فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو برای بازیابی قدرت و تحرک زانو ضروری است و توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی در شریعتی ارائه می شود.

برای شرایطی مانند آرتروز پیشرفته یا آسیب های ورزشی شدید، تعویض مفصل ممکن است تنها راه حل عملی باشد که می تواند نتایج پایداری ارائه دهد. با این حال، شما نمی توانید به خانه بروید و در حالی که منتظر بهبودی بدن خود هستید بنشینید. برای کمک به بهبودی صحیح و کامل، باید تمرینات فیزیوتراپی را برای تقویت ناحیه انجام دهید.

خوشبختانه، مشکلات بعد از جراحی نادر است، کمتر از یک نفر از هر 100 نفر بعد از تعویض مفصل ران، عوارض شدیدی را تجربه می کنند، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اکثر افراد پس از چند روز از بیمارستان خارج می شوند.

جراحی تعویض مفصل زانو امروزه یکی از جراحی های ارتوپدی رایج است و در مواردی انجام می گیرد که مفصل بحدی تخریب شده که با روش های غیرجراحی قابل بهبود نباشد.

شانس بهبودی کامل و زندگی بدون درد پس از این جراحی بسیار زیاد است و پیگیری توانبخشی با فیزیوتراپی شانس این موفقیت را افزایش می دهد.

12 هفته بعد از جراحی برای بهبودی و توانبخشی بسیار مهم است. متعهد شدن به یک برنامه توانبخشی منظم به بیماران کمک می کند تا هرچه سریع تر به زندگی عادی بازگردند.

توانبخشی با فیزیوتراپی اغلب بلافاصله پس از جراحی و در همان روز آغاز خواهد شد و تا زمانی که بیمار به شرایط مطلوب حرکتی برسد باید ادامه پیدا کند.

هنگامی که فرد تحت جراحی تعویض کامل زانو قرار می گیرد، بهبودی و توانبخشی مرحله بسیار مهمی است. توانبخشی به بیماران کمک می کند تا دوباره بتوانند آزادانه و بدون درد حرکت کنند و به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازند.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

شروع به موقع فیزیوتراپی و پیگیری منظم جلسات فیزیوتراپی شانس موفقیت این جراحی در طولانی مدت را افزایش خواهد داشت و عوارض ناشی از جراحی را به حداقل می رساند.

پروسه توانبخشی و فیزیوتراپی

طی 24 ساعت پس از جراحی، یک فیزیوتراپیست به بیمار کمک می کند تا بایستد و با استفاده از یک دستگاه کمکی مانند عصا یا واکر راه برود.

فیزیوتراپیست به بیمار آموزشهایی می دهد که چگونه از رختخواب داخل و خارج شود و چگونه با استفاده از یک وسیله کمکی حرکت کنید. راه رفتن کوتاه در فاصله بین تخت و صندلی داخل اتاق توصیه می شود.

فیزیوتراپی همچنین به بیمار کمک می کند تا از یک دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) استفاده کنید. این دستگاه بعد از جراحی مفصل را به آرامی حرکت می دهد و از ایجاد بافت اسکار و سفتی مفاصل جلوگیری می کند.

در روز دوم پس از جراحی ممکن است بیمار بتواند برای مدت کوتاهی با استفاده از یک وسیله کمکی راه برود. با بهبودی پس از جراحی، سطح فعالیت به تدریج افزایش می یابد.

در روز دوم، بیمار می تواند بایستد، بنشیند و مکان خود را تغییر دهد. با کمک فیزیوتراپیست بیمار می تواند کمی بیشتر راه برود.

اینکه چه زمانی بیمار می تواند بیمارستان را ترک کند به شدت به فیزیوتراپی مورد نیاز، سرعت پیشرفت، سلامت قبل از عمل جراحی، سن شما و هر گونه مسائل پزشکی بستگی دارد.

فزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو تا ۳ هفته پس از جراحی باید بطور منظم پیگیری شود تا بیمار بتواند تحرک و دامنه حرکتی خود در حد فعالیت های روزمره بازیابی کند.

پس از 7 تا 10 روز، بیمار باید بتواند زانوی خود را به طور کامل به سمت بیرون باز کند.

 افراد در عرض 2 تا 3 هفته به استفاده از عصا یا واکر دیگر نیازی خواهند داشت چراکه فیزیوتراپی در این مدت به تقویت زانوها و افزایش تحمل پذیری آن ها کمک کرده است.

پس از ۶ هفته از شروع فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو احتمالا بیمار بهبودی چشمگیری را در قدرت و تحرک زانوی خود مشاهده می کند ، در این مرحله قدرت خم و راست کردن زانوها تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

افزایش قدرت و دامنه حرکتی زانو با استفاده از فیزیوتراپی پس از ۶ هفته همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. فیزیوتراپیست ممکن است از بیمار بخواهد که پیاده روی طولانی تری داشته باشد.

۶ هفته پس از جراحی و با انجام منظم فیزیوتراپی اغلب بیماران می توانند فعالیتهای شخصی خود را انجام دهند و اگر شغل آن ها تحرک زیادی نیاز ندارد و بیمار میز کار دارد می تواند به فعالیت های شغلی خود نیز برگردد ولی در صورتی که شغل بیمار نیازمند راه رفتن یا ایستادن به مدت طولانی است لازم است که تا ۳ ماه برای بازگشت به کار صبر کند.

برخی از افراد در عرض 4 تا 6 هفته پس از جراحی شروع به رانندگی می کنند که این امر بسته به میزان بهبودی دارد و باید با مشورت جراح ارتوپد یا فیزیوتراپیست انجام بگیرد.

اغلب بیماران به ۱۲ هفته فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو نیاز دارند تا بتوانند از مفصل زانوی خود به بهترین نحو استفاده کنند. 

اهداف اصلی فیزیوتراپی پس از این جراحی بازیابی قدرت و تحرک زانو و دامنه حرکتی زانو برای خم و راست کردن است.

نکات پایانی

پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیاز جدی به انجام فیزیوتراپی جهت بازگشت کامل قدرت به زانو وجود دارد چراکه عضلات پا بر اثر عدم استفاده احساس ضعف خواهند داشت.

احساس درد پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو امری کاملا طبیعی است و پس از مدتی کاهش پیدا خواهد کرد. برنامه ‌های توانبخشی معمولا شامل طیف وسیعی از تمرینات حرکتی، تقویت عضلات چهار سر ران، درمان های دستی(منوال تراپی)، تمرین ‌های تخصصی جهت راه‌ رفتن دوباره و تمرینات روزمره ی زندگی است. خیلی حائز اهمیت خواهد بود که در طول مدت زمان ریکاوری پس از عمل جراحی زانو، از انجام کارهای سنگین که فشار زیادی به زانوها وارد می کند اجتناب شود.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو – فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو – فیزیوتراپی زانو در شریعتی – فیزیوتراپی با بیمه – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی زانودرد – فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی در پاسداران – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در ظفر – فیزیوتراپی در میرداماد – فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل در شریعتی – بهترین مرکز فیزیوتراپی شریعتی

مقالات بیشتر

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

فیزیوتراپی در نیاوران – فیزیوتراپی در شمال تهران

فیزیوتراپی در نیاوران توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن برای طیف وسیعی از اختلالات اسکلتی – عضلانی ، مشکلات نورولوژی و مشکلات کف لگن ارائه می شود. فیزیوتراپی به بهینه سازی حرکت و عملکرد انسان اختصاص دارد و شامل طیف گسترده ای از اقدامات با هدف ارتقاء، حفظ و بازیابی بهزیستی فیزیکی، روانی و اجتماعی…

درمان کمردرد با ورزش

درمان کمردرد با ورزش و فیزیوتراپی موثرترین روش غیرجراحی در درمان این اختلال اسکلتی – عضلانی شایع است که در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی ارائه می شود. کمردرد یکی از شایع ترین شکایات سلامتی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد می تواند ناشی از عوامل…

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ