزیوتراپیست تمرینات مربوط به زانو را به بیمار آموزش میدهد. حرکات و تمریناتی که به حرکت سهل تر زانو و مچ پا کمک کرده تا راه رفتن آسان شود. انجام برخی تمرینات با پله بصورت سبک چه در مراکز فیزیوتراپی و چه در منزل (خانه) میتواند بسیار به روند درمان کمک کند. معمولا بیماران به مراکز فیزیوتراپی مراجعه مینمایند ولی اگر قادر به رفتن به کلینیک فیزیوتراپی نیستید، فیزیوتراپیست به منزل مراجعه کرده و درمان در خانه ادامه پیدا میکند

بیماران بزرگوار جهت دریافت خدمات تخصصی فیزیوتراپی در منزل و یا کلینیک میتوانند با شماره ذیل تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایند.

فیزیوتراپی در خانه (منزل) و کلینیک توسط کادر فیزیوتراپیست آقا و خانم انجام میشود.
مدیریت:فیزیوتراپیست جان پور
فیزیوتراپی در مطب و منزل
شماره نظام پزشکی:ف۴۹۳۹
خدمات فیزیوتراپی در منزل در سراسر تهران بزرگ و کرج امکان پذیر است
تماس:۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات مرتبط :
عمل جراحی تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی زانو – آرتروپلاستی زانو – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج – فیزیوتراپی در منزل شمال تهران – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل غرب تهران – فیزیوتراپی در منزل جنوب تهران – فیزیوتراپی پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی پس از آرتروپلاستی زانو – فیزیوتراپی بعد از آرتروپلاستی زانو – پروتز زانو – فیزیوتراپی بعد از عمل پروتز زانو – فیزیوتراپی پس از عمل پروتز زانو – فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل زانو‌

مقالات بیشتر

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی یک راهکار موثر و نوین است که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود. سلامت جنسی یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و فیزیوتراپی، به ویژه فیزیوتراپی کف لگن (PFPT)، به عنوان یک ابزار ارزشمند در رسیدگی به اختلالات مختلف جنسی ظاهر شده است. این رویکرد یک راه…

اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به گروهی از شرایط التهابی اشاره دارد که بر ستون فقرات و مفاصل تأثیر می گذارد. شایع ترین نوع، و اغلب به عنوان “اسپوندیلیت” شناخته می شود، اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) است. این وضعیت در درجه اول مفاصل بین مهره های ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث التهاب، درد و سفتی می…

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس یک رویکرد موفقیت آمیز است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. واژینیسموس، وضعیتی که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن در هنگام تلاش برای دخول در واژن مشخص می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی یک رویکرد ایمن و…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ