آسیب های رایج شانه و درمان آن ها

آسیب های رایج شانه

آسیب های رایج شانه و درمان آن ها

صدمات شانه شایع است و از آن جایی که مفصل شانه مفصل پرتحرکی است و نقش مهمی در فعالیت های روزمره فرد دارد ، اگر درمان مناسب را دریافت نکنید، بازیابی دامنه کامل حرکت و قدرت در مفصل شانه دشوار است و می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

اگرچه شانه درد شایع است، اما برای کسانی که آن را تجربه می کنند نیز بسیار ناتوان کننده است. بسیاری از مردم به دلیل محدودیت هایی که در انجام کارهای روزمره یا شرکت در فعالیت های مورد علاقه مانند گلف یا باغبانی دارند، با ناراحتی دائمی زندگی می کنند.

درد شانه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی است. مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل مختلف می توانند باعث ایجاد مشکلات شانه شوند یا در ایجاد آنها نقش داشته باشند، از جمله وضعیت نامناسب، فعالیت های تکراری در محل کار یا ورزش، آسیبی مانند افتادن روی بازوی دراز شده یا استفاده بیش از حد از طریق ورزش یا فعالیت های ورزشی (به ویژه ورزش های پرتاب).

درمان آسیب های رایج شانه اغلب به این بستگی دارد که کدام ساختارها درگیر هستند، اما ممکن است شامل تکنیک‌های درمان دستی مانند تحرک ، دستکاری مفصل، ماساژ بافت نرم و تکنیک‌های رهاسازی میوفاشیال و تمرین‌هایی باشد که با هدف بهبود قدرت ، ثبات عضلانی در اطراف ناحیه آسیب دیده انجام می‌شود. فیزیوتراپیست همچنین با توجه به نوع و شدت آسیب و همچنین شرایط بیمار برنامه تمرینی خاصی را تنظیم می کند، این تمرینات را با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و یا بصورت فیزیوتراپی در منزل می توان انجام داد.

آسیب های رایج شانه

آسیب های رایج شانه

دو مورد از شایع ترین بیماری های شانه که بسیاری از افراد تجربه کرده اند ، آرتریت و بورسیت است.

آرتریت شانه چیست؟

آرتریت شانه که به آن استئوآرتریت شانه آرتروز گلنوهومرال نیز گفته می شود، وضعیتی است که می تواند منجر به درد و سفتی در مفصل شود. این بیماری عمدتاً افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد که دوره های طولانی مدت از حرکت های تکراری بر روی شانه های خود را تجربه کرده اند (مثلاً کسانی که مشاغلی دارند که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند).

آرتروز شانه از آسیب های رایج شانه است و به دلیل فرسودگی و از بین رفتن تدریجی غضروف مفصل شانه رخ می دهد و حرکات شانه را دردناک و دامنه حرکتی شانه را تا حد زیادی محدود می کند.

علائم معمولاً شامل درد هنگام تلاش برای بلند کردن بازو از سطح سر، از دست دادن دامنه حرکت در اطراف مفصل است زیرا با گذشت زمان سفت‌تر می‌شود. ممکن است در حین حرکت صداهایی از داخل مفاصل استخوانی شنیده شود که کار را برای ورزشکارانی که به شدت به حرکات پرتاب بالای سر متکی هستند دشوار می‌کند.

ورزش های مفید برای آرتریت شانه

ورزش هایی که می توانند برای آرتریت شانه مفید باشند عبارتند از:

دامنه حرکت – تمرینات انعطاف پذیری – این تمرینات به کاهش سفتی که معمولاً با آرتریت مرتبط است کمک می کند.
تمرینات تقویتی که باعث ایجاد توده عضلانی در اطراف مفصل می شود. از نظر بالینی ثابت شده است که داشتن ماهیچه‌های قوی که از مفاصل حمایت می‌کنند، می‌تواند فشار روی ناحیه را کاهش دهد

فعالیت‌های هوازی مانند شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌تواند عملکرد قلب، ریه و ماهیچه‌ها را بهبود بخشد، بنابراین به کاهش علائم کمک می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که ورزش های آرتریت نباید به درد شما کمک کند یا آن را تشدید کند.

بورسیت شانه چیست؟

از دیگر آسیب های رایج شانه است. بورس ها کیسه ای هستند که با مایع پر شده است و ویژگی های طبیعی آناتومی ما هستند و در سراسر بدن وجود دارند. عملکرد اصلی بورس کاهش اصطکاک بین اجزای مختلف یک مفصل، به عنوان مثال، تاندون و استخوان است.

6 بورس در اطراف مفصل شانه وجود دارد، اگرچه شایع ترین بورس درگیر، بورس ساب دلتوئید – سابکرومیال، معمولاً پیوسته در نظر گرفته می شود. هنگامی که بورس ملتهب می شود، بورسیت شانه نامیده می شود.

بورسیت می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، به عنوان مثال به دنبال ضربه به شانه، شرایط التهابی به عنوان مثال در بیماری های سیستمیک مانند نقرس، یا در نتیجه حرکات تکراری یا میکروتروما.

بورسیت مفصل شانه معمولاً ثانویه به یک مشکل دیگر شانه مانند تاندیوپاتی روتاتور کاف یا شانه یخ زده رخ می دهد. علائم مرتبط با بورسیت می تواند شامل درد در قسمت جانبی یا قدامی شانه باشد که اغلب در شب بدتر می شود.

درمان بورسیت شانه

پزشک یا متخصص فیزیوتراپی شما ممکن است استفاده از داروهای ضد التهابی یا تزریق کورتیکواستروئید را برای کاهش التهاب در بورس ها در نظر بگیرد. فیزیوتراپیست شما توصیه های مدیریتی را برای کاهش التهاب مانند استراحت ناشی از فعالیت های تشدید کننده، یخ زدن در ناحیه ارائه می دهد و علاوه بر این یک برنامه ورزشی فیزیوتراپی در منزل را با هدف بازگرداندن تحرک تجویز می کند.

همانطور که در دوره توانبخشی خود پیشرفت می کنید، فیزیوتراپیست شما برنامه تمرینی فیزیوتراپی در منزل شما را برای افزایش قدرت روتاتور کاف و تثبیت کننده های کتف و بازیابی الگوهای حرکتی پیش می برد.

فیزیوتراپی شانه 

گزینه های درمان غیر جراحی شانه برای آسیب های رایج شانه

گزینه‌های درمانی غیرجراحی شانه، داروهایی مانند مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن و دیکلوفناک، تزریق کورتون و فیزیوتراپی تخصصی شانه است.

تیم فیزیوتراپی در منزل ما با تجربه و تعهد کاری بالا در مدیریت آسیب های شانه تخصص دارند. آنها بسته به نیازهای فردی شما از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند.

فیزیوتراپی تخصصی شانه ممکن است شامل ماساژ بافت نرم، تحرک مفصل شانه، کینزیو تیپینگ، آموزش وضعیت بدن و مهمتر از همه تجویز یک برنامه ورزشی مناسب برای کمک به بهبودی باشد. تمرینات فیزیوتراپی در منزل برای آسیب های شانه شامل تمرینات دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی می شود.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران،کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات مرتبط :

متخصص فیزیوتراپی در منزل – آسیب های رایج شانه – فیزیوتراپش شانه در منزل – فیزیوتراپی در منزل توسط آقا – فیزیوتراپی در منزل توسط خانم – دکتر فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل تهران نو – فیزیوتراپی در منزل شرق تهران – فیزیوتراپی در منزل تهرانپارس

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ