فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات

فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات

فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات در مرکز فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی و بر اساس متدهای درمانی روز دنیا ارائه می شود.

دیسک های ستون فقرات نقش مهمی در ساختار ستون فقرات ایفا می کنند و به عنوان ضربه گیر بین مهره ها عمل می کنند، از کل بدن حمایت می کنند و به طیف وسیعی از حرکت در همه جهات اجازه می دهند.

هر بار که از ستون فقرات خود استفاده می کنید، دیسک های بین مهره ای ، مهره های ستون فقرات شما را از برخورد به یکدیگر باز می دارند. علاوه بر این، آنها حرکت صاف را در تمام قسمت های ستون فقرات شما تسهیل می کنند.

نیازی به گفتن نیست که به عنوان بخشی از ستون فقرات شما، مشکل دیسک های ستون فقرات شما می تواند تاثیرات زیادی بر زندگی روزمره شما، از جمله تحرک کلی داشته باشد!

هر دیسک دارای یک پوشش بیرونی است که به آن حلقه می گویند و در داخل آن یک مرکز نرم و ژله مانند به نام هسته پالپوس وجود دارد.

دیسک های ستون فقرات به دلایلی همچون وارد شدن ضربه شدید و یا فشار بیش از حد ممکن است آسیب ببینند، آنچه در واقع رخ می دهد، خروج هسته ژل مانند ضخیم در وسط دیسک از طریق یک گسل کوچک در دیواره دیسک فیبری است. بنابراین، این برآمدگی کوچک هسته می تواند ریشه عصبی را تحریک کرده و تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد درد شود که ممکن است به پاها نیز منتشر شود. 

فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات می تواند به تسکین علائم و عارض فتق دیسک کمک زیادی بکند.

دلایل بیرون زدگی دیسک ستون فقرات

به طور کلی اگر در دیواره فیبری دیسک ضعف وجود داشته باشد، فتق دیسک رخ می دهد، که اغلب فقط نیاز به فشار کمی بر روی ستون فقرات دارد تا فتق ایجاد شود. مثلا:

  • بلند کردن یک جسم سنگین به روشی نادرست
  • آسیب مستقیم مانند زمین خوردن یا وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات

چه کسانی در معرض خطر فتق دیسک هستند؟

فتق دیسک ممکن است برای هر فردی و در هر سنی به دلیل آسیب ناشی از نیاز جسمانی اتفاق بیفتد. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که احتمال ابتلا به این نوع آسیب را افزایش می دهد. این شامل:

سن
شایع ترین عامل خطر بین 35 تا 50 سالگی است. این زمانی است که بیشتر آسیب ها رخ می دهد زیرا شما هنوز در این سن فعال هستید و همچنین زمانی است که دژنراسیون دیسک های ستون فقرات شروع می شود.

اشتغال
افرادی که از نظر جسمی شغل سختی دارند، مانند کارگرها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فتق دیسک هستند. این به دلیل حرکات مکرر کشیدن، هل دادن و چرخاندن ستون فقرات در حین نگه داشتن اجسام سنگین است.

چاقی
مطالعات نشان داده اند که حمل وزن اضافی فشار مضاعفی بر دیسک های ستون فقرات وارد می کند و آسیب مجدد به همان دیسک تا 12 برابر افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی
مطالعات نشان داده است که سابقه خانوادگی آسیب دیسک کمر با افزایش خطر فتق دیسک در آینده مرتبط است.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

اگرچه قسمت تحتانی کمر یکی از رایج‌ترین نواحی برای فتق دیسک است، اما می‌توانید فتق دیسک را در هر قسمتی از ستون فقرات، از گردن تا کمر، تجربه کنید. ستون فقرات شما شبکه پیچیده ای از اعصاب، رگ های خونی و قسمت های متحرک است. از آنجایی که فتق دیسک می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد، طیف وسیعی از علائم وجود دارد.

  • کمردرد حاد
  • انتشار درد به پاها (علائم سیاتیک)
  • اسپاسم عضلات
  • درد عضلانی
  • بی حسی و یا سوزن سوزن شدن پاها
  • ضعف در ساق پا یا پا

درد در شرایطی تشدید می شود از جمله :

  • نشستن به مدت طولانی
  • خم شدن از کمر
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • سرفه و عطسه

درد اغلب تسکین می یابد:

درد اغلب هنگام دراز کشیدن کاهش می یابد، به ویژه در سمت غیر دردناک. کمردرد و پا درد اغلب صبح ها بعد از استراحت شبانه کمتر است.

درجه و نوع درد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل مهم است که به محض تجربه کمردرد به فیزیوتراپ مراجعه کنید، به خصوص اگر احساس بی‌حسی یا گزگز دارید.

فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات

مانند هر مشکل اسکلتی عضلانی، اولین چیزی که فیزیوتراپیست شما روی آن تمرکز می کند تسکین درد شما و محافظت از خود در برابر عوارض بیشتر است.

درمان فیزیوتراپی برای دیسک کمر بسیار موثر است و هدف آن کاهش درد، سفتی و اسپاسم عضلانی و همچنین درد پاها  (سیاتیک) است. هنگامی که علائم دیسک شما کاهش یافت، فیزیوتراپی به بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات شما کمک می کند. فیزیوتراپیست های ما در مرکز فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی یک برنامه تمرینی متناسب با فردی ایجاد می کند که به تسکین درد کمک می کند، شما را قوی و منعطف نگه می دارد و از بروز هرگونه مشکل بعدی برای کمر شما جلوگیری می کند. در مرحله حاد، درمان فیزیوتراپی شامل توصیه های زیادی در مورد نحوه اصلاح فعالیت، نحوه کاهش درد و همچنین راهنمایی در مورد استفاده از مسکن ها خواهد بود. با برطرف شدن دوره حاد، درمان فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ بافت نرم
  • درمان دستی
  • تمرینات کششی و تقویتی
  • تمرینات و تکنیک های کمر برای کمک به بازگرداندن تحرک طبیعی بدون درد و ثبات ستون فقرات
  • سوزن خشک
  • تحریک الکتریکی مانند TENS برای کمک به درد
  • توصیه های وضعیتی
  • کشش ستون فقرات
  • درمان مکنزی

با کاهش درد، فیزیوتراپیست توجه خود را به بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی شما معطوف خواهد کرد.

اینجاست که تمرینات ورزشی نقش مهمی ایفا می کنند. دیسک های ستون فقرات شما هنگام بهبودی شکننده و حساس هستند. فیزیوتراپیست شما روتین هایی را تجویز می کند که در قسمت های آسیب دیده کمر شما قدرت ایجاد می کند و به آرامی عملکرد کمر را بازیابی می کند.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی برای دیسک ستون فقرات – فیزیوتراپی برای کمردرد – درمان کمردرد با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در شمال تهران – مرکز فیزیوتراپی در خیابان شریعتی – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی خوب در پاسداران

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ