فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست

فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست

فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست به عنوان یک روش موثر شناخته می شود که در سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده است.

بسیاری از افراد در هر سنی در طول زندگی خود نوعی یبوست را تجربه می کنند که می‌تواند بر سبک زندگی آنها تأثیر بگذارد.

علائم شایع یبوست عبارتند از:

رفعات دفع مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته

کاهش مقدار مدفوع

زور زدن برای دفع مدفوع

احساس تخلیه ناقص مدفوع

حتی ممکن است فرد برای دفع مدفوع نیاز به استفاده از تنقیه، شیاف یا ملین را برای حفظ منظم داشته باشد.

قدرت عضلات کف لگن برای کنترل روده و مثانه مهم است. زور زدن مزمن بدلیل یبوست می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات کف لگن و استرس بیش از حد بر لگن شود و منجر به اختلال عملکرد مثانه و روده شود.

رکتوم بسیار نزدیک به مثانه است. هنگامی که رکتوم بیش از حد پر است (به دلیل یبوست)، می تواند به مثانه فشار بیاورد و میزان ادراری را که مثانه می تواند نگه دارد کاهش دهد که این شرایط می تواند سبب نشت بی اختیار ادرا شود.

ضعیف شدن عضلات کف لگن، ناشی از فشار مداوم در حین حرکات روده، همچنین ممکن است در نشت تصادفی روده به نام بی اختیاری مدفوع نقش دارد. بی اختیاری مدفوع زمانی اتفاق می افتد که مقداری از مدفوع در اطراف مدفوع یبوست تراوش کرده و به بیرون نشت کند.

فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست با تقویت عضلات کف لگن می تواند به درمان یبوست و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن کمک زیادی بکند.

اگر مشکل شما یبوست است، ممکن است لازم باشد یاد بگیرید که چگونه عضلات کف لگن خود را شل کنید. متخصص فیزیوتراپی کف لگن می تواند در موقعیت های مختلف به شما کمک کند که اجابت مزاج را آسان تر می کند.

اختلال عملکرد عضلات کف لگن و یبوست

حدود 50 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن دارای اختلال عملکرد کف لگن (PFD) هستند – اختلال در آرامش و هماهنگی عضلات کف لگن و شکم در طول تخلیه. زور زدن، مدفوع سفت یا نازک، و احساس دفع ناقص از علائم و نشانه های رایج هستند. اما از آنجایی که یبوست انتقال آهسته و یبوست عملکردی می توانند با PFD همپوشانی داشته باشند، برخی از بیماران ممکن است با علائم و نشانه های دیگری مانند فاصله زمانی طولانی بین حرکات روده و درد شکم نیز ظاهر شوند.

هنگامی که علل مکانیکی، آناتومیک، و بیماری و رژیم غذایی مربوط به یبوست رد شد، باید شک بالینی را در مورد احتمال اینکه PFD باعث ایجاد یا کمک به یبوست می شود، مطرح کرد.

فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست

تقویت عضلات کف لگن توسط تمریناتی که متخصص فیزیوتراپی کف لگن ارائه می دهد کمک زیادی به بهبود حرکات روده و دفع راحت تر مدفوع می کند و به کاهش احتمال بروز یبوست نیز کمک می کند.

متخصص فیزیوتراپی کف لگن علاوه بر تنظیم برنامه تمرینی برای تقویت عضلات کف لگن توصیه هایی در ارتباط با زمان مناسب دستشویی رفتن ، طریقه دفع صحیح مدفوع و عادات غذایی سالم برای جلوگیری از بروز یبوست ارائه می دهد.

فیزیوتراپیست هایی که در مشکلات کف لگن تخصص دارند، می توانند برای تقویت عضلات کف لگن و در موقعیت های مختلف که ممکن است اجابت مزاج را آسان تر کنند، با بیماران همکاری کنند. در برخی موارد، آنها بیوفیدبک را برای بهبود قدرت، تون، استقامت و احساس عضلات کف لگن انجام می دهند. در موارد دشوار اسپاسم عضلات لگن، یک فیزیوتراپ آموزش دیده می تواند برای شکستن این اسپاسم ها بسیار مفید باشد

بیماران مبتلا به یبوست می توانند آموزش مجدد عضلات کف لگن را با بیوفیدبک آغاز کنند. بر اساس اصل شرطی سازی عامل، بیوفیدبک بازخورد شنیداری و بصری را برای کمک به آموزش مجدد کف لگن و شل کردن اسفنکتر مقعد فراهم می کند. آموزش بیوفیدبک درمان انتخابی برای یبوست مقاوم به درمان کف لگن است که برخی از مطالعات بهبود را در بیش از 70 درصد بیماران نشان می دهد. بیماران همچنین یاد می گیرند که احساسات درونی مرتبط با آرامش و مهارت ها و تمرینات طولانی مدت را برای استفاده در خانه شناسایی کنند.

اگرچه بسیاری از متخصصان با تکنیک‌ های بازآموزی برای بهبود اختلال عملکرد کف لگن آشنا هستند، تعداد کمی از آن‌ ها تخصص چند رشته‌ای را دارند که به بیماران مبتلا به یبوست آموزش دهند که چگونه عضلات شکم و کف لگن را در هنگام اجابت مزاج هماهنگ کنند و چگونه از تکنیک‌های مدیریت روده همراه با اصلاح رفتار استفاده کنند. از بین بردن علائم از آنجایی که اختلال عملکرد کف لگن می تواند با آزار روانی، جنسی یا فیزیکی و سایر عوامل استرس زای زندگی همراه باشد، مشاوره روانشناختی اغلب در فرآیند ارزیابی گنجانده می شود.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی آیتن در خیابان شریعتی خدمات تخصصی فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست را ارائه می دهند.

آموزش روده برای درمان یبوست

سعی کنید روده های خود را در یک برنامه منظم نگه دارید. هر روز یک زمان ثابت بعد از غذا برای اجابت مزاج در زمانی که عجله ندارید، پیدا کنید. اگر روده های خود را در اوایل روز خالی کنید، ممکن است کمک کند. بهترین زمان برای اجابت مزاج 20 تا 30 دقیقه بعد از خوردن صبحانه است.

انواع یبوست

یبوست عمومی زمانی رخ می دهد که ماهیچه های روده بزرگ (کولون) دچار یبوست شوند

عوامل متعددی می توانند منجر به یبوست عمومی شوند از جمله :

  • مصرف مایعات و فیبر محدود
  • عدم تعادل در رژیم غذایی (قند زیاد و چربی حیوانی)
  • نشستن زیاد و ورزش بدنی کم یا نشستن طولانی مدت
  • تغییرات سبک زندگی، مانند بارداری و مسافرت
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • حرکات کند روده ها
  • استفاده نادرست از ملین ها

یبوست خروجی زمانی رخ می دهد که مدفوع در رکتوم گیر کرده باشد که معمولاً به دلیل آن است :

اختلال در عملکرد عضلات کف لگن. اگر عضلات کف لگن در راست روده خیلی سفت هستند و نمی توانند به درستی شل شوند، این کار دشوار است که مدفوع به راحتی از آن عبور کند. ماهیچه های کف لگن برای اینکه مدفوع راحت عبور کند باید شل شوند.

 

کلمات مرتبط :

درمان یبوست با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست – فیزیوتراپی برای درمان یبوست – فیزیوتراپی در شریعتی – فیزیوتراپی کف لگن

مقالات بیشتر

بورسیت زانو – درمان بورسیت زانو با فیزیوتراپی

بورسیت زانو یا التهاب بورس های زانو ، التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد. بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که مانند بالش عمل کرده و به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل کمک می کنند. ۱۱ بورس در…

منوال تراپی

منوال تراپی یا درمان دستی یکی از روش‌ های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن فیزیوتراپیست از دست‌ های خود برای ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی – عضلانی استفاده می‌کند. این روش درمانی در فیزیوتراپی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلانی و بازیابی عملکرد طبیعی مفاصل و بافت‌های نرم انجام…

درد مچ دست

درد مچ دست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. از فعالیت‌های تکراری روزمره تا آسیب‌های ناگهانی، همه می‌توانند منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه شوند. برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست، پزشک معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی و فعالیت‌های شما سوال…

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد

فواید فیزیوتراپی در درمان کمردرد محدود به تسکین درد نیست ، بلکه به درمان عامل زمینه ای درد نیز کمک می کند. کمردرد می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، از ناراحتی حاد، کوتاه مدت تا درد مزمن و طولانی مدت. این می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل…

درمان پارگی دیسک کمر

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی بهترین روش درمان غیرجراحی مشکلات ستون فقرات است که توسط درمانگران ما در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود. پارگی دیسک کمر که به عنوان فتق دیسک کمر نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع ستون فقرات است که باعث درد و ناراحتی در ناحیه پایین ستون فقرات (کمر) می…

کمردرد در افراد مسن – درمان کمردرد با فیزیوتراپی

کمردرد در افراد مسن یک مشکل رایج و محدود کننده است. کمردرد پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دومین علامتی است که احتمالاً باعث تشدید مراجعه به کلینیک می شود. شیوع کمردرد در جمعیت سالمندان بیش از 70 درصد تخمین زده می شود. مانند بسیاری از شرایط بالینی دیگر، علت، سیر و ارزیابی کمردرد در افراد…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ