فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر

فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر

فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر

فتق دیسک که به آن برآمدگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک نیز گفته می شود، در تصویربرداری در افراد مبتلا به کمردرد و بدون کمردرد (LBP) مشاهده می شود. این به مهاجرت مایع مرکزی “ژله مانند” از مرکز دیسک به سمت انتهایی اشاره دارد. سپس فتق دیسک ممکن است اعصاب خروجی را در هر سطح ستون فقرات فشرده کند و منجر به سوزش و تشعشع درد، ضعف، گزگز و بی حسی شود. این علائم را می توان در هر جایی از کمر، باسن، ران، ساق پا و حتی تا انگشتان پا احساس کرد. احتمال فتق دیسک در تصویربرداری با افزایش سن افزایش می‌یابد و اغلب در افرادی که سابقه فعلی یا گذشته کمردرد ندارند، وجود دارد.

آیا فتق دیسک جدی است؟

خبر خوب این است که بیشتر فتق‌های دیسک جدی نیستند و اغلب می‌توانند از طریق ورزش هدفمند، اصلاح فعالیت، آموزش و توصیه‌های وضعیتی فیزیوتراپیست شما را کاهش دهند. فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر راهکاری موثر در بهبود علائم فتق دیسک کمر است.

در موارد شدید، فتق دیسک ممکن است با فیزیوتراپی بهبود نیابد و ممکن است جراحی برای ترمیم دیسک با تراشیدن قسمت کوچکی از آن نشان داده شود.

هرکسی که درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر را تجربه کرده باشد به شما خواهد گفت که این درد می تواند ناتوان کننده باشد. با این حال، این مشکل را می توان با فیزیوتراپی برای اغلب این بیماران مدیریت کرد. سایر بیماران ممکن است یاد بگیرند که دیسک برآمده یا فتق دارند و علائم دردناکی ندارند یا حداقل علائم دردناکی دارند.

کمردرد یکی از شکایات جدی جمعیت در سن کار بوده است که سبک زندگی افراد را به نحوی تحت تأثیر قرار داده است. کمردرد دومین دلیل اصلی است که چرا به دنبال مشاوره مراقبت های اولیه است و یکی از شایع ترین دلایل LBP فتق دیسک بین مهره ای در کانال نخاعی است.

برای اکثر افراد فتق و برآمدگی دیسک نتیجه اجتناب ناپذیر و بدون درد زندگی طولانی سالم و فعال است. درست مانند سفید شدن موها با افزایش سن، با گذشت زمان دیسک های ستون فقرات ما تغییر می کنند. اگر متوجه شدید که دیسک بیرون زده یا فتق دارید اما دردی را تجربه نمی کنید، بدانید که این طبیعی است و نیازی به درمان ندارید.

با این حال، همه افراد آنقدر خوش شانس نیستند. دیسک هایی که در نتیجه ضربه یا نیروهای غیرطبیعی روی مفاصل ستون فقرات با سرعت بیشتری برآمده یا فتق می کنند، می توانند بسیار دردناک باشند. آنها ممکن است شامل کمردرد حاد باشند و درد ممکن است به یک یا هر دو پا گسترش یابد. برخی از بیماران هر ترکیبی از بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف را تجربه خواهند کرد. این بیماران از برنامه درمان فیزیوتراپی در منزل دیسک کمر سود خواهند برد.

برنامه فیزیوتراپی هر بیمار بر اساس تظاهرات بالینی آنها از جمله تاریخچه مشکل، عواملی که در ایجاد مشکل نقش داشته اند، رفتار علائم آنها و نقص عملکردی که رخ داده است، طراحی می شود. به همین دلیل، نمی‌توان برنامه فیزیوتراپی معمولی برای برآمدگی و فتق دیسک را ترسیم کرد. با این حال، اکثر برنامه ها ترکیبی از عناصر زیر را شامل می شوند.

فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر

فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر

برنامه فیزیوتراپی دیسک کمر که بصورت فیزیوتراپی در منزل و کلینیک ارائه می شود شامل موارد زیر است:

  • تکنیک های تسکین درد
  • درمان دستی برای بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی مفصل ستون فقرات
  • تقویت عضلات مرکزی که از ستون فقرات حمایت می کنند
  • تقویت باسن
  • تکنیک های تحرک عصبی
  • کشش عضلات کوتاه شده
  • آموزش مجدد وضعیت و مشاوره و ارزیابی ارگونومیک
  • اصلاح فعالیت ها
  • تمرینات جهت دار برای بازگرداندن دامنه از دست رفته حرکت و کنترل علائم

گزینه های زیادی در مورد نحوه درمان درد و علائم برآمدگی یا فتق دیسک وجود دارد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که یک ارزیابی جامع توسط فیزیوتراپیست و با تجربه انجام شده است که می تواند یک برنامه درمانی را طراحی کند که نیازها و اهداف خاص شما را برآورده کند. شایان ذکر است که روش‌های الکتریکی غیرفعال فقط باید با هدف کاهش درد (اگر اصلاً وجود داشته باشد) بسیار کم استفاده شوند. شواهد برای این نوع درمان ها بسیار ضعیف است.

ملاحظات مهم برای بیماران مبتلا به برآمدگی و فتق دیسک

عوارض جدی ناشی از فتق یا برآمدگی دیسک نادر است، اما دانستن علائم مشکلی که نیاز به ارزیابی فوری دارد، مهم است. اگر بیمار هر یک از علائم زیر را تجربه کرد، باید فوراً به دنبال ارزیابی پزشکی باشد.

  • مشکل در شروع ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • بی اختیاری مدفوع
  • بی حسی در ناحیه پرینه
  • ضعف یا اختلال عملکرد سریع پا
  • از دست دادن هماهنگی اندام تحتانی

بار دیگر، اکثریت قریب به اتفاق بیماران هرگز هیچ یک از علائم فوق را بروز نمی دهند. آنها به طور موثری با یک برنامه فیزیوتراپی در منزل برای دیسک کمر درمان می شوند و می توانند مشکل خود را با برخی تمرینات خانگی مداوم مدیریت کنند تا ستون فقرات خود را سالم نگه دارند.

با تکمیل یک برنامه توانبخشی جامع متمرکز بر فعالیت بدنی و حرکت، ماده بیرون زده دیسک کمر اغلب می تواند در جهت مخالف حرکت کند، فشرده سازی اعصاب و تحریک مکانیکی گیرنده های درد را کاهش می دهد و در نتیجه علائم کمر را کاهش می دهد.

معمولاً از بسیاری از موارد کمردرد که شامل فتق دیسک می‌شود، می‌توان از طریق فعالیت بدنی منظم، تقویت عضلات مرکزی بدن، توصیه‌های وضعیتی و مدیریت بار جلوگیری کرد. مهم است که به طور مداوم نیروهای کنترل شده را از طریق انواع حرکات، تمرینات و وضعیت های مختلف به ستون فقرات خود هر روز ارائه دهید. هنگامی که نیاز به مواجهه با یک نیرو یا بار غیرعادی دارید، صاف نگه داشتن کمر و فعال کردن هسته بدن می تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند.

 

فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور
شماره نظام پزشکی : ف ۴۹۳۹
فیزیوتراپی در کلینیک و‌ منزل (تهران،کرج)
نوبت دهی مشاوره و درمان : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

مقالات مرتبط :

دلایل بروز کمردرد

فیزیوتراپی در منزل درد سیاتیک

فیزیوتراپی کمردرد در منزل

بیرون زدگی دیسک کمر

فیزیوتراپی خوب در تهرانپارس

روشهای پیشگیری از کمردرد

فیزیوتراپی در منزل تجریش

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ