روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر

روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر

روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر برای کمک به تسکین علائم ، از بین بردن سفتی عضلانی و بهبود دامنه حرکتی ستون فقرات توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی ارائه می شود.

بیرون زدگی و فتق دیسک کمر یکی از شایع ترین دلایل بروز کمردرد است که عواملی همچون افزایش سن ، اضافه وزن ، حرکات غیرطبیعی ستون فقرات ، وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون فقرات و آسیب دیدگی در اثر وارد شدن ضربه در بروز آن نقش دارند.

فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که لایه فیبری بیرونی دیسک ستون فقرات (معمولاً در گردن یا کمر) پاره شود. این اجازه می دهد تا پرکننده ژل مانند دیسک به فضای مفصل اطراف نشت کند. در بسیاری از موارد، این می تواند اعصاب مجاور و سایر ساختارها را تحریک یا فشرده کند و منجر به علائم ناراحت کننده مانند کمردرد، بی حسی و ضعف در بازو یا پا شود.

فتق دیسک کمر همراه با رادیکولوپاتی (LDHR) یکی از دشوارترین شرایط برای مدیریت در میان اختلالات کمر بوده است. افراد مبتلا به رادیکولوپاتی مزمن یا عود کننده کمری به دلیل کنترل ضعیف عصبی عضلانی اندام تحتانی، مشکلاتی را در بازگشت به کار تجربه می کنند. با توجه به پیامدهای LDHR، نیاز به رویکردهای درمانی موثری همچون فیزیوتراپی وجود دارد که در بهبود مشکل مفید باشد.

علائم فتق دیسک کمر

فتق دیسک همیشه علائمی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، علائم می توانند بسیار ناراحت کننده یا حتی ناتوان کننده باشند. و اگر درد ناشی از فتق دیسک دارید، ایده ورزش کردن و روی پا بودن ممکن است غیرممکن به نظر برسد. حتی گذراندن یک روز کاری می تواند یک کار بزرگ به نظر برسد.

اما حقیقت این است که فعالیت بدنی می تواند علائم فتق دیسک را تسکین دهد و بهبود دیسک را تسهیل کند. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک را کاهش دهد و به شما در جلوگیری از مشکلات مکرر ستون فقرات کمک کند.

روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر و سایر مشکلات ستون فقرات است.

دکتر و فیزیوتراپیست ابتدا اقدام به ارزیابی علائم و عوارض ایجاد شده برای بیمار کرده و معاینه فیزیکی بیمار را نیز انجام می دهد و در صورت لزوم برای تشخیص دقیق تر روشهای تصویربرداری پزشکی همچون ام آر ای و عکسبرداری رادیولوژی را توصیه می کند.

روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر با هدف کاهش درد، سفتی و اسپاسم عضلانی و همچنین تسکین درد سیاتیک توسط متخصص فیزیوتراپی در نظر گرفته می شوند.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی در شریعتی از متدها و مدالیته های مختلفی برای درمان دیسک کمر بهره می برند از جمله سوزن خشک ، درمان های دستی و دستکاری ستون فقرات ، لیزر درمانی ، الکتروتراپی و تمرینات ورزشی.

تمریناتی که دکتر فیزیوتراپی برای بیمار در نظر می گیرد نقش مهمی در بهبود انعطاف پذیری و حرکات ستون فقرات دارد و به روند بهبودی کمک زیادی خواهد کرد.

دکتر فیزیوتراپی پس از ارزیابی دقیق شرایط بیمار برنامه تمرینی منحصر بفردی را برای بیمار تنظیم می کند ، این تمرینات به تقویت عضلات شکم و کمر کمک کرده و انعطاف پذیری و دامنه حرکتی ستون فقرات را بهبود می بخشد.

دکتر فیزیوتراپی همچنین توصیه هایی مفیدی در ارتباط با نحوه صحیح انجام فعالیت ها برای جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون فقرات ارائه می دهد تا از تشدید آسیب ایجاد شده جلوگیری کند.

توضیحات بیشتر در ارتباط با روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر

روش های الکتروتراپی مانند لیزر درمانی، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) و درمان مداخله ای (IFT) برای تسکین فوری درد استفاده می شود. این روش ها تحریک الکتریکی خفیفی را در ماهیچه ها ارسال می کنند و در طول دوره درمان اولیه برای تسکین درد استفاده می شوند. تحریک الکتریکی خفیف، عصب نهفته در پشت را تحریک می کند که مغز شما را فریب می دهد تا سیگنال های درد را مسدود کند. این همچنین بدن شما را تحریک می کند تا اندورفین تولید کند، که به عنوان هورمون های مسکن طبیعی بدن عمل می کند. بنابراین این روش ها به کاهش درد کمک می کند که اولین اولویت در درمان فیزیوتراپی دیسک کمر است.

رهاسازی میوفاشیال که از تکنیک های درمان دستی است از روشهای فیزیوتراپی دیسک کمر است. در رهاسازی میوفاشیال، فشار دستی آهسته و پایدار به پشت شما اعمال می شود که به کشش و شل شدن عضلات کشیده شده کمر شما کمک می کند.این تکنیک عملی کمک زیادی به کاهش درد شما می کند.

همچنین باید آنالیز و اصلاح وضعیت بدن را در نظر بگیرید. وضعیت بد بدن منجر به فشار غیر ضروری بر روی کمر شما می شود. فیزیوتراپیست در طی آنالیز و اصلاح وضعیت بدن شما را تجزیه و تحلیل می کند و اقداماتی را برای اصلاح آن توصیه می کند. این همچنین به کاهش استرس ناخواسته بر ستون فقرات شما کمک می کند.

تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر

ماهیچه های مرکزی که به عنوان بریس طبیعی بدن انسان شناخته می شوند، نقش مهمی در حمایت و تثبیت ستون فقرات دارند. یکی از دلایل اصلی بیرون زدگی دیسک کمر، ضعیف شدن عضلات مرکزی است. اگر عضلات مرکزی بدن شما ضعیف باشند، منجر به افزایش بار و فشار بر روی ستون فقرات می شود که منجر به کمردرد می شود. بنابراین تقویت عضلات مرکزی بدن از طریق تمرینات به یک جنبه مهم در درمان فتق دیسک تبدیل می شود. این تمرینات عضلات مرکزی شما را تقویت می کند که منجر به کاهش فشار روی کمر و بهبود وضعیت شما می شود.با این حال، شروع یک برنامه ورزشی بدون ارزیابی دقیق می تواند خطرناک باشد و بنابراین باید با یک فیزیوتراپیست آموزش دیده مشورت کنید.

تمرینات استقامتی با هدف افزایش استقامت و کاهش خستگی در عضلات پشت بیمار در نظر گرفته می شوند. تمرینات استقامتی برای فتق دیسک معمولاً با 2-3 ست 15 تکراری تمرینات اکستنشن پشت در روز شروع می شود. انقباض مکرر عضلانی (یا ورزش) برای مدت طولانی به افزایش قدرت و استقامت شما کمک می کند.

 

مقالات بیشتر

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

درمان پارگی دیسک کمر

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی بهترین روش درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات است که توسط درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود. پارگی دیسک کمر که به عنوان فتق دیسک کمر نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع ستون فقرات است که باعث درد و ناراحتی در ناحیه پایین ستون فقرات (کمر) می…

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ