فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و اهمیت آن

فیزیوتراپی آیتن در شریعتی خدمات تخصصی فیزیوتراپی ستون فقرات ، اندام های فوقانی و تحتانی ، کف لگن ، بیماریهای مغز و اعصاب و روماتیسمی را توسط کادر فیزیوتراپیست مجرب خانم و آقا ارائه می دهد.

این خدمات همچنین بصورت فیزیوتراپی در منزل نیز ارائه می شود.

فیزیوتراپی چیست؟

فيزيوتراپی يکی از شاخه های پزشکی و توانبخشی و روشی مفید در درمان بیماری ها و اختلالات سیسم اسکلتی و عضلانی و همچنین مشکلات ناشی از بیماری های مغز و اعصاب است.

توانبخشی شامل مجموعه اقداماتي است که برای فردی که دچار محدودیت های جسمی_حرکتی و در مواردی ذهنی شده انجام می گیرد تا وی بتواند به حداکثر توانایی در حفظ استقلال در انجام فعالیت هایش برسد.

اهداف فیزیوتراپی چیست؟

هدف از درمان های فیزیوتراپی پیشگیری، توانبخشی، درمان و در نتیجه ارتقای سطح سلامت جامعه است.

اصلاح فعالیت های حرکتی، افزایش مهارت های حرکتی، کاهش و از بین بردن محدودیت های حرکتی، تقویت عضلات ارادی و توانمد سازی معلولان و سالمندان از مهم ترین اهداف این روش درمانی هستند.

فیزیوتراپی تنها محدود به بهبود سیستم حرکتی بدن نبوده و در بهبود مشکلات سیستم تنفسی، عصبی و قلبی و عروقی نیز مفید و موثر است.

متخصص فیزیوتراپیست با به حداقل رساندن عوارض بيماري ها و عوامل محدود کننده حرکتی نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد.

فیزیوتراپی سالمندان نیز یکی از حوزه های مهم فیزیوتراپی است که با بهبود شرایط و مشکلات ناشی از سالمندی کیفیت زندگی این قشر از افراد جامعه را تا حدود زیادی بهبود بخشیده و عوارض این دوران را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپی ورزشی نیز یکی از حوزه های ارزشمند این رشته است که کمک زیادی به پیشگیری از آسیب های ورزشی و بازگشت سریع تر ورزشکار به سطح بالای آمادگی جسمانی پس از آسیب دیدگی می شود.

فیزیوتراپی در منزل یکی از اقدامات ارزشمند درمانی برای آن دسته از بیمارانی است که قادر به مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی نیستند.

بیماران می تواند فیزیوتراپی در منزل را در کنار اعضای خانواده و بدون خروج از منزل دریافت کنند.

متدها و مدالیته های درمانی

ورزش: ورزش جزء حیاتی فیزیوتراپی است و برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری، هماهنگی و تعادل استفاده می شود. فیزیوتراپیست ها برنامه های ورزشی فردی را بر اساس شرایط و اهداف بیمار طراحی خواهند کرد.

درمان دستی: درمان دستی شامل تکنیک های عملی است که برای دستکاری مفاصل، ماهیچه ها و بافت های همبند استفاده می شود. این نوع درمان می تواند به کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و افزایش عملکرد عضلات کمک کند. تکنیک های درمان دستی شامل ماساژ، کشش، تحرک مفصل و دستکاری است.

آموزش و مشاوره: فیزیوتراپیست ها برای کمک به بیماران در درک وضعیت خود، مدیریت درد و مشارکت در بهبودی، آموزش و مشاوره ارائه می دهند. آنها همچنین ممکن است به بیماران یاد دهند که چگونه تمرینات یا تکنیک های خاصی را در خانه انجام دهند.

تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی شامل استفاده از جریان های الکتریکی سطح پایین برای تحریک عضلات، اعصاب یا سایر بافت ها است. این می تواند به کاهش درد، بهبود قدرت و عملکرد عضلانی و بهبود زخم کمک کند.

اولتراسوند: اولتراسوند نوعی انرژی صوتی است که برای گرم کردن بافت ها و بهبود بهبودی استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای شکستن بافت اسکار و بهبود جریان خون استفاده کرد.

کرایوتراپی: کرایوتراپی شامل استفاده از دمای سرد برای کاهش درد، التهاب و اسپاسم عضلانی است. همچنین می توان از آن برای آماده سازی بدن برای ورزش یا درمان های فیزیوتراپی استفاده کرد.

گرما درمانی: گرما درمانی شامل استفاده از دمای گرم برای افزایش جریان خون، کاهش تنش عضلانی و ایجاد آرامش است. می توان آن را از طریق روش های مختلفی مانند بسته های داغ، اولتراسوند یا نور مادون قرمز اعمال کرد.

کشش: کشش تکنیکی است که برای اعمال نیروهای کششی ملایم به مفصل استفاده می شود. این می تواند به تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی مفاصل و کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند.

کاربرد فيزيوتراپی در بیماری ها

  • بيماری های ارتوپدی مانند شکستگي استخوان ها و در رفتگی مفاصل، جراحی های ارتوپدی، مشکلات ستون فقرات، اختلالات و ناهنجاری های مادرزادی، آرتروز مفاصل و …
  • بيماري های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید، اسپونديليت آنکيلوزان، بورسيت ها و تاندونیت ها و …
  • بیماری های مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، ام اس و …
  • بیماری ها و اختلالات مادرزادی مانند فلج مغزی، فلج اطفال، فلج ارب و …
  • يماري های قلبی و تنفسی و بازتوانی ریه
  • عوارض و بیماری های دوران سالمندی
  • آسیب های ورزشی مانند پارگی رباط صلیبی زانو ، پارگی منیسک زانو و …
  • بيماری های زنان مانند برخی عفونت ها و مشکلات مربوط به لگن و تخمدان ها، چسبندگی رحم، کمر دردهای دوران بارداری و …
  • بيماری های پوستي مانند سوختگی های شدید

رتبه قبولی و بازار کار

در حال حاضر بسیاری از داوطلبان کنکور علاقه مند به تحصیل در رشته های توانبخشی بخصوص رشته فیزیوتراپی هستند، به همین دلیل رتبه قبولی فیزیوتراپی در بین رتبه های برتر بوده و افرادی که علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند باید تلاش زیادی بکنند.

علاقه مندان برای ورود به این شغل باید مدرک دانشگاهی معتبر از دانشکده های توانبخشی بگیرند.

فیزیوتراپی دانشگاه آزاد تا کنون تاسیس نشده و تنها چند دانشکده توانبخشی در سطح کشور برای این رشته پر طرفدار دانشجو می پذیرند.

این رشته داراي‌ سه‌ مقطع‌ تحصيلی کارشناسی پيوسته‌، کارشناسی ارشد ناپيوسته‌ و دکتری است‌.

مدت‌ تحصيل‌ در دوره‌ کارشناسی ۴ سال‌ و دوره‌ کارشناسی ارشد ۲ سال‌ است.

متخصص فیزیوتراپی پس از دریافت مدرک کارشناسی و احراز شرایط لازم می تواند اقدام به تاسیس کلینیک کند.

کارشناسان فیزیوتراپی می توانند در مراکز بیمارستانی، کلینیک های دولتی و خصوصی و مراکز نگهداری از معلولین و سالمندان مشغول به کار شوند.

با توجه به شرایط کشور ما که با قشر عظیمی از سالمندان روبروست و از طرفی مشکلات ارتوپدی و سایر مشکلاتی که با ناتوانایی های حرکتی همراهند افزایش یافته بازار کار مناسبی در انتظار این متخصصین است.

درآمد فیزیوتراپی چقدر است؟

آمار دقیقی از میزان درآمد این شغل وجود ندارد و با توجه به میزان دانش و تخصص فیزیوتراپیست و اینکه به چه صورت کار می کند متفاوت است.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل برای عزیزانی که به دلیل محدودیت های جسمانی ناشی از بیماری و یا مشکلاتی همچون دوری از کلینیک فیزیوتراپی نمی توانند به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند ، می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل که توسط متخصصان ما ارائه می شود ، بهره مند شوند.

 

 

فیزیوتراپیست محمدرضا جان پور

فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات و کف لگن

آدرس کلینیک : خیابان شریعتی ، نرسیده به ظفر

ارائه خدمات فیزیوتراپی در کلینیک و منزل

درمان و مشاوره با دکتر : ۰۹۱۲۲۶۵۵۶۴۸

 

 

بیشتر بخوانید :

فیزیوتراپی پس از جراحی دیسک کمر

فیزیوتراپی کمردرد در شریعتی

کلینیک فیزیوتراپی در پاسداران

 

 

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شریعتی ، ظفر ، میرداماد ، خیابان دولت (شهید کلاهدوز) ، قیطریه ، تجریش ، نیاوران ، الهیه ، ونک ، سیدخندان ، قلهک ، پاسداران ، خواجه عبدالله ، هروی ، ساقدوش و … – کف لگن – درمان بی اختیاری ادرار – درمان یبوست – درمان بی اختیاری مدفوع – دیسک کمر – سیاتیک – دیسک گردن – آرتروز زانو – فیزیوتراپی زنان و زایمان ، روده ، رحم ، تخمدان ، واژینیسموس ، واژن ، آندومتریوز ، مقعد ـ بیوفیدبک (بایوفیدبک) – عضلات کف لگن ، احتباس ادرار ، مثانه عصبی ، افتادیگ مثانه ، افتادگی رحم ، فیزیوتراپی گاز (باد) – ولوودینیا – مقاربت دردناک – دستگاه بیوفیدبک – لیزر پرتوان – سی پی ام – تکار تراپی – سندرم روده تحریک پذیر – سندرم تنبلی روده – اختلال نعوظ – آلت تناسلی – تکرر ادرار

مقالات بیشتر

کمردرد حاد

کمردرد حاد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. با شروع ناگهانی درد در پشت مشخص می شود که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می کشد. کمر درد حاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلانی، رگ به…

کمردرد به چه دلایلی رخ می دهد؟

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های سیستم اسکلتی_عضلانی بدن انسان است بطوری که بسیاری از مراجعان به مراکز درمانی و کلینیک های فیزیوتراپی را افراد مبتلا به کمردرد تشکیل می دهند. متاسفانه با شیوع چاقی و کمر تحرکی سن ابتلا به کمردرد کاهش یافته بطوری که امروزه بسیاری از جوانان و حتی کودکان از کمردرد…

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی دیسک کمر به یک رویکرد عملی اشاره دارد که توسط فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و اختلال عملکرد مرتبط با فتق دیسک کمر یا برآمدگی در قسمت پایین کمر استفاده می شود. مشکلات دیسک کمر یکی از دلایل شایع کمردرد، سیاتیک و سایر علائمی است که می تواند به طور قابل توجهی بر…

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی

فیزیوتراپی در درمان اختلالات جنسی یک راهکار موثر و نوین است که توسط متخصصان فیزیوتراپی کف لگن ارائه می شود. سلامت جنسی یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و فیزیوتراپی، به ویژه فیزیوتراپی کف لگن (PFPT)، به عنوان یک ابزار ارزشمند در رسیدگی به اختلالات مختلف جنسی ظاهر شده است. این رویکرد یک راه…

اسپوندیلیت

اسپوندیلیت به گروهی از شرایط التهابی اشاره دارد که بر ستون فقرات و مفاصل تأثیر می گذارد. شایع ترین نوع، و اغلب به عنوان “اسپوندیلیت” شناخته می شود، اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) است. این وضعیت در درجه اول مفاصل بین مهره های ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث التهاب، درد و سفتی می…

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس

فیزیوتراپی در درمان واژینیسموس یک رویکرد موفقیت آمیز است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. واژینیسموس، وضعیتی که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن در هنگام تلاش برای دخول در واژن مشخص می شود، می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی یک رویکرد ایمن و…

اشتراک گذاری

102 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فیزیوتراپی در منزل

جستجو

دسته ها

دسته‌ها

آخرین مقالات

فیزیوتراپیست محمد رضا جان پور
keyboard_arrow_up
مشاوره در واتس آپ