آسیب های شایع پا و مچ پا

آسیب های شایع پا

آسیب های شایع پا و مچ پا در تمام افراد ممکن است رخ دهد ، اگرچه احتمال بروز آن در افراد ورزشکار بیش از سایر افراد است.

آسیب های اندام تحتانی می توانند عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز مشکلاتی زیادی برای فرد آسیب دیده شود.

فیزیوتراپی پا و مچ پا نقش مهمی در بهبود و توانبخشی پس از آسیب های این چنینی دارد و از آن جایی که انواع آسیب اندام تحتانی سبب بروز مشکلات حرکتی برای فرد شده و به همین دلیل فرد برای خروج از منزل و مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی دچار مشکل است فیزیوتراپی در منزل برای این افراد بسیار مناسب است.

آسیب های شایع پا و مچ پا

دررفتگی مچ پا و پا

دررفتگی مچ پا معمولاً با شکستگی همراه است.

دررفتگی به طور کلی به دلیل ضربه شدید رخ می دهد، مکانیسم های احتمالی شامل پیچ خوردگی جدی، آسیب ورزشی، سقوط یا تصادف با وسیله نقلیه موتوری است. علائم دررفتگی شامل درد شدید، تغییر شکل مفصل، تورم، کبودی و التهاب، ناتوانی در تحمل وزن و کاهش حرکت است.

در صورت مشکوک شدن به دررفتگی مچ پا بسیار مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که طیف وسیعی از ساختارهای عصبی عروقی در اطراف این ناحیه قرار گرفته اند و میزان آسیبی که با دررفتگی ایجاد می شود، نگرانی بزرگ این است که رگ های خونی یا اعصاب با آسیب آسیب ببینند. 

فیزیوتراپی در بهبودی کامل مچ پا دررفته مهم است زیرا مفصل نیاز به بارگذاری مجدد دارد و همچنین مقدار زیادی آسیب عضلانی و رباطی نیز برای درمان وجود خواهد داشت. فیزیوتراپی ما به بازگشت حداکثر عملکرد به مفصل کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به اهداف ریکاوری واقعی و به موقع در طول فرآیند برسید.

آسیب رباط ها

آسیب رباط از آسیب های شایع پا و مچ پا است. آسیب به رباط های مچ پا بسته به شدت آسیب می تواند از درجه 1 تا 3 درجه بندی شود. مچ پا دارای چندین رباط است که بسته به نوع آسیب ممکن است آسیب ببیند.

شایع‌ترین پیچ‌خوردگی مچ پا، پیچ‌خوردگی جانبی مچ پا است که در آن، رباط‌های قسمت بیرونی مچ پا، زمانی که مچ پا معکوس شده یا به سمت داخل «غلتده» و کف پا خمیده می‌شود، آسیب می‌بینند. آسیب دیده ترین رباط، رباط تالوفیبولار قدامی (ATFL) است که تالوس و فیبولار را در قسمت قدامی – جانبی مچ پا به هم متصل می کند. علائم پیچ خوردگی مچ پا شامل سابقه آسیب پلانتار فلکشن وارونه، درد، تورم، کبودی و بی ثباتی است.

فیزیوتراپی در ابتدا برای کاهش التهاب از طریق مچ پا قبل از بازگرداندن دامنه حرکتی و عملکرد عضلات کار می کند. یکی از مؤلفه‌های کلیدی برای بهبودی پس از پیچ‌خوردگی مچ پا شامل بازیابی تعادل و حس عمقی است. فیزیوتراپیست شما می تواند یک برنامه ورزشی تخصصی به شما ارائه دهد و همچنین از تکنیک های درمان دستی برای به حداکثر رساندن بهبودی شما استفاده کند.

شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا یکی از آسیب‌های کمتر شایع مچ پا است و می‌تواند در قسمت انتهایی تیبیا یا فیبولار، تالوس یا پاشنه رخ دهد. شکستگی مچ پا معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک نیروی بزرگ، پیچ در پیچ و چند جهته به مچ پا وارد شود. شکستگی مچ پا ممکن است شبیه به رگ به رگ شدن رباط شدید باشد، شروع درد فوری و شدید خواهد بود و به زودی پس از آن تورم، کبودی و التهاب رخ می دهد. مچ پا معمولاً نمی تواند وزن را تحمل کند و دامنه حرکت محدود می شود، همچنین اگر شکستگی به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است تغییر شکل مفصل وجود داشته باشد.

آسیب های شایع پا

تاندونوپاتی آشیل

تاندون آشیل بزرگ‌ترین تاندون بدن است که از ماهیچه‌های گاستروکنمیوس و کف پا (عضلات ساق پا) سرچشمه می‌گیرد و به پشت پاشنه پا (پاشنه پا) می‌چسبد.

تاندینوپاتی آشیل یکی از آسیب های شایع پا و مچ پا در استفاده بیش از حد است که به دلیل میکروترومای مکرر تاندون رخ می دهد. بدون زمان بهبودی کافی، میکروتروما پیشرفت می کند و باعث تخریب قابل توجه تاندون، غلاف تاندون یا هر دو می شود. مداخله زودهنگام توسط فیزیوتراپی تضمین می کند که سلامت تاندون ها برای جلوگیری از تشدید بهینه باقی می ماند.

پارگی تاندون آشیل

پاگری تاندون آشیل شایع ترین پارگی تاندون بدن انسان است و یکی از آسیب های ورزشی رایج است. این آسیب که از آسیب های شایع پا است در درجه اول در طول حرکت های توقف در فعالیت های ورزشی تفریحی رخ می دهد. اغلب یک صدای قابل شنیدن و گزارش هایی از احساس درد شدید در پشت مچ پا وجود دارد. خطر پارگی حاد تاندون آشیل اغلب ناشی از دژنراسیون پیشرونده تاندون است و می تواند به دلیل تاندونوپاتی مزمن آشیل باشد. پارگی آشیل معمولاً با جراحی و مداخله زودهنگام مدیریت می شود، فیزیوتراپی نیز در بازگشت به عملکرد قبل از بیماری حیاتی است.

فاشئیت پلانتار

فاشیای پلانتار یکی از آسیب های شایع پا و وضعیتی است که در آن فاسیای کف پا در معرض خطر قرار می گیرد و معمولاً منجر به درد پاشنه داخلی می شود. فاسیای پلانتار یک نوار بافتی قوی است که از قسمت پایینی پای شما از استخوان پاشنه پا (کالکانئوس) تا مفاصل گوی پای شما می گذرد. عملکرد اصلی آن پشتیبانی از قوس پایینی پا است و در عین حال با خاصیت ارتجاعی خود، جذب ضربه را فراهم می کند.

فاشئیت کف پا اغلب به عنوان یک بیماری مزمن ظاهر می شود که در طول زمان ایجاد شده و منجر به تغییرات دژنراتیو قابل توجهی در بافت نرم می شود. بلافاصله پس از استراحت (بیدار شدن در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت) با افزایش درد خود را نشان می دهد. یک تظاهرات معمولی زمانی دیده می شود که درد اولیه صبحگاهی به آرامی در طول روز کاهش می یابد، بدون اینکه به طور کامل از بین برود.

نشان داده شده است که فیزیوتراپی در کاهش درد بیماران مبتلا به فاشیای کف پا موثر است. تکنیک های مورد استفاده شامل؛ آزادسازی بافت نرم، تحرک مفصل، نوار چسب، یخ و یک برنامه تمرینی توانبخشی مرحله‌ای. فیزیوتراپی در منزل می تواند افراد مبتلا به فاشیای کف پا را سریعاً با کاهش احتمال تشدید مجدد به عملکرد بازگرداند.

 

 

کلمات مرتبط :

آسیب های شایع پا – درمان آسیب دیدگی مچ پا – فیزیوتراپی مچ پا در منزل – فیزیوتراپی اندام تحتانی در منزل

مقالات بیشتر

گزگز دست و پا

گزگز دست و پا ، عارضه ای که شاید بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده ایم. این حالت که به عنوان “گزگز” شناخته می‌شود، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث نگرانی شود. آیا این مشکل موقتی است یا نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر است؟  علائم گزگز معمولاً به شکل حس سوزن‌…

پارگی تاندونهای شانه

پارگی تاندونهای شانه یکی از آسیب‌های شایعی است که به ویژه در افراد فعال و ورزشکار رخ می‌دهد و منجر به درد شانه می شود. این نوع آسیب می‌تواند باعث درد، کاهش حرکت و حتی از دست دادن قدرت عضلات شانه شود. آگاهی از علل و روش‌های درمان این مشکل می‌تواند به پیشگیری و بهبود…

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ