درمان یبوست با بیوفیدبک

درمان یبوست با بیوفیدبک

درمان یبوست با بیوفیدبک یک روش درمانی نوین است که اغلب موثر واقع شده و از بخش های اصلی درمان یبوست با فیزیوتراپی کف لگن است.

از آنجایی که بیوفیدبک برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات فیزیکی استفاده شده است، طبیعی به نظر می رسد که تعجب کنیم که آیا بیوفیدبک به عنوان درمانی برای یبوست مزمن موثر است یا خیر.

بیوفیدبک شامل قرار دادن حسگرها در قسمت‌های خاصی از بدن شما است تا به شما بازخوردی در مورد نحوه عملکرد آنها بدهد. بسته به هدف درمان، بیوفیدبک مواردی مانند ضربان قلب، تنش عضلانی و فعالیت عرق را اندازه گیری می کند. سپس می توانید از این اندازه گیری ها برای ایجاد تغییرات دلخواه استفاده کنید.

درمان یبوست با بیوفیدبک ممکن است همراه با انتخاب های غذایی صحیح برای کاهش یبوست مزمن، به ویژه برای یک نوع فرعی معمولی به نام اجابت مزاج دیسینرژیک، موثر باشد. عملکرد ضروری بدن برای اجابت مزاج باید مانند تنفس غریزی باشد. با این حال، برخی از افراد با این روند طبیعی دست و پنجه نرم می کنند.

محدوده طبیعی دفعات دفع مدفوع از سه بار در روز تا سه بار در هفته است. به طور کلی، یبوست مزمن داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته به طور منظم است. زور زدن زیاد، تخلیه ناقص و مدفوع سفت معمولاً با حرکات نادر روده همراه است. بسیاری از مردم هر از گاهی یبوست را تجربه می کنند، اما یبوست مزمن (مداوم، بی وقفه) بین 12 تا 19 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان یبوست با بیوفیدبک توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی تهران ارائه می شود.

انواع یبوست

سه طبقه بندی از یبوست مزمن وجود دارد که برخی از آنها همپوشانی دارند:

  • اجابت مزاج دیسینرژیک که آنیسموس یا دیسینرژی کف لگن نیز نامیده می شود، نارسایی عضلات شکم، رکتوم، کف لگن و اسفنکتر مقعد در هماهنگی و تکمیل عمل دفع است. این منجر به اختلال در حرکت مدفوع از راست روده، انقباض متناقض مقعدی، شل شدن ناکافی مقعد یا ترکیبی از این مکانیسم ها می شود. تقریباً یک سوم از بیماران یبوست مزمن با اجابت مزاج دیس‌نرژیک تشخیص داده می‌شوند.
  • یبوست انتقال آهسته زمانی است که محتویات روده به آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند و باعث می شود آب بیش از حد خارج شود و در نتیجه مدفوع سفت تر شود.
  • سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست (IBS-C) زمانی است که یبوست علامت غالب در بین علائم کلاسیک IBS درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست، یا متناوب بین اسهال و یبوست است.

افزایش فیبر غذایی و مصرف مایعات برای کمک به کاهش یبوست ضروری است. درمان پزشکی یبوست مزمن اغلب شامل ملین های سنتی است، اما یک مطالعه اخیر نشان داد که تنها 53 درصد از بیماران از نتایج این داروها راضی بودند.

درمان یبوست با بیوفیدک

بیوفیدبک یک درمان رفتاری است که برای درمان افراد مبتلا به اختلال عملکرد روده مانند یبوست یا بی اختیاری مدفوع، که به درمان استاندارد پاسخ نمی‌دهند، استفاده می‌شود. این مقاله نحوه استفاده از درمان بیوفیدبک برای درمان این مشکلات و بهبود کیفیت زندگی بیماران را نشان می‌دهد.

اگر یبوست مزمن شما شدید است و به نظر می رسد که از اجابت مزاج دیسینرژیک رنج می برید، بیوفیدبک ممکن است یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد. اجابت مزاج دیسینرژیک وضعیتی است که اعصاب و ماهیچه های کف لگن شما را درگیر می کند – بخشی از بدن شما که از اندام های زیر شکم شما پشتیبانی می کند. هنگامی که فردی از اجابت مزاج دیس‌نرژیک رنج می‌برد، عضلات کف لگن و مقعد آنطور که باید در طول اجابت مزاج شل نمی‌شوند.

درمان یبوست با بیوفیدبک برای اجابت مزاج دیسینرژیک شامل آموزش مجدد عضلات کف لگن است.

بیوفیدبک می تواند برای افرادی که اختلال عملکرد کف لگن برای آنها در ایجاد یبوست مزمن تشخیص داده شده است، مفید باشد. در زندگی واقعی، بسیاری از بیماران در برابر ایده این درمان بسیار مقاوم هستند، اگرچه برخی تحقیقات محدود وجود دارد که نشان می دهد بیمارانی که در واقع برای یبوست تحت بیوفیدبک قرار می گیرند، از نتایج راضی هستند.

درمان چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان یبوست با بیوفیدبک حسگرهای کوچک در مقعد وارد می شوند، در حالی که سنسورهای دیگر ممکن است در داخل واژن شما (اگر زن) یا روی شکم شما قرار گیرند. از شما خواسته می‌شود که گویی مدفوع می‌کنید. با انجام این کار، یک نمایش گرافیکی از تنش عضلانی خود را بر روی یک صفحه نمایش خواهید دید. این بازخورد به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه واکنش عضلات خود را تغییر دهید تا یاد بگیرید زمانی که می‌خواهید حرکت روده را شروع کنید، به طور آگاهانه عضلات این ناحیه را شل کنید.

درمان یبوست با بیوفیدبک یک رویکرد رفتاری است که می‌تواند برای برخی از افراد مبتلا به یبوست مزمن شدید استفاده شود. در حین اجابت مزاج، عضلات کف لگن و اسفنکتر خارجی مقعد باید زمانی که فرد پایین می‌آید شل شود. بیوفیدبک می‌تواند در درمان افرادی که ناخواسته فشار می‌دهند مفید باشد.

در فرایند درمان از یک مانیتور بصری برای اندازه‌ گیری فشار اسفنکتر خارجی مقعد در حین پایین آوردن استفاده می‌شود. بیمار ضبط‌ های فعالیت عضلانی را تماشا می‌کند و از او خواسته می‌شود تا پاسخ‌های خود را از طریق آزمون و خطا تغییر دهد.

جلسات درمانی ممکن است از نظر تعداد و طول متفاوت باشد. یک فرد با مشکل غیر عصبی ممکن است به طور متوسط به شش تا هشت جلسه درمانی در یک دوره سه ماهه نیاز داشته باشد. جلسات درمانی ممکن است به صورت هفتگی برنامه ریزی شود و با ایجاد بهبود، دفعات آن کاهش یابد.

 

مقالات بیشتر

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

درمان پارگی دیسک کمر

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی بهترین روش درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات است که توسط درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود. پارگی دیسک کمر که به عنوان فتق دیسک کمر نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع ستون فقرات است که باعث درد و ناراحتی در ناحیه پایین ستون فقرات (کمر) می…

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ