درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

بی اختیاری ادرار (UI) یک بیماری شایع و آزاردهنده است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. UI را می توان با مداخلات سبک زندگی، تمرین مثانه، تحریک الکتریکی، جراحی و تمرین عضلات کف لگن (PFMT) و بیوفیدبک درمان کرد.

شواهدی وجود دارد که مداخلات سبک زندگی (مانند کاهش وزن در زنان چاق) و تمرینات مثانه ممکن است در کاهش UI تاثیر داشته باشد.

بی اختیاری ادرار نشت غیر ارادی ادرار است. یعنی زمانی که فرد نمی خواهد ادرار می کند. کنترل بر اسفنکتر ادرار یا از بین رفته یا ضعیف شده است. بی اختیاری ادرار یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و ریسک بروز آن در بین زنان بیشتر از مردان است.

بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است. تخمین زده می شود که 30 درصد از زنان 30 تا 60 ساله در مقایسه با 1.5 تا 5 درصد مردان از آن رنج می برند.

شناسایی انواع بی اختیاری ادرار می تواند به راهنمایی درمان کمک کند، با این حال، یک فرد می تواند علائم بیش از یکی از طبقه بندی ها را نشان دهد.

بی اختیاری ادرار بخشی طبیعی از افزایش سن و سالمندی نیست. این می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و می تواند ناشی از بسیاری از شرایط فیزیکی باشد.

ضعف عضلات کف لگن که یک بند یا تکیه گاه در اطراف مجرای ادرار، واژن و راست روده تشکیل می دهند ممکن است باعث نشت ادرار یا افتادگی مثانه، رحم یا راست روده شود. بارداری، زایمان، چاقی، سرفه مزمن، یبوست مزمن، کمبود استروژن و بلند کردن نامناسب اجسام سنگین می تواند عضلات کف لگن را ضعیف کند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • بی حرکتی که معمولاً با بیماری دژنراتیو مزمن همراه است
  • کاهش وضعیت شناختی و هذیان
  • داروها؛ از جمله دیورتیک ها
  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • سکته مغزی
  • مصرف کم مایعات
  • جراحی لگن و شکم

انواع بی اختیاری ادرار

  • بی اختیاری ادرار استرسی: شکایت از دست دادن غیرارادی ادرار در اثر تلاش یا فعالیت بدنی (مانند فعالیت های ورزشی)، یا در اثر عطسه یا سرفه.
  • بی اختیاری فوری ادرار: شکایت از دست دادن غیرارادی ادرار همراه با فوریت.
  • بی اختیاری ادرار مختلط: شکایت از دست دادن غیرارادی ادرار همراه با فوریت و همچنین تلاش یا فعالیت بدنی یا عطسه یا سرفه.
  • سندرم مثانه بیش فعال (OAB، فوریت): فوریت ادرار، معمولاً با تکرر و شب ادراری، با یا بدون بی اختیاری فوری ادرار، در غیاب عفونت دستگاه ادراری یا سایر آسیب شناسی آشکار همراه است.
  • فوریت: شکایت از میل ناگهانی و اجباری به دفع ادرار که به تاخیر انداختن آن دشوار است.

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی کف لگن یکی از روشهای موثری است که درصد موفقیت بالایی دارد و در سالیان اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

کف لگن از ماهیچه ها، رباط ها و ساختارهای فاسیال تشکیل شده است که برای حمایت از اندام های لگنی و ایجاد نیروهای فشاری به مجرای ادرار در هنگام افزایش فشار داخل شکمی با هم عمل می کنند. ماهیچه های کف لگن به لایه عضلانی کف لگن اطلاق می شود.

مجرای ادرار، واژن و رکتوم از کف لگن عبور می کنند و توسط عضلات کف لگن احاطه می شوند. در طول افزایش فشار داخل شکمی، عضلات کف لگن باید برای ایجاد حمایت منقبض شوند. هنگامی که عضلات کف لگن منقبض می شوند مجرای ادرار، مقعد و واژن بسته می شوند. انقباض در جلوگیری از از دست دادن غیرارادی ادرار یا محتویات رکتوم مهم است. عضلات کف لگن نیز برای تخلیه باید شل شوند.

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی درمان موثری برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن و درمان مشکلاتی همچون بی اختیاری ادرار است

فیزیوتراپیست به شما می آموزد که چگونه عضلات کف لگن خود را پیدا کنید (حرکت را حس کنید). آنها یک برنامه ورزشی بر اساس شرایط خاص شما طراحی خواهند کرد. هدف از این تمرینات کمک به بهبود عملکرد عضلات کف لگن و کنترل بهتر مثانه است.

برنامه درمانی فیزیوتراپی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات کف لگن. انقباضات کف لگن (یا تمرینات کگل) شامل فشردن ماهیچه های اسفنکتر در حالی است که تصور می کنید سعی دارید جریان ادرار را متوقف کنید. هم انقباض و هم آزادسازی کامل عضلات هدف در تمرین است.
  • تمریناتی برای بهبود قدرت عضلانی. این تمرینات بخش مهمی از برنامه درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی در شریعتی ارائه می شود. دکتر فیزیوتراپی کف لگن تمرینات خاصی را برای افزایش آگاهی و حرکت، کشش و تقویت عضلات به شما آموزش می دهد. بهبود قدرت عضلات کف لگن به حمایت از عملکرد مناسب مثانه کمک می کند.
  • اولتراسوند. دکتر فیزیوتراپی ممکن است از یک دستگاه اولتراسوند برای ارزیابی انقباضات مجزای عضلات کف لگن و دیواره شکم برای اطمینان از هماهنگی مناسب استفاده کند. این همچنین می تواند به افزایش آگاهی از عملکرد کف لگن و عضلات شکم کمک کند.
  • بیوفیدبک نوعی روش درمانی نوین در درمان بی اختیاری ادرار است که توسط متخصص فیزیوتراپی کف لگن مورد استفاده قرار می گیرد. فیزیوتراپیست شما این گزینه را با شما در میان خواهد گذاشت. اگر از شروع این درمان راحت هستید، فیزیوتراپ شما از یک حسگر داخلی برای خواندن و اندازه گیری فعالیت عضلات کف لگن استفاده می کند. فشار روی حسگر زمانی که ماهیچه های خود را منقبض می کنید بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود تا نشان دهد که چه زمانی عضلات مناسب را منقبض کرده اید. بیوفیدبک می تواند شما را راهنمایی کند و به شما کمک کند تا از روش صحیح استفاده از عضلات کف لگن آگاه شوید.
  • تحریک الکتریکی. فیزیوتراپیست شما ممکن است از تحریک الکتریکی ملایم استفاده کند. این می تواند به شما کمک کند تا از عملکرد عضلات خود آگاه تر شوید.

یک برنامه فیزیوتراپی کف لگن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش آناتومی و عملکرد کف لگن.
  • آموزش تمرینات تقویتی یا “کگل” برای عضلات کف لگن.
  • دستورالعمل استفاده از عضلات کف لگن در طول فعالیت‌های رایجی که بر مثانه فشار وارد می‌کنند، مانند بلند کردن، راه رفتن، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها و سرفه یا عطسه.
  • طراحی یک برنامه ورزشی برای رفع سایر نقاط ضعف یا عدم تعادل عضلانی مانند کمر، ران ها و شکم.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی کف لگن – درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار – فیزیوتراپی در شریعتی – کایروپراکتیک در شریعتی – کایروپرکتیک در شریعتی – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی در پاسداران – فیزیوتراپی در خیابان دولت

مقالات بیشتر

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی یک راهکار موثر و نوین است که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود. سلامت جنسی یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و فیزیوتراپی، به ویژه فیزیوتراپی کف لگن (PFPT)، به عنوان یک ابزار ارزشمند در رسیدگی به اختلالات مختلف جنسی ظاهر شده است. این رویکرد یک راه…

اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به گروهی از شرایط التهابی اشاره دارد که بر ستون فقرات و مفاصل تأثیر می گذارد. شایع ترین نوع، و اغلب به عنوان “اسپوندیلیت” شناخته می شود، اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) است. این وضعیت در درجه اول مفاصل بین مهره های ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث التهاب، درد و سفتی می…

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس یک رویکرد موفقیت آمیز است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. واژینیسموس، وضعیتی که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن در هنگام تلاش برای دخول در واژن مشخص می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی یک رویکرد ایمن و…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ