درمان غیرجراحی دیسک کمر

درمان غیرجراحی دیسک کمر

درمان غیرجراحی دیسک کمر توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی ، بعد از میرداماد ، نرسیده به قلهک و ظفر ارائه می شود.

برخی تخمین ها ادعا می کنند که دو سوم افراد 45 ساله و بالاتر به نوعی از بیماری دیسک مبتلا هستند. 

خوشبختانه برای همه افراد میانسال ، اکثر بیماری های دیسک درد قابل توجهی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان دارویی ندارند.

با این حال، هنوز میلیون ها نفر را با علائم کلاسیک فتق دیسک روبرو هستند: درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف و موارد دیگر.

متخصصان چندین رویکرد را برای درمان فتق دیسک، هم غیر جراحی و هم جراحی در نظر می گیرند. هر راهی را که برای درمان گردن درد یا کمردرد انتخاب کنید به شرایط منحصر به فرد شما بستگی دارد: چه چیزی باعث درد می شود، درد در کجا قرار دارد و چه علائمی بروز می کند.

دیسک ها در ستون فقرات قرار دارند که از 23 دیسک متناوب و 33 استخوان (مهره) تشکیل شده است. مهره ها استحکام ساختاری، ثبات و محافظت از نخاع، رشته های عصبی را که مستقیماً به ساقه مغز می روند را فراهم می کنند. دیسک‌ ها که از غضروف لاستیکی و ضخیم تشکیل شده‌اند، انعطاف‌ پذیری، فاصله بین مهره‌ ای مناسب، تراز پویای کل ستون فقرات و جذب ضربه را فراهم می‌ کنند.

درمان غیرجراحی دیسک کمر با فیزیوتراپی به عنوان موثرترین روش شناخته می شود و توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی با استفاده از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی و بر اساس بروزترین متدهای درمانی ارائه می شود. تلفن تماس جهت مشاوره و رزرو نوبت ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

لایه بیرونی هر دیسک (فیبروز حلقوی) هسته‌ای از ژل ضخیم (هسته پالپوس) را احاطه کرده است که به دیسک‌ ها اجازه می‌دهد تا با حرکات بدن فشرده شوند، کشیده شوند و بپیچند.

فتق دیسک زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی دیسک پاره می‌ شود و به هسته داخلی اجازه می‌ دهد به بیرون نشت کند. (در پزشکی، “فتق” به عنوان “برآمدگی غیر طبیعی یک اندام بدن یا سایر بافت ها از طریق سوراخ در غشای اطراف آن، ماهیچه یا استخوان” تعریف می شود.)

ژل نشت‌ کننده ممکن است اعصاب درون لایه بیرونی خود دیسک را تحریک کند، یا در صورت نشت کامل (فتق) از فیبروز حلقوی، ممکن است اعصاب نخاعی را که از جلو می‌روند فشرده و تحریک کند.

بیشتر بیرون زدگی های دیسک در قسمت پایین کمر رخ می‌ دهند. بیرون زدگی دیسک در گردن نیز رایج است. شایع ترین علائمی که همراه با فتق دیسک است، درد، بی حسی، گزگز و ضعف اندام ها است که ممکن است به بازو یا پای نزدیک به ناحیه آسیب دیده گسترش یابد. لغزش دیسک در قسمت پایین کمر ممکن است باعث سیاتیک شود، درد که از ستون فقرات گاهی تا انگشتان پا منتشر می شود.

درمان غیرجراحی دیسک کمر

برای تعیین و تشخیص قطعی فتق دیسک نیاز به MRI است، زیرا بافت های نرم به وضوح در عکس اشعه ایکس دیده نمی شوند. علاوه بر این، قبل از شروع هر دوره درمانی، پزشک و دکتر فیزیوتراپی باید سؤالات خاصی در مورد شدت، منبع و علائم درد بپرسد.

برای اکثر بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک، متخصصان یک رویکرد محافظه کارانه و غیر جراحی را توصیه می کنند. این به دلیل چندین واقعیت شناخته شده در مورد فتق دیسک است:

  • همه فتق های دیسک باعث درد یا علائم شدید نمی شوند.
  • کمردرد ممکن است در اثر آسیب یا سایر مشکلات سایر بافت‌ های نرم مانند ماهیچه‌ ها، تاندون‌ ها و رباط‌ ها ایجاد شود.
  • جراحی ممکن است به همان اندازه یا کمتر از تنظیمات اسکلتی عضلانی داخلی، اصلاح وضعیت بدن و فعالیت ها، یا تغییرات سبک زندگی، مانند کاهش وزن یا تقویت عضلات پشت و شکم با فیزیوتراپی موثر باشد.
  • جراحی ممکن است مشکل را تشدید کند یا عوارض دیگری ایجاد کند.

مگر اینکه بیمار از مشکلات شدید و ناتوان کننده رنج می برد، مانند ضعف بزرگ و پیشرفته در اندام های خود به دلیل دیسک آسیب دیده که باعث گیرکردن شدید ریشه عصبی (که ممکن است باعث آسیب دائمی عصبی شود)، از دست دادن ناگهانی کنترل روده یا مثانه، یا درد فلج کننده که جراحی باید در کمترین زمان ممکن برای جلوگیری از تشدید این عوارض انجام بگیرد.

گزینه های درمان غیرجراحی دیسک کمر

درمان لغزش دیسک بدون توجه به محل فتق دیسک، در صورتی که در ناحیه گردن، قسمت فوقانی پشت (سینه) یا قسمت تحتانی کمر (کمر) رخ دهد، یکسان خواهد بود.

درمان‌ های غیرجراحی دیسک های بیرون زده چهار تا شش هفته طول می‌ کشد تا حداکثر تأثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی شده اند تا درد و ناراحتی را کاهش دهند.

علاوه بر این، رویکرد غیرجراحی ممکن است به بیماران در مورد مکانیک بدن مناسب آموزش دهد که از آسیب بیشتر در آینده جلوگیری می کند. تکنیک‌ های مناسب بلند کردن، کشش و تمرین‌ های انعطاف‌ پذیری همگی می‌ توانند دیسک‌ ها را در برابر آسیب بیشتر محافظت کنند.

فیزیوتراپی و ورزش موثرترین روش درمان غیرجراحی دیسک کمر هستند که به کاهش فشار روی ریشه عصبی کمک می کند.

فیزیوتراپیست برنامه ورزشی را که با توجه به شرایط هر بیمار و بطور منحصر بفرد تنظیم می شود برای بیمار در نظر می گیرد تا به بهبود علائم دیسک کمر کمک کند.

دکتر فیزیوتراپی علاوه بر تنظیم برنامه تمرینی برای بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر ، از تکنیک های درمان دستی ، سوزن خشک ، گرما و سرما درمانی ، مدالیته های ضددرد و تکنیک های ماساژ بهره می برد.

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و در موارد شدید داروهای استروئیدی برای تسکین علائم توصیه می شود.

جراحی برای دیسک کمر

اگر چهار تا شش هفته درمان محافظه کارانه و غیرجراحی مشکلات را حل نکرد، جراحی ممکن است بهترین جایگزین برای درمان درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر باشد. پس از جراحی نیز انجام منظم فیزیوتراپی به مدت چهار تا هشت هفته برای کمک به تقویت عضلات پشت و بهبود دامنه حرکتی ستون فقرات ضروری است.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی دیسک کمر – درمان غیرجراحی دیسک کمر – بهترین درمان دیسک کمر – فیزیوتراپی در پاسداران – فیزیوتراپی در میرداماد – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در قلهک – فیزیوتراپی در ظفر

مقالات بیشتر

گزگز دست و پا

گزگز دست و پا ، عارضه ای که شاید بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده ایم. این حالت که به عنوان “گزگز” شناخته می‌شود، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث نگرانی شود. آیا این مشکل موقتی است یا نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر است؟  علائم گزگز معمولاً به شکل حس سوزن‌…

پارگی تاندونهای شانه

پارگی تاندونهای شانه یکی از آسیب‌های شایعی است که به ویژه در افراد فعال و ورزشکار رخ می‌دهد و منجر به درد شانه می شود. این نوع آسیب می‌تواند باعث درد، کاهش حرکت و حتی از دست دادن قدرت عضلات شانه شود. آگاهی از علل و روش‌های درمان این مشکل می‌تواند به پیشگیری و بهبود…

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ