فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

فیزیوتراپی تنفسی یا همان قفسه سینه اصطلاح گسترده‌ای است که شامل تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی است که به حذف ترشحات و بهبود پاکسازی راه هوایی کمک می‌کند و در نتیجه به بهبود کارایی تنفسی کمک می‌کند. فیزیوتراپی قفسه سینه اصطلاحی است برای گروهی از درمان‌هایی که برای از بین بردن ترشحات طراحی شده‌اند، بنابراین به کاهش کار تنفس، ترویج انبساط ریه‌ها و جلوگیری از فروپاشی ریه‌ها کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی در درجه اول به توسعه، حفظ و بازیابی حداکثر حرکت و توانایی عملکردی فرد می پردازد. این شامل معاینه ، ارزیابی، تشخیص، پیش آگهی ، برنامه ریزی درمان، مداخله ، درمان و معاینه مجدد است.

چارچوب مفهومی که اغلب توسط فیزیوتراپیست ها استفاده می شود، طبقه بندی بین المللی عملکرد است. هدف اصلی این طبقه بندی افزایش مشارکت بیمار در زندگی روزمره است. در بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی، فیزیوتراپی شامل فیزیوتراپی قفسه سینه یا پاکسازی ترشحات و تمرینات تنفسی است، اما محدود به آن نمی شود. در سال‌های اخیر، پایه شواهد برای استفاده از فیزیوتراپی در قالب تمرینات ورزشی در بسیاری از زمینه‌ها، از مراقبت‌های ویژه تا شرایط مزمن تنفسی، افزایش یافته است.

خدمات فیزیوتراپی تنفسی را می توان در تمام سنین و در تمام مراحل بیماری، از تشخیص زودهنگام، تا بیماری مزمن، تا دوره های حاد و مراقبت در مرحله پایانی، مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب، فیزیوتراپیست ها نقش مشخص و مشخصی در اکثر مسیرهای مراقبت بالینی دارند. نقش فیزیوتراپیست در مراقبت از بیمار شامل ارزیابی، مشاوره، آموزش و مداخله عملی است. به طور سنتی، فیزیوتراپیست های تنفسی به حرکت و حذف ترشحات کمک می کنند. با این حال، این تنها یکی از مشکلات بسیاری است که فیزیوتراپیست ها می توانند به آن رسیدگی کنند. هدف آنها این است:

اهداف فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

  • حفظ یا بهبود تحمل ورزش
  • بهبود توانایی های عملکردی (یعنی انجام وظایف روزانه)
  • حفظ و بهبود فعالیت بدنی، مربیگری بیماران در جهت بهبود رفتار سالم
  • کاهش تنگی نفس و کار تنفس
  • بهبود کارایی تهویه
  • کمک به دفع ترشحات (سرفه کردن مخاط)
  • بهبود دانش و درک از سیستم تنفسی و عملکرد آن
  • کاهش درد (قفسه سینه)

فیزیوتراپیست هایی که در درمان بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی تخصص دارند، سابقه ای در فیزیولوژی تنفسی، ورزش و فیزیولوژی عضلات، تمرینات ورزشی و اصول تغییر رفتار دارند. تخصص های فرعی بیشتر ممکن است شامل تخصص خاصی در تهویه مکانیکی، تحویل آئروسل و توانبخشی ریوی باشد.

یک فیزیوتراپیست باید با هدف تمرین مبتنی بر شواهد به اهداف فوق دست یابد، یعنی باید مؤثرترین مداخله را بر اساس شواهد بداند و این دانش و کاربرد آن را با قضاوت بالینی و ترجیح بیمار ادغام کند. اخیراً دستورالعمل‌های درمانی مبتنی بر شواهد، نقش فیزیوتراپی را در درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی خلاصه و تأیید کرده‌اند. تماس بیمار با فیزیوتراپیست اغلب مکرر و طولانی است. این بدان معناست که فیزیوتراپیست در موقعیت ایده آلی قرار دارد تا به تسکین اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و ارائه اطلاعات یا توصیه های مناسب کمک کند.

فیزیوتراپی معمولاً با ارزیابی جامع عملکرد تنفسی، الگوی تنفس، عملکرد عضلات تنفسی و ظرفیت ورزش بیمار شروع می شود. ارزیابی عملکرد ماهیچه‌های اسکلتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این یک مانع اصلی برای عملکرد طبیعی در بسیاری از بیماران تنفسی است. بر اساس این اطلاعات، یک طرح درمانی مبتنی بر شواهد ایجاد می شود.

تجهیزات ورزشی برای مدت طولانی در برنامه های توانبخشی ریوی استفاده می شود. با این حال، فیزیوتراپیست ها همچنین ممکن است از اکسیژن مکمل، تهویه مکانیکی غیرتهاجمی، روش های تمرینی پیچیده یا تحریک الکتریکی عصبی عضلانی برای افزایش اثربخشی تمرین ورزشی در بیماران تنفسی استفاده کنند. یکی از تکنیک های تخصصی به طور خاص، تمرین ویژه عضلات دمی با استفاده از تنفس مقاومتی است که برای کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به ضعف عضلات دمی استفاده می شود.

فیزیوتراپیست ها اعضای مهم تیم بالینی در بخش های مراقبت های ویژه، بخش های تنفسی، کلینیک های سرپایی و خدمات مراقبت های تسکینی هستند. نقش متخصصان فیزیوتراپی تنفسی در حال گسترش است زیرا خدمات بهداشتی بر مدیریت بیماری های مزمن و حفظ استقلال و عملکرد بیمار تأکید می کنند: در صورت لزوم، با ظهور مراکز اقامتی و بیمارستانی در منزل، بیماران به طور فزاینده ای در مراقبت های اولیه مدیریت می شوند. خدمات.

فیزیوتراپیست ها مانند همکاران خود در سایر حرفه ها باید مشارکت بیشتری در مقابله با رفتارهای ناسالم (سیگار کشیدن، عدم تحرک) در تمام جنبه های مراقبت های بهداشتی داشته باشند. اطمینان از کسب این مهارت ها یک هدف آموزشی مهم در سال های آینده است.

فیزیوتراپی تنفسی یک حوزه تخصصی از فیزیوتراپی است که به افراد مبتلا به بیماری ریوی کمک می کند تا عملکرد ریه و تحمل ورزش خود را به حداکثر و حفظ کنند.

تکنیک‌های تنفسی ویژه برای کمک به بهبود حذف خلط اضافی از ریه‌ها (خلاصه راه هوایی) استفاده می‌شود. چندین زمینه وجود دارد که فیزیوتراپیست تنفسی ممکن است بتواند به پاکسازی راه هوایی کمک کند، از جمله:

  • برونشکتازی
  • COPD
  • فیبروز سیستیک
  • عفونت قفسه سینه

فیزیوتراپیست شما یک ارزیابی جامع از سیستم تنفسی، الگوی تنفس، سلامت عمومی و نیازهای پاکسازی راه هوایی شما انجام خواهد داد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی تنفسی چیست؟ – فواید فیزیوتراپی تنفسی – فیزیوتراپی در منزل نارمک – فیزیوتراپی در منزل تهرانپارس

مقالات بیشتر

گزگز دست و پا

گزگز دست و پا ، عارضه ای که شاید بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده ایم. این حالت که به عنوان “گزگز” شناخته می‌شود، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث نگرانی شود. آیا این مشکل موقتی است یا نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر است؟  علائم گزگز معمولاً به شکل حس سوزن‌…

پارگی تاندونهای شانه

پارگی تاندونهای شانه یکی از آسیب‌های شایعی است که به ویژه در افراد فعال و ورزشکار رخ می‌دهد و منجر به درد شانه می شود. این نوع آسیب می‌تواند باعث درد، کاهش حرکت و حتی از دست دادن قدرت عضلات شانه شود. آگاهی از علل و روش‌های درمان این مشکل می‌تواند به پیشگیری و بهبود…

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ