فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل

فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل

فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل و کلینیک تهران

در این مقاله میخواهیم در رابطه با اثرات شاخص متدهای درمانی فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل و کلینیک و همچنین شناخت هر چه بیشتر بیماری آرتروز زانو و درمان های آن بحث کنیم.

استئوآرتریت یا استئوآرتروز یا همان آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است و زانو یکی از شایع ترین مفاصل درگیر شده با آرتروز است.

مفاصل هر فرد در طول زندگی خود یک چرخه طبیعی آسیب و ترمیم را پشت سر می گذارد اما گاهی اوقات روند ترمیم مفاصل بدن ما می تواند باعث تغییر در شکل یا ساختار آنها گردد.

وقتی این تغییرات در یک یا چند مفاصل شما اتفاق می افتد به آن آرتروز میگویند.

مفصل قسمتی از بدن است که دو یا چند استخوان به هم می رسند. در زانو،استخوان ران و ساق پا مفصل زانو را تشکیل میدهند.همچنین یک استخوان کوچک در جلوی زانو به نام پتلا (کشکک) زانو وجود دارد.انتهای استخوان های ما در سطحی صاف و لغزنده پوشانده شده است که به غضروف (کارتیلاژ) معروف است.این غضروف و مایع مفصلی سینوویال جاری در مفصب به استخوان ها اجازه می دهد بدون اصطکاک در برابر یکدیگر حرکت کنند و مفصل شما را در برابر استرس محافظت میکنند.

زانوی شما دارای دو حلقه دیگر از نوع مختلف غضروف معروف به منیسک یا مینیسک است که به تقسیم و توزیع وزن و جذب شوک در مفصل زانو کمک می کند.

آرتروز باعث میشود که غضروف مفصل زانو نازک شود و سطوح مفصل زبر شوند.این بدان معناست که زانو آن طور که باید حرکت نمی کند و ممکن است احساس درد و سفتی داشته باشد.

آرتروز می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد اما در زنان بالای پنجاه سال شایع تر است.

آسیب ها یا سایر مشکلات مفصلی مانند نقرس می تواند افراد را بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار دهد.

ژنهایی که ما از والدین خود به ارث برده ایم نیز می تواند خطر ایجاد این بیماری را افزایش دهد.

اضافه وزن نیز با آرتروز ارتباط دارد زیرا این باعث ایجاد فشار اضافی بر مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو می شود.

آرتروز زانو چگونه بر من تأثیر خواهد گذاشت؟

اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید احتمالا احساس زانو درد خواهید داشت و گاهی زانو سفت نیز می شود.

آرتروز زانو ممکن است فقط یک زانو را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اگر در گذشته از ناحیه زانو آسیب دیده باشید یا ممکن است در هر دو زانو،آرتروز را داشته باشید.

درد ممکن است در پایان روز یا هنگام حرکات زانو بدتر شود و هنگام استراحت نیز بهبود یابد.ممکن است صبح ها سفتی داشته باشید اما معمولا بیش از نیم ساعت طول نمی کشد.درد را ممکن است در سراسر زانو یا فقط در مکان خاصی مانند جلو و پهلو زانو احساس کنید.ممکن است بعد از حرکت دادن زانو به طریقی خاص مانند بالا یا پایین رفتن از پله احساس بدتر و تشدید یافته تری داشته باشید.گاهی اوقات افراد دردی دارند که آنها را در طول شب بیدار میکند.احتمالا متوجه خواهید شد که دردتان در طول روز وشب کمی متغیر است.ممکن است متوجه شوید که نمی توانید زانوی خود را به آسانی یا در حد طبیعی حرکت دهید.

گاهی ممکن است زانوی شما متورم به نظر برسد.این می تواند به دو دلیل ایجاد شود:

تورم سفت و سخت:هنگامی که استخوان در لبه مفصل به بیرون رشد می کند خارهای استخوانی ایجاد می کند که به آنها استئوفیت (زوائد استخوانی اضافه) گفته میشود.

تورم نرم:هنگامی که مفصل شما ملتهب می شود و مایع اضافی تولید می کند که گاهی اوقات افیوژن یا آب آوردن زانو نامیده میشود.

گاهی اوقات آرتروز زانو می تواند باعث ضعف عضلات و ماهیچه های ران شود بنابراین ممکن است پای شما نحیف تر و باریک تر به نظر برسد.این ضعف می تواند باعث ایجاد ناپایداری در مفصل زانو شود و هنگام وزن اندازی روی زانو باعث از بین رفتن و تحلیل زودتر غضروف شود.اینجاست که اهمیت ورزشهای فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل و یا مرور این ورزشها در کلینیک فیزیوتراپی اهمیت پیدا میکند.

عوارض آرتروز زانو

آرتروز زانو‌ میتواند باعث افسردگی یا اضطراب در افراد شود و بر روابط و خواب افراد تأثیر بگذارد. اگر مشکلی از این قبیل دارید آن را با پزشک خود مطرح کنید زیرا مواردی وجود دارد که می توانند برای کمک به شما انجام دهند.

آیا عوارضی برای آرتروز زانو وجود دارد؟

استئوآرتریت یا آرتروز می تواند تنها در یک یا دو سال ایجاد شود اما بیشتر اوقات یک روند آهسته در طول سالیان متمادی است که تغییرات نسبتا کوچکی را با افزایش سن در قسمتی از زانو ایجاد میکند اما در برخی موارد غضروف می تواند آنقدر نازک شود که دیگر انتهای استخوان ها را نپوشاند.این باعث میشود که آنها به یکدیگر ساییده شوند و در نهایت فرسوده شوند.

از بین رفتن غضروف،ساییدگی استخوان ها و ایجاد شدن خارهای استخوانی می تواند شکل مفصل را تغییر دهد.

این امر باعث می شود استخوان ها از وضعیت طبیعی خود خارج شوند و زانو احساس ناپایداری و درد پیدا کند.

برخی از افراد مبتلا به آرتروز متوجه میشوند که توده ای در پشت زانو ظاهر شده است که کیست بیکر یا کیست پوپلیتئال نامیده میشود.

کیست بیکر تورم مملو از مایع در پشت زانو است که زمانی رخ می دهد که قسمتی از دیواره مفصل از طریق پارگی کوچکی در کپسول مفصل برآمده میشود.

این میتواند به خودی خود اتفاق بیفتد اما به احتمال زیاد در زانویی است که قبلا تحت تأثیر آرتریت قرار گرفته است.

کیست بیکر همیشه درد ایجاد نمیکند اما گاهی اوقات میتواند پاره شود و مایع به ساق پا نشت کرده و باعث درد شدید،تورم و قرمزی در ساق پا می شود.

آرتروز زانو ممکن است نحوه راه رفتن یا تحمل وزن شما را تغییر دهد و این می تواند باعث ایجاد این بیماری در مفاصل دیگر مانند باسن شما شود.اینجاست که یک برنامه فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل یا کلینیک میتواند به حفظ سلامت مفاصل و افزایش قدرت عضلات کمک کند. فیزیوتراپی زانو در منزل باید با نظارت مستقیم فیزیوتراپیست انجام گیرد.

فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل و کلینیک

برای حفظ سلامت مفاصل زانو بالاخص در شرایطی که دچار آروز شده اید، باید مرتبا ورزش های فیزیوتراپی در منزل و کلینیک انجام شود.

در صورت ابتلا به آرتروز زانو بسیار مهم است که تحرک داشته باشید.سطح آمادگی جسمانی شما هر چه باشد ورزش های فیزیوتراپی زانو کمک می کند تا زانوی شما بتواند دوباره با فعالیت های عادی روزانه کنار بیاید.شما باید تعادل مناسب بین استراحت و ورزش های فیزیوتراپی زانو در منزل و کلینیک را پیدا کنید.

اکثر افراد مبتلا به آرتروز زانو متوجه می شوند که فعالیت بیش از حد باعث افزایش درد آنها میشود و همچنین کم بودن سطح فعالیت باعث سفت شدن مفاصل زانو آنها میشود. ورزشهای فیزیوتراپی زانو می تواند ماهیچه های اطراف زانو را تقویت کند،حالت بدن شما را بهبود بخشد و به شما در کاهش وزن کمک کند.همه اینها می تواند درد و دیگر علائم آرتروز زانو را کاهش دهد.

مهم است که تمرینات فیزیوتراپی زانو را در کلینیک یا منزل و خانه خود ادامه دهید حتی اگر احساس بهتری دارید زیرا توقف یا کاهش میزان ورزش شما می تواند باعث عود علائم شما شود.

یک فیزیوتراپیست می تواند بهترین تمرینات فیزیوتراپی زانو را به شما توصیه کند اما شما باید آنها را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بیشترین بهره را از آنها ببرید.

فیزیوتراپیست شما ممکن است ورزش های فیزیوتراپی زانو در استخر و محیط آب درمانی را توصیه کند.این میتواند به عملکرد بهتر ماهیچه ها و مفاصل کمک کند و چون آب گرمتر از یک استخر معمولی است،می تواند بسیار آرامش بخش باشد.

آب درمانی هیدروتراپی نیز نامیده می شود. شنا و ورزشهای فیزیوتراپی زانو در آب اگر مفاصل شما دردناک باشد می تواند مفید باشد زیرا آب وزن بدن شما را می گیرد که باعث کاهش فشار بر زانوها می شود اما همچنان به شما اجازه می دهد به حرکت خود ادامه دهید.

مهم است که این ورزشهای فیزیوتراپی زانو درآب را با ورزشهای تحمل وزن مانند پیاده روی متعادل کنید زیرا این امر به استحکام استخوان های شما کمک می کند.انواع مختلفی از ورزش های فیزیوتراپی آرتروز زانو وجود دارد که ثابت شده است به درمان آرتروز زانو کمک می کند.

اولین دسته تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک تمرینات دامنه حرکتی است:

این تمرینات فیزیوتراپی زانو برای بدن خوب هستند و به حفظ انعطاف پذیری مفاصل کمک میکنند. این تمرینات می توانند به سادگی حرکات کششی باشند.اطمینان حاصل کنید که مفصل شما در طیف وسیعی از موقعیت ها حرکت می کند.

دومین دسته تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک تمرینات تقویتی است:

این نوع ورزش برای بهبود قدرت عضلات کنترل کننده زانو و همچنین برای ایجاد ثبات و محافظت از مفصل مهم است. همچنین ثابت شده است که درد را کاهش می دهد و می تواند از آسیب زانو جلوگیری کرده و خطر زمین خوردن را کاهش دهد.اگر میتوانید حداقل دو روز در هفته تمرینات تقویتی فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک را انجام دهید.

سومین دسته تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک مربوط به تمرینات هوازی است:

ورزشهای هوازی به هر ورزشهایی گفته می شود که ضربان قلب شما را افزایش داده و کمی نفس شما را تنگ کند.تمرینات هوازی منظم می تواند از جهات مختلف به شما کمک کند.این برای سلامتی و رفاه عمومی شما مفید بوده و می تواند با تحریک ترشح هورمون های تسکین دهنده درد به نام اندورفین درد را کاهش دهد.همچنین می تواند به خواب بهتر شما کمک کند.

انواع مختلف تمرینات هوازی شامل دوچرخه سواری،شنا و پیاده روی است.شما باید به اندازه ای تلاش کنید تا تعداد نفس را افزایش دهید در عین حال که همچنان بتوانید مکالمه داشته باشید.باید سعی کنید هر هفته دو ساعت و سی دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.می توانید این کار را در طول هفته پخش کنید و نیازی به انجام همه کارها در یک زمان ندارید.

 

نویسنده مقاله: فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در منزل و کلینیک (تهران،کرج)
تماس جهت مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

کلمات کلیدی مرتبط :

فیزیوتراپی زانو – آرتروز زانو – درمان آرتروز زانو – درمان آرتروز زانو – علل آرتروز زانو – علائم آرتروز زانو – تشخیص آرتروز زانو – فیزیوتراپی زانودرد – فیزیوتراپی درد زانو – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در خانه – کلینیک فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل تهران – فیزیوتراپی در منزل کرج

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ