درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر با روشهای غیرجراحی همچون فیزیوتراپی و تمرینات درمانی در اغلب بیماران موفقیت آمیز است و نیاز به انجام جراحی در بیشتر بیماران وجود نخواهد داشت.

فتق دیسک کمر، یک بیماری شایع است که ستون فقرات را درگیر می‌کند. ناحیه کمر به قسمت پایین کمر اشاره دارد و دیسک‌ ها بالشتک‌های لاستیکی مانند هستند که مهره‌ها (استخوان‌ها) را در ستون فقرات جدا کرده و بالشتک می‌کنند.

در فتق دیسک کمر ، بخش داخلی دیسک که هسته پالپوس نام دارد، از لایه بیرونی که به آنولوس فیبروزوس معروف است، برآمده یا پاره می شود. این می تواند به دلیل فرسودگی مربوط به سن، ضربه، یا فشار مکرر بر ستون فقرات رخ دهد.

درمان فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی توسط درمانگران با تجربه ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در شریعتی تهران ارائه می شود. خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز توسط متخصصان ما برای آن دسته از عزیزانی که امکان مراجعه حضوری به کلینیک فیزیوتراپی را ندارند ارائه می شود.

علائم فتق دیسک کمر

علائم بسته به محل و شدت فتق می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً عبارتند از:

  • کمردرد: معمولاً در ناحیه کمر موضعی است و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.
  • درد ساق پا (سیاتیک): این یک علامت شایع است که در نتیجه فشرده شدن اعصاب نخاعی ایجاد می شود. درد معمولاً به پایین باسن، ران ها و پاها منتشر می کند و مسیر عصب آسیب دیده را دنبال می کند.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن: همراه با درد ساق پا، ممکن است بی حسی، گزگز، یا احساس سوزن سوزن شدن در باسن یا پاها را تجربه کنید.
  • ضعف عضلانی: ضعف در ماهیچه‌های تامین‌شده توسط عصب آسیب‌دیده ممکن است رخ دهد و منجر به مشکل در بلند کردن یا کنترل پای درگیر شود.

تشخیص فتق دیسک کمر اغلب شامل معاینه فیزیکی، بررسی تاریخچه پزشکی و آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن است.

درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر بسته به شدت علائم و شرایط خاص فرد می تواند متفاوت باشد. در اینجا برخی از گزینه های رایج درمانی آورده شده است:

درمان محافظه کارانه

استراحت: استراحت کردن از فعالیت‌هایی که درد را تشدید می‌کنند می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و به بدن اجازه بهبودی بدهد.

داروها: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌توانند به مدیریت درد و کاهش التهاب کمک کنند. در برخی موارد، داروهای تجویزی قوی‌تر ممکن است لازم باشد.

فیزیوتراپی: درمان فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر است که توسط متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی آیتن در شریعتی تهران ارائه می شود.فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ورزشی هدفمند برای تقویت عضلات پشت و هسته مرکزی، بهبود انعطاف پذیری و کاهش درد طراحی کند. آنها همچنین ممکن است از تکنیک هایی مانند درمان دستی یا کشش استفاده کنند.

گرما و سرما درمانی: استفاده از بسته های گرما یا سرد در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. گرما درمانی به طور کلی برای شل کردن ماهیچه ها استفاده می شود، در حالی که سرما درمانی می تواند به بی حس کردن ناحیه و کاهش تورم کمک کند.

تزریق استروئید اپیدورال (ESIs): در برخی موارد، داروهای کورتیکواستروئیدی را می توان به فضای اطراف عصب آسیب دیده تزریق کرد تا التهاب را کاهش دهد و درد را کاهش دهد.

مداخلات جراحی

  • دیسککتومی: این روش جراحی شامل برداشتن قسمت فتق دیسک برای کاهش فشار روی ریشه عصبی یا نخاع است. می توان آن را از طریق جراحی باز یا تکنیک های کم تهاجمی مانند میکرودیسککتومی انجام داد.
  • فیوژن ستون فقرات: در موارد شدیدتر یا زمانی که ناپایداری در ستون فقرات وجود دارد، ممکن است فیوژن ستون فقرات توصیه شود. این روش شامل اتصال دو یا چند مهره به یکدیگر با استفاده از پیوند استخوان، صفحات فلزی، پیچ یا میله برای تثبیت ستون فقرات است.
  • تعویض دیسک: در موارد انتخابی می توان یک دیسک مصنوعی برای جایگزینی دیسک آسیب دیده و حفظ تحرک در ستون فقرات کاشت.

انتخاب درمان به عوامل مختلفی از جمله شدت علائم، وجود نقایص عصبی، سلامت کلی فرد و ترجیحات آنها بستگی دارد.

درمان فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند جزء ارزشمندی از برنامه درمانی فتق دیسک کمر باشد. یک فیزیوتراپیست می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند، یک برنامه درمانی فردی طراحی کند، و شما را از طریق تمرینات و تکنیک هایی برای کاهش درد، بهبود تحرک و بهبود بهبودی راهنمایی کند. در اینجا برخی از مداخلات رایج فیزیوتراپی برای درمان فتق دیسک کمر آورده شده است:

آموزش و مشاوره: دکتر فیزیوتراپی می تواند به شما در مورد این بیماری آموزش دهد، علل زمینه ای را توضیح دهد، و راهنمایی هایی در مورد اصلاح فعالیت های روزانه برای به حداقل رساندن فشار بر ستون فقرات ارائه دهد. آنها همچنین می توانند در مورد حفظ وضعیت بدنی خوب و مکانیک بدن مشاوره ارائه دهند.

تمرینات درمانی: تمرینات خاصی برای تقویت عضلات حمایت کننده از ستون فقرات، بهبود انعطاف پذیری و افزایش ثبات تجویز می شود. این تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تقویت هسته: هدف قرار دادن عضلات شکم، پشت و کف لگن برای بهبود ثبات هسته و حمایت از ستون فقرات.
  • تمرینات تثبیت کمر: تمرکز بر حرکات کنترل شده برای تثبیت و تقویت کمر.
  • تمرینات انعطاف پذیری و دامنه حرکتی: تمرینات کششی و حرکتی برای کمر، باسن و پاها برای بهبود انعطاف پذیری و کاهش سفتی.

درمان دستی: یک فیزیوتراپیست ممکن است از تکنیک های عملی برای تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و بهبود تحرک مفاصل استفاده کند. این تکنیک ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ بافت نرم: اعمال فشار و تکنیک های ماساژ برای کاهش تنش عضلانی و تقویت آرامش.
  • تحرک مفصل: حرکات آرام و کنترل شده ستون فقرات برای بهبود تحرک مفصل و کاهش درد.
  • کشش ستون فقرات: اعمال نیروهای کششی به ستون فقرات برای رفع فشار دیسک آسیب دیده و کاهش فشار روی اعصاب.

روش‌ های ضددرد: فیزیوتراپیست‌ها ممکن است روش‌های مختلفی را برای کمک به مدیریت درد و التهاب ترکیب کنند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرما درمانی: اعمال گرما در ناحیه آسیب دیده برای افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و کاهش درد.
  • سرما درمانی: استفاده از کیسه های سرد یا یخ برای کاهش التهاب و بی حس کردن ناحیه، به تسکین درد کمک می کند.
  • تحریک الکتریکی: استفاده از جریان های الکتریکی سطح پایین برای کاهش درد و افزایش آرامش عضلانی.

آموزش پوسچر و ارگونومیک: فیزیوتراپیست ها می توانند وضعیت بدنی و ارگونومی شما را در محل کار یا در حین فعالیت های روزانه ارزیابی کنند. آنها می توانند راهنمایی هایی را در مورد حفظ تراز مناسب، استفاده از تکنیک های بلند کردن مناسب و ایجاد تنظیماتی در محل کار یا وضعیت نشستن شما برای به حداقل رساندن فشار بر ستون فقرات ارائه دهند.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

علائم فتق دیسک کمر

فیزیوتراپی کمر درد

روشهای فیزیوتراپی در درمان سیاتیک

درمان کمردرد مکانیکی

فیزیوتراپی کمردرد

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

لیزر درمانی دیسک کمر

روشهای درمان کمردرد

فیزیوتراپی بیماریهای ستون فقرات

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

مقالات بیشتر

گزگز دست و پا

گزگز دست و پا ، عارضه ای که شاید بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده ایم. این حالت که به عنوان “گزگز” شناخته می‌شود، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث نگرانی شود. آیا این مشکل موقتی است یا نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر است؟  علائم گزگز معمولاً به شکل حس سوزن‌…

پارگی تاندونهای شانه

پارگی تاندونهای شانه یکی از آسیب‌های شایعی است که به ویژه در افراد فعال و ورزشکار رخ می‌دهد و منجر به درد شانه می شود. این نوع آسیب می‌تواند باعث درد، کاهش حرکت و حتی از دست دادن قدرت عضلات شانه شود. آگاهی از علل و روش‌های درمان این مشکل می‌تواند به پیشگیری و بهبود…

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ