فیزیوتراپی برای بیمار ام اس

فیزیوتراپی برای بیمار ام اس

فیزیوتراپی برای بیمار ام اس نقش موثر و کمک کننده ای در مدیریت علائم و غلبه بر چالش ها و مشکلات ناشی از این بیماری پیشرونده عصبی دارد.

رشته های عصبی توسط یک غلاف میلین احاطه شده اند که از آنها محافظت می کند. میلین همچنین به اعصاب کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی را سریع و کارآمد انجام دهند. در بیماری ام اس، غلاف میلین در چندین نواحی ناپدید می شود و اسکار یا اسکلروز بر جای می گذارد. مولتیپل اسکلروزیس به معنای “بافت اسکار در چندین ناحیه” است.

به مناطقی که میلین یا کمبود میلین وجود ندارد پلاک یا ضایعات گفته می شود. با بدتر شدن ضایعات، رشته های عصبی می توانند بشکنند یا آسیب ببینند. در نتیجه، تکانه های الکتریکی مغز به آرامی به سمت عصب هدف جریان نمی یابد. وقتی میلین وجود نداشته باشد، فیبرها به هیچ وجه نمی توانند تکانه های الکتریکی را هدایت کنند. پیام های مغز به ماهیچه ها قابل انتقال نیستند.

علت مولتیپل اسکلروزیس ناشناخته است. این یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله می کند. در مورد ام اس، این اختلال در عملکرد سیستم ایمنی میلین (ماده چربی که رشته های عصبی مغز و نخاع را می پوشاند و از آن محافظت می کند) را از بین می برد.

هنگامی که میلین محافظ آسیب می بیند و فیبر عصبی در معرض دید قرار می گیرد، پیام هایی که در طول آن عصب حرکت می کنند ممکن است کند یا مسدود شوند. عصب نیز ممکن است خودش آسیب ببیند.

مشخص نیست که چرا ام اس در برخی افراد ایجاد می شود و در برخی دیگر نه. به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مسئول این امر باشد.

فیزیوتراپی برای بیمار ام اس

درمان فیزیوتراپی می تواند نقش اساسی در فعال نگه داشتن بیمار مبتلا به ام اس در جامعه داشته باشد. در حالی که هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد، به نظر می رسد ورزش در سطوح مختلف مفید است و ممکن است نقش مهمی در به تاخیر انداختن علائم منفی بیماری داشته باشد.

تمرینات باید با توجه به نقاط قوت و ضعف فرد انتخاب شود. پیشنهاد می‌شود که ورزش درمانی در بیماری ام‌اس کارآمدی داشته باشد. بیان بهترین دوز (شدت، دفعات و مدت) درمان برای دستیابی به اثرات مفید بهینه ورزش درمانی از نظر فعالیت‌ها و مشارکت برای بیماران مبتلا به ام اس است. هیچ مدرکی دال بر توصیف اثرات مضر ورزش درمانی برای بیماران ام اس وجود نداشت. .ورزش به عنوان وسیله ای موثر برای توانبخشی در نظر گرفته می شود.

ارزیابی فیزیوتراپی برای بیمار ام اس باید بر وضعیت بدن، حرکت و عملکرد متمرکز باشد و با در نظر گرفتن اینکه چگونه عملکرد بیمار ممکن است توسط خستگی، درد یا عوامل دیگر محدود شود، به دقت مورد توجه قرار گیرد. تجزیه و تحلیل این نتایج همراه با نظر و علاقه مناسب فرد مبتلا به ام اس، فیزیوتراپیست را قادر می سازد تا یک برنامه فردی را تنظیم کند. این برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که بتوان آن را به راحتی در خانه انجام داد. آموزش همچنین برای کمک به بیماران در مدیریت برنامه های خود تا حد امکان مستقل مهم است. درمان چند رشته ای برای بیماران ام اس ممکن است به اثرات مثبت منجر شود.

در مراحل اولیه ام اس، بیماران ممکن است با حداقل اختلالات مراجعه کنند. در این زمان، فیزیوتراپی برای بیمار ام اس می تواند بر آموزش بیمار و اعضای خانواده یا مراقبان در مورد پیشرفت بیماری و استراتژی های جبرانی برای صرفه جویی در انرژی تمرکز کند.

فیزیوتراپی بر حرکت در خارج از منزل به خصوص در زیر نور خورشید تاکید می کند تا از مزایای مستقیم نور خورشید در ام اس استفاده کند. مطالعه اخیر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی بدون در نظر گرفتن نژاد/قومیت، خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را کاهش می دهد. مطالعه نشان می دهد که اثر محافظتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ام اس به احتمال زیاد از طریق مکانیسم های تعدیل کننده ایمنی انجام می شود.

با توجه به ماهیت پیشرونده بیماری، افرادی که در مرحله متوسط ​​هستند ممکن است متوجه اختلالات در درجات مختلف شوند و فعالیت های روزمره زندگی (ADL) ممکن است به کمک نیاز داشته باشد. در این مرحله میانی، درمان باید بیشتر بر بهبود یا حفظ عملکردهای حرکتی از طریق قدرت، استقامت، انعطاف پذیری، تعادل، تمرین تنفسی و آموزش وسایل کمکی و همچنین پیشنهاد تغییرات محیطی در خانه یا ارزیابی وسایل کمک حرکتی مورد نیاز برای حرکت در جامعه تمرکز کند. برای حفظ کیفیت زندگی اطلاع رسانی به مراقبان در مورد وضعیت صحیح وضعیت از عوارض بعدی جلوگیری می کند. همکاری نزدیک بین مراقبین حرفه ای جامعه و مراقبین غیرحرفه ای در خانه عامل کلیدی برای مدیریت موفق توانبخشی است.

مراحل پیشرفته ام اس اغلب با اختلالات متعدد با شدت فزاینده در مقایسه با مراحل قبلی بروز می کند. اهداف اولیه فیزیوتراپی برای بیمار ام اس در مراحل پایانی به حداکثر رساندن استقلال از طریق آموزش وضعیتی و ADL، عملکرد تنفسی، استراتژی‌های ایمنی و پیشگیری برای ایجاد انقباض یا زخم‌های فشاری، پیشنهادات تجهیزات و تکنیک‌های انتقال مناسب است.

اما بیشتر از آن، بر مدیریت علائم نیز تمرکز دارد و به شما کمک می کند تا روی تحرک، قدرت و تعادل خود کار کنید. این می تواند از بدتر شدن برخی علائم – مانند خستگی و مشکلات حرکتی – در طول زمان جلوگیری کند.

فیزیوتراپیست های ما در کمک به افراد مبتلا به بیماری های عصبی تخصص دارند. بنابراین ما چالش های شما و نحوه کمک به شما را درک می کنیم.

فواید فیزیوتراپی برای ام اس

فیزیوتراپی می تواند از بسیاری جهات برای افراد مبتلا به ام اس و سایر بیماری های عصبی مفید باشد. می تواند به شما کمک کند:

  • علائمی مانند خستگی، ضعف، سفتی و درد را مدیریت کنید
  • تعادل و تحرک خود را بهبود بخشید
  • در سطحی که برای شما مناسب است ورزش کنید
  • خلق و خوی و احساسات خود را بهبود بخشد
  • از سلامت و تندرستی بهتری برخوردار شوید
  • مستقل تر زندگی کنید

 

مقالات مرتبط :

فیزیوتراپی ام اس

توانبخشی ام اس

 

مقالات بیشتر

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

درمان پارگی دیسک کمر

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی بهترین روش درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات است که توسط درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود. پارگی دیسک کمر که به عنوان فتق دیسک کمر نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع ستون فقرات است که باعث درد و ناراحتی در ناحیه پایین ستون فقرات (کمر) می…

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ